افزایش قیمت مسکن تهران

همانطور که می‌دانید، سال ۹۸ از نظر وضعیت مسکن سال نا به سامانی بوده است. در این بین قیمت مسکن تهران بیش از سایرین تحت تاثیر بوده است و این مقدار در بهار سال ۹۸ هم دوبرابر شده است.

مطابق آماری که از وزارت راه و شهرسازی در فروردین ماه امسال دریافت شده است، قیمت مسکن تهران در مناطق ۲۲ گانه چیزی حدود ۱۱ میلیون تومان و ۴۱۱ هزار تومان است که این میزان در ماه بعد یعنی در اردیبهشت ماه به ۱۲ میلیون و ۷۱۲ هزار تومان رسیده است. در خرداد ماه سال ۹۸ اما قیمت مسکن تهران به ۱۳ میلیون و ۴۲۵ هزار تومان رسیده است.

می‌توان اینطور گفت که در مجموع قیمت مسکن تهران در بهار سال ۱۳۹۸ متری ۱۲ میلیون و ۵۱۶ هزار تومان بوده است. در واقع قیمت مسکن تهران تا حدی افزایش یافته است که بسیاری از مستاجرین دیگر توانایی عقد قراردادهای جدید را ندارند و در نتیجه مجبور به تخلیه شده‌اند. می‌توان اینطور گفت که بحران مسکن در این کلانشهر به حدی بغرنج شده است که دولت طرح‌های مختلفی را برای مقابله با آن‌ها ارائه داده است.

ملکانا بزرگترین دفتر مشاور املاک تهران 2

قیمت مسکن

از سوی دیگر اینطور گفته می‌شود که در فروردین ماه، اردیبهشت و خرداد ماه سال گذشته قیمت مسکن به ترتیب ۵ میلیون و ۵۸۴ هزار تومان، ۵ میلیون و ۹۸۴ هزار تومان و ۶ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان بوده است که این میزان در مقایسه با امسال از نصف هم کمتر بوده است. یکی از دلایلی که قیمت‌ها به صورت روزانه افزایش پیدا می‌کند این است که قیمت ارز و طلا در بازار به ثبات نمی‌رسد.

در واقع می‌توان گفت که قیمت مسکن تهران تابعی از قیمت‌های بازار است که روز به روز در حال افزایش است. در بهار سال گذشته اما میانگین قیمت هر متر مکعب واحد مسکونی چیزی حدود ۶ میلیون و ۱۹ هزار تومان بوده است. اگر بخواهیم قیمت مسکن در بهار سال گذشته را با بهار امسال مقایسه کنیم باید اینطور بگوییم که قیمت مسکن در بهار امسال حدود ۱۰۷ درصد افزایش داشته است.

در این بین، بانک مرکزی هم با گزارش یک آمار در این زمینه اینطور می‌گوید که آمار مسکن هم مانند دیگر بخش‌ها از سامانه املاک استخراج می‌شود که آن‌ها هم چندین درصد قیمت را کمتر اعلام می‌کنند. دلیل این اختلاف همچنان هم مشخص نیست و مدیران و مسئولان بانک مرکزی در این زمینه پاسخ صریحی نداده‌اند.

اقتصاد نیوز اما در این زمینه اینطور می‌گوید که افزایش نجومی قیمت مسکن تهران در چندین ماه اخیر باعث شده است که قیمت رهن و اجاره مسکن هم افزایش پیدا کند. وی اینطور می‌گوید که این مسئله اگرچه برای عده ای مشکل‌ساز نبوده است اما برای اکثریت مردم چنان بحرانی ایجاد کرده است که برخی تصمیم به زندگی در چادر های هلال احمر کرده‌اند. این مشکل در واقع دیگر در سطح شهری نگرانی ایجاد نمی‌کند بلکه در سطح ملی مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

برای چه مواردی می‌توان به وکیل دعاوی ملکی مراجعه نمود 2

دلیل اصلی گرانی قیمت مسکن تهران عدم نظارت است!

شاید بتوان اینطور گفت که عده ای دلیل گرانی‌ها را مشکلاتی می‌دانند که در زمینه بازارهای جهانی و به طور کل ارز و طلا ایجاد شده است اما اینطور نیست و نماینده مردم کرمانشاه اینطور می‌گوید که همچنان هم دلیل اصلی گرانی این است که مسئولین نظارت کافی را در این زمینه ندارند.

وی همچنین افزود که دلیل اصلی گرانی قیمت در شهرهای کوچک و همچنین کلانشهرهایی مانند تهران عدم نظارت بر عملکرد آژانس‌های مسکن است که باعث شده تا رهن و اجاره مسکن تا سرحد قیمت‌های نجومی بالا روند. در این میان دلالان هم در بنگاه‌های املاک سعی بر این دارند که این بازار را بیش از پیش دچار تشویش کنند. برای این افراد در واقع سود بیشتری که از معامله کسب کنند آن‌ها را به منافع خودشان نزدیکتر می‌‎کند.

وی همچنین در ادامه اینطور می‌گوید که اگر قیمت مسکن تهران و سایر شهرستان‌ها افزایش پیدا کند در نهایت اکثر مردم مجبور خواهند بود که در چادر زندگی کنند و حتی اگر در هر شهر هم ۱۰۰ چادر زده شود آبروی نظام جمهوری اسلامی به شدت در خطر خواهد بود.

صفری همچنین اینطور می‌گوید که مردم تا سال گذشته با مبلغ ۲۰ میلیون تومان و میزان ۵۰۰ هزار تومان اجاره بها می‌توانستند یک منزل مسکونی را اجاره کنند. هم اکنون هم می‌توان اینطور گفت که حقوق‌های زیر دو میلیون تومان می‌توانند با ۵۰ میلیون تومان و ماهی یک میلیون و پانصد هزار تومان مسکن اجاره کنند که این میزان در واقع برای عمده مردم مبلغی غیر قابل پرداخت است.

اعضای کمیسیون مجلس شورای اسلامی اینطور می‌گویند که با توجه به راهکارهایی که در این زمینه ارائه شده است همچنان هم قیمت مسکن به صورت نجومی در حال افزایش است چرا که قیمت مسکن تهران به صورت حبابی افزایش یافته است.