بحران مسکن

خبرگزاری‌های مختلف در زمینه مسکن اینطور می‌گویند که بحرانی که هم اکنون در زمینه مسکن با آن رو به رو هستیم با راه حل‌های فعلی قابل حل نخواهد بود. محمد دهقان در یک گفت و گوی خصوصی با خبرگزاری مهر در زمینه پیشنهاداتی که وزارت امور اقتصادی در این زمینه داده است اینطور می‌گوید که باید صندوق و رهن و اجاره برای کمک به رفاه حال مستاجرین تهیه شود.

وی در ادامه اینطور گفت که راه اندازی این صندوق‌ها در واقع یک پیشنهاد کامل و جامع برای تهسیل حال مستاجرین خواهد بود و قرار نیست که بعنوان یک لایحه رسمی تصویب شود. معاونت اقتصادی هم در ادامه اینطور می‌گوید که در حال حاضر قیمت مسکن و همچنین هزینه‌های اجاره به گونه‌ای افزایش یافته است که خیلی‌ها قادر به پرداخت آن‌ها نیستند.

وی در ادامه اینطور گفت که موضوع وام رهن مسکن تنها به عنوان یکی از پیشنهاداتی داده شده است که یک راه حل قطعی هم برای عبور از بحران مسکن باشد و قرار نیست که از فردای تصویب آن همه صاحب خانه شوند.

خرید آپارتمان‌های خوش فروش

ساز و کار صندوق وام رهن مسکن

دهقان دهنوی در واقع در این زمینه اینطور می‌گوید که هدف از ایجاد این صندوق این است که کسانیکه توانمندی لازم را برای پرداخت اجاره ندارند می‌توانند وام بگیرد و از این وام به عنوان ودیعه ای برای مسکن خود استفاده کنند.

البته این وام سود هم خواهد داشت اما محاسباتی که در این زمینه انجام گرفته است اینطور نشان می‌دهد که هزینه ی سود این مسکن در واقع بسیار کمتر از هزینه اجاره ای خواهد بود که افراد قصد پرداخت آن را دارند.

وی همچنین افزود به جای اینکه فرد بخواهد چیزی در حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره بدهد، تنها یک میلیون تومان سود را پرداخت خواهد کرد و می‌تواند تا حدی هرچند کوچک در هزینه‌های خود صرفه جویی کند. معاون اقتصاد و دارایی هم اینطور می‌گوید که اینطور پیش‌بینی شده است که وام رهن مسکن برای کنترل بانک‌ها در اختیار مستاجرین قرار خواهد گرفت و آن‌ها می‌توانند در این بهبهه مسکن، تا حدی خیال خود را از بابت اجاره مسکن راحت کنند. همچنین دهقان دهنوی در این مورد اینطور می‌گوید که با توجه به وضعیت فعلی، وام رهن مسکن جزء اولویت‌ها به شمار می‌آید.

راه اندازی صندوق وام رهن مسکن

دهنوی همچنین در این زمینه اینطور می‌گوید که این صندوق‌های وام رهن مسکن در واقع راه زیادی را برای رانت‌ها ایجاد می‌کنند و در نتیجه احتمال سوء استفاده از کدهای رهگیری هم افزایش خواهد یافت. وی همچنین تصریح کرد که می‌توانند ساز و کاری در نظر بگیریم که احتمال سواستفاده هم کاهش خواهد یافت، اینکه بتوان صددرصد جلوی سواستفاده از گرفت هم درست نیست اما می‌توان کارهایی در این زمینه هم انجام داد که سوءاستفاده‌ها کاهش پیدا کند.

دهنوی همچنین در این زمینه اینطور گفت که وام مسکن به کسانی تعلق خواهد گرفت که سال دوم از قرارداد آن‌ها خواهد گذشت. وی همچنین در زمینه ارائه توضیحات بیشتر هم اینطور می‌گوید که سازوکار صندوق رهن و اجاره هم به نهایی شدن این پیشنهاد کمک خواهد کرد.

خرید مسکن، آپارتمان، خانه و زمین در ملکانا 2

شگرد جدید وزیر راه برای شکستن حباب قیمتی اجاره مسکن

به گزارش خبرگزاری‌های مختلف در این زمینه، محمد اسلامی اینطور می‌گوید که دولت در تعیین میزان اجاره بها هیچ زمانی مداخله نخواهد کرد و همچنین به لحاظ قانونی هم حقی ندارد که برای اجاره بها سقف قیمت تعیین کند. وی همچنین اینطور گفت که قراردادهای اجاره بها باید بین مالک و مستاجر عقد شود و هیچ دولتی تا کنون در این زمینه ورود نداشته است.

همچنین سعی بر این بوده است که اقدامات مهمی در این زمینه در دستور کار قرار گیرد و آن هم ایجاد نظام‌هایی برای اجاره داری حرفه ای است. همچنین وام رهن مسکن هم یکی دیگر از کارهایی است که در این زمینه انجام می‌گیرد. وزیر راه و شهرسازی همچنین اینطور می‌گوید که در این زمینه با استارتاپ‌های پیشرو  و همچنین معاونت علمی و فناوری جلسه‌های مختلف و نشست‌های بی‌شماری انجام شده است که در آن تمامی جوانب مربوط به استارتاپ‌ها مورد بررسی قرار گرفته است و توافقات مهمی در این زمینه صورت گرفته است.

وی همچنین اینطور گفت که سعی بر این است که با ایجاد نظام‌های اجاره داری حرفه ایو  همچنین وجود استارتاپ‌های مختلف تب اجاره بازار کاهش داده می‌شود. همچنین اینطور گفته می‌شود که وام رهن مسکن هم در این زمینه می‌تواند کمک کننده باشد. اسلامی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا کمبود مسکن دلیلی برای افزایش قیمت اجاره بها هست یا نه، اینطور پاسخ دهد که بازار مسکن در هیچ دورانی کمبود نداشته است و تمامی تلاش‌ها برای تولید مسکن در دستور کار قرار گرفته است.