وضعیت مسکن

در روزهای گذشته، دفتر برنامه‌ریزی و همچنین اقتصاد راه و شهرسازی وضعیت مسکن تهران و معاملاتی که در این زمینه انجام گرفته است مورد بررسی قرار داده شد و در نهایت یک گزارش کلی ارائه شده است که طبق آن خرید و فروش مسکن در تهران را با متوسط قیمت ۱۳ میلیون و ۴۲۵ هزار تومان اعلام کرده است. این در حالی است که بانک مرکزی این مقدار را کمتر و به مقدار ۱۳ میلیون تومان و ۳۰۰ هزار تومان اعلام کرده است.

دو روز پیش اما این چنین ذکر شده است که در این دفتر برنامه‌ریزی در خرداد ماه سال ۹۸ تنها ۶۱۲۷ فقره معامله مسکن عقد شده است که این مقدار نسبت به ماه مشابه در سال ۹۷ ۵۹ درصد کاهش داشته است. همچنین بانک مرکزی هم تعداد معاملات را ۶ هزار فقره اعلام کرده است.

رهن و اجاره، خرید و فروش مسکن در کلیه مناطق تهران با ملکانا 3

نظر بانک مرکزی در زمینه وضعیت مسکن تهران

بدون شک شما هم می‌دانید که هم اکنون وضعیت مسکن در بهترین وضع موجود به سر نمی‌برد و تحولاتی که در این زمینه به وجود آمده است قابل گریز و انکار نیست. بانک مرکزی اما در گزارش خود تاکید کرده است که تحولاتی که در زمینه وضعیت مسکن تهران گزارش داده می‌شوند تنها از آمارهای خام سامانه‌های ثبت معاملات و مستغلات گرفته شده است. این آمارها توسط اداره بررسی و همچنین سیاست‌های اقتصادی که توسط بانک مرکزی اعلام شده است ایجاد شده‌اند.

این امر در حالی است که بانک مرکزی امروز اینطور اعلام کرده است که تعداد معاملاتی که برای آپارتمان‌های مسکونی در شهر تهران ثبت شده است در خرداد ماه سال ۱۳۹۸ از آمارهای خامی که توسط ثبت معاملات و مستغلات در دست بوده‌اند منتشر و تهیه شده‌اند.

این در حالی است که بانک مرکزی امروز اعلام کرده است که تعداد معاملاتی که با توجه به وضعیت مسکن تهران نسبت به اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ به ۶ هزار هم رسیده است که این میزان در واقع همان ۵۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در ماهی که این گزارش تهیه شده است، متوسط قیمت مسکن برای خرید و فروش یک متر مربع است که این مقدار برای معامله زیربنا بوده است که همچنین در بنگاه‌های ملکی تهران به میزان ۱۳۳ میلیون ریال ثبت شده است که نسبت به ماه قبل و همچنین ماه مشابه در سال قبل به ترتیب ۴٫۹ و ۱۰۴٫۳ درصد افزایش را نشان داده است.

ملکانا بزرگترین دفتر مشاور املاک تهران 2

حجم معاملات با توجه به وضعیت مسکن تهران

بر اساس گزارش‌هایی که توسط بانک مرکزی ارائه شده است، بررسی‌های توزیع واحد مسکونی در شهر تهران به تفکیک عمر انجام گرفته است که این مقدار در سال ۱۳۹۸ حاکی از این است که از بین ۵۹۸۶ واحد مسکونی که مورد معامله قرار گرفته است در مجموع واحدهایی که تا ۵ سال ساخت بوده‌اند با سهم ۳۹٫۷ درصد، بیشتری آمار را در خرید و فروش واحد مسکونی به خود اختصاص داده‌اند.

این در حالی است که سهم این واحدها با توجه به سال قبل چیزی حدود ۴ درصد کاهش یافته است و در نقطه مقابل، واحدهایی که قدمت آن‌ها بین ۶ تا ۱۰ سال بوده و کمتر از ۱۵ سال قدمت داشته‌اند سهم بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند.

تحولات قیمت مسکن با توجه به وضعیت مسکن تهران

همانطور که مشاهده کردید، در خرداد ماه سال ۱۳۹۸، متوسط قیمت مسکن برای زیر بناهایی که واحد مسکونی به شمار می‌آمده‌اند چیزی حدود ۱۳۳ میلیون تومان بوده است که این مقدار نسبت به ماه قبل در سال ۱۳۹۸ چیزی حدود ۴٫۹ درصد افزایش داشته است و همچنین نسبت به ماه مشابه در سال قبل رشد ۱۰۴ درصدی را تجربه کرده است. بیشترین رشدی که قیمت مسکن تهران داشته است مربوط به منطقه ۱۰ بوده است که کمترین میزان رشد هم به منطقه یک نسبت داده شده است.

می‌توان اینطور گفت که در بین مناطق ۲۲ گانه تهران اما بیشتری متوسط قیمتی که برای یک متر مربع زیربنای مسکونی پرداخت شده است ۲۶۸ میلیون ریال بوده است که این قرارداد در منطقه یک عقد شده است و کمترین آن هم ۶۰ میلیون ریال بوده که در منطقه ۱۸ انجام گرفته است. این ارقام با توجه به سال قبل ۸۹ و ۱۰۷ درصد افزایش قیمت داشته است.

رهن و اجاره، خرید و فروش مسکن در کلیه مناطق تهران با ملکانا 1

تحولات وضعیت بازار مسکن تهران

تعداد معاملاتی که در این زمینه انجام گرفته است چیزی حدود ۲۱ هزار واحد مسکونی بوده است که همچنان هم این مقدار با توجه به سال گذشته ۴۴ درصد کاهش داشته است.

در این مدت اما اینطور نشان داده شده است که متوسط قیمت یک متر مربع بنایی که به صورت واحد مسکونی و از طریق بنگاه معاملات املاک در شهر تهران معامله شده است ۱۲۴ میلیون ریال بوده که نسبت به دوره‌های مشابه در سال قبل ۱۰۶ درصد افزایش داشته است.

شاید تصور کنید که این میزان خیلی حائز اهمیت نیست اما افزایش قیمت مسکن برای عده ای واقعاً نگران کننده بوده است و امید می‌رود که در نیمه دوم سال ۹۸ با افزایش نظارت، قیمت مسکن به یک ثبات نسبی برسد.