خرید آپارتمان

شاید شما پس از سال‌ها رهن و اجاره آپارتمان، امروز دیگر به این نتیجه برسید که دیگر قصد رهن و اجاره ندارید و بهترین راه خرید آپارتمان و داشتن یک ملک شخصی می‌باشد. برای خرید آپارتمان نباید عجولانه اقدام کرد و بهتر آن است که به برخی نکات در خرید آپارتمان دقت کنید. رعایت این نکات می‌تواند به شما کمک کند تا کمتر گرفتار کلاهبرداران و سودجویان شوید. با ما در ملکانا همراه باشید تا به بررسی تک تک این نکات بپردازیم.

چه نکاتی در خرید آپارتمان اهمیت دارند؟

برای خرید آپارتمان باید بسیار دقت کنید تا سرمایه‌ای که در دست دارید را یک شبه از دست ندهید. تا جایی که می‌توانید برای خرید آپارتمان خود باید صبور باشید و به هیچ عنوان عجله نکنید. آگاهانه تصمیم‌گیری کنید و به هیچ عنوان گول معاملات درشت را نخورید. شما برای خرید آپارتمان خود علاوه بر این موارد باید به برخی نکات مهم دقت کنید. ما در ادامه به برخی از این نکات اشاره‌ای خواهیم داشت.

از نکات خرید آپارتمان چه می‌دانید؟ 2

در خرید آپارتمان بی جهت اعتماد نکنید

در خرید آپارتمان به هیچ عنوان بی جهت به کسی اعتماد نکنید، حتی اگر طرف معامله ملک شما آشنا و قوم و خویش باشد. چه بسیار کسانی که در این معاملات گول طرف مقابل را خورده و در معامله گول خورده و متضرر شده‌اند. همچنین مدارک شناسایی خود را در اختیار اشخاصی که نمی‌شناسید قرار ندهید، آن‌ها می‌توانند از مدارک‌شان هرگونه سو استفاده‌ای کنند.

در خرید آپارتمان طمع نکنید

برای خرید آپارتمان گول قیمت مناسب و پایین را نخورید و معامله را با کمک گرفتن از یک وکیل پیگیری کنید. یک وکیل در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند تا اطمینان حاصل کنید آپارتمان ممنوعیت معامله، مشکلی در مالکیت و … ندارد. گاهی دلالان و شیادان با تعیین قیمت مناسب برای ملک، بسیاری از خریداران را تشویق به خرید ملک می‌کنند و از آنجایی که بسیاری از مردم به دنبال خرید آپارتمان با قیمت مناسب هستند، در اکثر مواقع گول چنین موقعیت‌هایی را می‌خوردند. برای اینکه در چنین دام‌هایی گرفتار نشوید بهتر است از یک وکیل ملکی کمک بگیرید.

از نکات خرید آپارتمان چه می‌دانید؟ 3

از مالکیت در خرید آپارتمان اطمینان حاصل کنید

هنگام خرید آپارتمان از مالکیت آن اطمینان حاصل کنید. برای این کار می‌توانید از دفتر اسناد رسمی استعلام بگیرید و از مالکیت اصلی ملک مطلع شوید. سعی کنید معامله را با مالک اصلی و یا وکیل آن انجام دهید و در صورتیکه از این موضوع اطمینان ندارید از یک وکیل ملکی کمک بگیرید. در برخی موارد شیادان و کلاهبرداران با دادن قیمت مناسب، نظر بسیاری از خریداران را به خرید آپارتمان جلب کرده و با همه آن‌ها معامله می‌کنند و پس از مدتی معلوم می‌شود که ملک نیز به نام آن‌ها نبوده و آن‌ها با جعل سند موفق به کلاهبرداری شده‌اند. در این میان تنها سرمایه شما و چند نفر دیگر از دست رفته و ممکن از شکایت و پیگیری کمکی نکند.

اطمینان از ممنوع المعامله نبودن ملک یا معامله بودن ملک در خرید آپارتمان

حتماً قبل از هرگونه عقد قرارداد و یا انجام معامله‌ای پلاک ملک را بررسی کنید و از معامله آن با شخصی دیگر و آخرین معامله آن اطمینان حاصل کنید. در صورتی که ملک با شخص دیگری معامله شده باشد، شما از بسیاری از مواردی که از شما مخفی شده آگاه می‌شوید. برخی از املاک بنا به دلایلی از لحاظ قانونی ممنوع المعامله هستند و نمی‌توان آن‌ها را معامله کرد. برخی دیگر نیز در مالکیت شخص دیگری هستند اما ممکن است یکی از نزدیکان و یا آشنایان بدون اطلاع صاحب اصلی ملک اقدام به فروش ملک کند. بنابراین برای خرید آپارتمان حتماً از اینکه صاحب اصلی ملک چه کسی است، مطمئن شوید.

تمامی توافقات خرید آپارتمان در قرارداد قید شود

هر گونه توافقی در مورد خرید آپارتمان با طرف مقابل خود کرده اید، در قرارداد قید کنید تا هر یک از طرفین معامله، ملزم به انجام آن‌ها شوند. در صورتی که یکی از طرفین به توافقات خود پایبند نباشد، طرف مقابل می‌تواند با استفاده از قرارداد شکایت کند. در بسیاری از موارد مالک به بسیاری از توافقات عمل نکرده و این موجب نارضایتی خریدار می‌شود.

از نکات خرید آپارتمان چه می‌دانید؟ 1

قرارداد خرید آپارتمان را در یک بنگاه مطمئن تنظیم کنید

در صورتی که قصد خرید آپارتمان کرده اید و آن را یافته اید، حتماً معامله را در یک بنگاه مطمئن و دارای پروانه کسب انجام دهید. در برخی موارد، بنگاه‌ها با کلاهبرداران همدست شده و بر سر مشتری کلاه می‌گذارند.

از متراژ ملک در خرید آپارتمان مطمئن شوید

هنگام خرید ملک پس از اطمینان از اینکه ملک مشکلی ندارد، حتما با یک کارشناس و یک وکیل ملکی صحبت کنید. یک کارشناس در مسائل ساخت و ساز می‌تواند برای اطمینان از درستی متراژ به شما کمک کند. شما قبل از هر کاری می‌توانید از کارشناس دعوت کنید تا برای دیدن ملک شما را همراهی کند. کارشناس با اندازه‎گیری ملک و انجام محاسبات می‌تواند متراژ واقعی را به شما اعلام کند.