اخبار مسکن

مسکن یکی از موارد بسیار مهم زندگی می‌باشد که بسیاری از مردم در تلاش برای خرید آن و داشتن یک سقف همیشگی برای خود هستند اما با توجه به روند افزایش قیمت مسکن در یک سال گذشته، مردم دیگر توان خرید مسکن را نخواهند داشت. در عین حال اخبار مسکن حاکی از فعالیت‌های فعالان در این زمینه و مسئولین می‌باشد که توانسته‌اند تا حدودی روند افزایش قیمت مسکن را کنترل کنند.

آخرین اخبار مسکن

آخرین اخبار مسکن حاکی از افزایش دو برابر قیمت مسکن در سال جاری می‌باشد که در آن قیمت هر متر مربع از ۱۱ میلیون به بیش از ۱۲ میلیون رسید و این رقم چشمگیری است. رفته رفته امید مردم برای خرید مسکن از دست می‌رود اما باید دید دولت با اعمال برخی از تغییرات در این زمینه چه کمکی به کاهش قیمت مسکن خواهد کرد. اخبار مسکن گویای این است که این افزایش قیمت در ماه گذشته نیز مشهود بوده و قیمت هر مترمربع مسکن به ۱۳ میلیون نیز رسید.

با پیگیری اخبار مسکن پی به بسیاری از اخبار مسکن از جمله اخبار مسکن در پایتخت بردیم که مسئله گرانی مسکن تا آنجا پیش رفته که بسیاری از مردم دیگر قدرت پرداخت اجاره بها را نیز ندارند و به حاشیه نشینی و چادر نشینی رو آورده‌اند. شاید بسیاری از چادرها را در پارک‌ها و مناطق مختلف دیده باشید که نشان از کاهش توان مردم برای پرداخت اجاره بها و تهیه مسکن می‌باشد.

نکاتی که باید هنگام خرید آپارتمان به آن‌ها توجه کنید

بررسی دلایل گرانی مسکن در اخبار مسکن

با توجه به اخبار مختلف منتشر شده از اخبار مسکن، می‌توان به عمده دلایل گرانی مسکن را متوجه شد که یکی از دلایل آن عدم نظارت بر قیمت گذاری بازار مسکن می‌باشد که باعث شده بسیاری از افراد بی‌دلیل قیمت مسکن را بالا ببرند. هر چند کسانی نیز در این میان می‌باشند که با مردم مدارا کرده و قیمت اجاره بهای مسکن خود را بالا نبرده اند.

یکی از دلایلی که باعث افزایش چند درصدی قیمت مسن سد، نرخ ارز بود که نه تنها باعث افزایش قیمت مسکن، بلکه باعث افزایش قیمت سکه و طلا نیز شد. نرخ ارز شاید افزایش چندانی نداشت اما باعث شد قیمت مسکن به میزان بیش از ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند و این رقمی نیست که قابل چشم پوشی باشد.

این افزایش قیمت مسکن به صورت حبابی چه در زمینه خرید و فروش مسکن و چه در زمینه اجاره بها و رهن، باعث شد تا بسیاری از مردم به صورت جدی به چادر نشینی رو آورند و حتی درخواست برای چادر بالا رود و این منظره جالبی از یک شهر به نظر نمی‌رسد.

بسیاری از خانه‌ها در شهر تهران به دلیل این گرانی خالی از سکنه شده‌اند و این می‌تواند به افزایش تورم در بازار مسکن کمک کند. با وجود اینکه دولت برای مقابله با املاکی که کسی در آن‌ها سکونت ندارد، مالیاتی در نظر گرفته تا صاحبین املاک آن‌ها را در معرض اجاره و یا رهن قرار دهند اما باز این راهکار نتوانسته مشکل را حل کند و می‌توان گفت، این آمار بیش از پیش افزایش پیدا کرده است.

اخبار مسکن از فعالیت‌های مسئولین برای خرید مسکن

با توجه به افزایش بیش از ۱۰۰ درصد قیمت مسکن و کاهش توان خرید مسکن برای مردم، مسئولین بر آن شدند تا به مردم وام مسکن اعطا کنند و میزان آن را برای ساکنین شهر تهران نیز افزایش دهند. اولویت چنین وامی با بانک مسکن می‌باشد که با توجه به افزایش آمار درخواست وام، بانک‌ها قادر به پرداخت آن به همه مردم نخواهند بود و برای آن نیز شرایطی تعیین کردند. به عنوان مثال کسانی که سال دوم قرارداد خود را سپری می‌کنند می‌توانند نسبت به دریافت این وام اقدام کنند.

با این وجود بسیاری از مردم ممکن است دارای چنین شرایطی نباشند و این شرایط می‌تواند باعث شود مردم کلاً از دولت و خرید مسکن قطع امید کنند. به این ترتیب نه تنها آمار حاشیه نشینی کاهش پیدا نکرده، بلکه با این روند افزایش قیمت مسکن و اخبار دور و نزدیک مسکن، آمار حاشیه نشینی بیش از پیش افزایش پیدا خواهد کرد.

از نکات خرید آپارتمان چه می‌دانید؟ 2

اخبار مسکن و اجاره بها

با توجه به این افزایش قیمت مسکن و نزدیک شدن به فصل جابجای‌‎ها و پایان قراردادهای سالانه برای رهن و اجاره، کابوس افزایش میزان اجاره بها گریبان بسیاری از مردم را گرفته است. قیمت مسکن در حالی رو به افزایش است که درآمدها افزایش چندانی نداشته و نمی‌تواند به مردم برای پرداخت اجاره بها کمک کند.

باید کنترلی بر چنین مواردی صورت گیرد و نرخ مشخصی از سمت و جایگاه مشخصی تعیین شود تا هر کسی به دلخواه خود این قیمت را افزایش ندهد. اگر یک ارگان مسئولیت قیمت گذاری بر بازار مسکن را به عهده گیرد و نظارت صحیحی بر بازار مسکن داشته باشید شاید شاهد اخبار مسکن مختلف از دور و نزدیک و بدتر شدن اوضاع مسکن نباشیم. مطمئناً می‌توان این روند افزایش را به نحوی متوقف و یا کند کرد تا مردم قدرت بیشتری برای تهیه مسکن داشته باشند.