بازار مسکن

در سال ۹۷ پس از افزایش نرخ ارز، شاهد صعود ناگهانی قیمت مسکن در بازار مسکن بودیم. به طوریکه بسیاری از مردم که در فکر خرید مسکن بودند، از خرید مسکن ناامید شده و دیگر اخبار بازار مسکن را پیگیری نمی‌کنند. این در حالی است که کارشناسان در حال فعالیت در بازار مسکن برای ایجاد تغییرات و کنترل‌هایی بر بازار مسکن و به نفع مردم می‌باشند و می‌توان گفت تا حدودی احتمال آن می‌رود که اخبار خوشی از تغییرات سودمند در بازار مسکن در راه باشد.

بازار ارز نه تنها بر بازار مسکن، بلکه بر بازارهای موازی مانند بازار سکه و طلا نیز تاثیر به سزایی داشته اما بیشتر از آن شاهد افزایش قیمت مسکن و تلاطم بازار مسکن بوده ایم که شاید بتوان گفت به بیش از چندین برابر افزایش پیدا کرد و بسیاری از مردم را در آرزوی صاحب ملک و مسکن شد باقی گذاشت. اما روال بازار مسکن به این گونه باقی نمی‌ماند و امیدی به کاهش قیمت مسکن و هموار شدن راه خرید و فروش ملک وجود دارد.

روند تغییرات در بازار مسکن در چند ماه گذشته

طی چند ماه گذشته ، با وجود کنترل‌های انجام شده بر بازار مسکن، قیمت مسکن روندی نزولی را طی می‌کند، به طوریکه در ماه گذشته شاهد کاهش پنج درصدی در بازار مسکن بوده ایم. در صورتی که این روند کاهش ادامه پیدا کند، امید آن می‌رود که تورم در بازار مسکن نیز کاهش پیدا کرده و خرید و فروش مسکن در بازار مسکن از سر گرفته شود. علاوه بر این، این کاهش می‌تواند بازار مسکن را به یک ثبات در قیمت مسکن برساند. این در حالی است که میزان معاملات مسکن در یکی دو ماه گذشته بسیار کاهش پیدا کرده و این چندان به نفع فعالان این زمینه نمی‌باشد.

وضعیت بازار مسکن در سال 98 2

وضعیت تولید مسکن با توجه به بازار مسکن

علی رغم تلاش و اصرار دولت بر افزایش تولید مسکن، بسیاری از سازندگان مسکن و شرکت‌های تاسیساتی به دلیل افزایش قیمت مصالح و به صرفه نبودن ساخت مسکن از یک سو و از سوی دیگر رکود در بازار مسکن، دست از ساخت و تولید مسکن کشیده‌اند، حداقل تا زمانی که بازار مسکن به یک ثبات نسبی برای فعالی برسد.

روند رشد قیمت مسکن در بازار مسکن

در بازار مسکن طی چند ماه گذشته روند رشد قیمت مسکن به گونه‌ای افزایش پیدا کرده که می‌توان گفت میزان معاملات مسکن تقریبا به نصف میزان سال گذشته رسیده است و مهمترین علت این کاهش، کاهش میزان معاملات مسکن در سال ۹۸ می‌باشد. در سال ۹۷ پس از افزایش نرخ ارز و پس از آن قیمت مسکن، قیمت هر مترمربع به میزان ۲۵ میلیون رسید.

اما در سال ۹۸ به علت افزایش میزان تورم در بازار مسکن، قیمت هر مترمربع که در یکی دو ماه گذشته  ۱۱ میلیون بوده که به ۱۳ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان رسید. اگر بازار مسکن به این روند افزایش ادامه دهد می‌توان بازار مسکن ممکن است با بسیار وخیم‌تر شده و بسیاری از خریداران ملک که توان خرید داشتند نیز از عرصه بازار مسکن نیز خارج شوند.

علل کاهش معاملات مسکن در بازار مسکن

کاهش معاملات مسکن به دلایل مختلفی می‌تواند اتفاق بیفتند اما عمده دلایل آن می‌تواند از دست رفتن جذابیت این بازار برای سرمایه‌گذاران و کاهش میزان معاملات در برخی از ماه‌های سال می‌باشد.

شاید در دوره‌های پیشین، برای بسیاری از سرمایه‌گذاران و ساخت و فروش ملک با سودی چشم‌گیر، جذابیت بیشتری داست اما در حال حاضر که ساخت مسکن به صرفه نمی‌باشد و بسیاری از سازندگان مسکن دست از این کار کشیده‌اند، سرمایه‌گذاران نیز از دور خارج شدند و بازارهای دیگری را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کردند.

علت دوم کاهش میزان معامله مسکن، کاهش خرید و فروش ملک در خرداد ۹۸ می‌باشد، به طوری که با کاهش میزان معاملات مسکن در این ماه، قیمت مسکن باز روندی افزایش را طی کرد، به طوری که میزان ساخت هر مترمربع از ۱۱ میلیون به ۱۳ میلیون رسید. هرچه میزان معاملات خرید و فروش ملک کاهش پیدا کند، تورم نیز افزایش پیدا می‌کند.

وکیل ملکی چه کسی است 4

آیا مداخله دولت در بازار مسکن مفید واقع شده است؟

دولت با اعمال برخی از مداخلات سعی در کاهش میزان قیمت مسکن و بهبود بازار مسکن داشته اما نه تنها موفق به بهبود و کاهش قیمت مسکن نشده بلکه می‌توان گفت این عملکردها باعث افزایش قیمت مسکن نیز شده است. دولت با اعمال برخی از مالیات‌ها به کسانی که صاحب مسکن بوده و آن‌ها را خالی نگه داشته‌اند، سعی در افزایش میزان معاملات مسکن داشت اما در این زمینه موفق نشد.

علاوه بر این باعث تغییرات و مداخله دولت باعث شد بسیاری از مردم قدرت خرید، رهن و اجاره ملک را از دست داده و به حاشیه نشینی رو آورند. به طوری که میزان حاشیه نشینی به جای کاهش، روند افزایشی را طی می‌کند.