وکیل دعاوی ملکی کیست؟

دعاوی ملکی شامل هر گونه ادعا، شکایت و پیگیری قانونی در زمینه ملک و املاک از قبیل زمین، باغ، خانه، آپارتمان و ویلا می‌باشد. وکیلی که دعاوی ملکی را پیگیری می‌کند نیز به عنوان وکیل دعاوی ملکی شناخته می‌شود. با توجه به اینکه مسکن یکی از با ارزش ترین سرمایه‌های زندگی می‌باشد، بسیاری از افراد در معامله‌های ملک از قبیل خرید، فروش، رهن و اجاره موفق و بسیاری در دام شیادان و کلاهبرداران افتاده و با شکست روبرو شده اند.

افرادی که در این مسیر موفق شده اند، به نحوی از مشاوره‌های یک وکیل دعاوی ملکی بهره برده اند و یا برای مدیریت کارهای قانونی ملکی خود یک وکیل استخدام کرده اند تا دیگر نگران هیچگونه کلاهبرداری و سودجویی نباشند.

دعاوی ملکی چه کمکی به شما می‌کند 2

انواع دعاوی ملکی که وکیل دعاوی ملکی دنبال می‌کند

یک وکیل دعاوی ملکی علاوه بر مشاوره و راهنمایی، شکایت‌ها و دعاوی ملکی را دنبال می‌کند. بسیاری از افراد برای حل اختلافات خود و یا ارائه یک دعاوی ملکی به وکیل دعاوی ملکی مراجعه می‌کنند. این اختلافات و شکایت‌ها می‌تواند در زمینه‌های متعددی از جمله رهن و اجاره و مشکلات میان صاحب ملک و مستاجر، تصرف‌های عدوانی و دخل و تصرف در ملک دیگران، املاک وقفی، الزام تنظیم سند رسمی، الزام به گرفتن پایان کار، فک رهن، الزام به ایفای تعهد، اثبات مالکیت و … می‌باشد. در ادامه می‌خواهیم به شرح برخی از این دعاوی که وکیل ملکی پیگیری می‌کند بپردازیم.

دادخواست الزام فک رهن به کمک وکیل ملکی

دادخواست فک رهن زمانی تنظیم می‌شود که شما سندی را در رهن بانک قرار داده باشید و یا پس از رهن، ملک را خریداری کرده باشید و بخواهید آن را از رهن خارج کنید. در نتیجه می توانید به وکیل دعاوی ملکی مراجعه کرده و درخواست خود را به او بگویید. وکیل دعاوی ملکی مطمئناً با تخصصی که دارد می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

وکیل دعاوی ملکی چه کمکی به شما می‌کند 3

تنظیم دعوای اثبات مالکیت به کمک وکیل دعاوی ملکی

یکی دیگر از دعاوی ملکی، دعوای اثبات مالکیت می‌باشد که پیگیری این پرونده را بهتر است به یک وکیل ملکی بسپارید، زیرا اندک چشم پوشی می‌تواند منجر به از دست دادن ملک شود. اما اثبات مالکیت دقیقاً چه زمانی مورد نیاز می‌باشد؟

در صورتی که ملکی را خریداری کرده‌اید و یک قرارداد یا مبایعه‌نامه تنظیم شده باشد اما صاحب ملک یا وراث آن این ادعای او را نپذیرند و ملک را به صاحب جدید آن تحویل ندهند، صاحب جدید ملک می‌تواند به وکیل دعاوی ملکی مراجعه کرده و با ارائه شواهد و مدارک از قبیل قرارداد و یا هر گونه مبایعه نامه‌ای به وکیل دعاوی ملکی می‌توان دعوای اثبات مالکیت را تنظیم کرد. در صورت صحیح بودن مدارک، دادگاه مالک جدید را به عنوان مالک اصلی شناخته و حکم به تنظیم سند رسمی می‌دهد.

دادخواست الزام تنظیم سند رسمی به کمک وکیل دعاوی ملکی

در برخی از موارد موکل ملکی را خریداری کرده و میان او و مالک قراردادی منعقد شده اما سند آن به نام مالک جدید منتقل نشده است. در این صورت مالک جدید با قراردادی که در دست دارد می‌تواند به یک وکیل دعاوی ملکی مراجعه کرده و درخواست پیگیری برای انتقال سند را بدهد. با چنین پیگیری می‌توان مالک را ملزم به تنظیم سند رسمی به نام مالک جدید کرد.

دعاوی ملکی چه کمکی به شما می‌کند 4

تنظیم دعوای تصرف عدوانی به کمک وکیل دعاوی ملکی

شاید در بسیاری از موارد شنیده باشید که شخصی علی رغم میل مالک اصلی، ملک را تصرف کرده و آن را ترک نمی‌کند، به اینگونه تصرف، تصرف عدوانی می‌گویند. به این ترتیب مالک اصلی می‌تواند شکایت به دادگاه برده و درخواست تنظیم دعوای تصرف عدوانی کند. چنین دعاوی ملکی را بهتر است یک وکیل دعاوی ملکی پیگیری کند، زبرا او به خوب یمی داند که چگونه و از چه طریقی می‌تواند چنین پرونده‌هایی را حل کند.

این چهار مورد از دعاوی ملکی، از جمله مهمترین دعاوی ملکی است که شاید این روزها بسیاری از پرونده‌های این چنینی را در دادگاه‌ها ببینید و علت آن نیز سودجویی و زرنگی برخی افراد است که برای رسیدن به منافع خود، بسیاری از افراد ساده را به دام خود می‌اندازند. در چنین شرایطی با دریفت مشاوره و یا استخدام یک وکیل ملکی می‌توان این موارد را حل کرد و بسیاری از سودجویان و کلاهبرداران را مجازات کرد.

خصوصیات وکیل دعاوی ملکی خوب

یک وکیل دعاوی ملکی خوب از خصوصیات بسیار زیادی برخوردار است که از جمله آن‌ها می‌توان به تجربه، شهرت و میزان اطلاعات و آگاهی او در میان مردم اشاره کرد. یک وکیل دعاوی ملکی با فعالیت در زمینه دعاوی ملکی می‌تواند تخصص بالاتری را کسب کند و در نتیجه پرونده‌ها را به بهترین شکل ممکن به سرانجام برساند. هر چقدر میزان تجربه یک وکیل دعاوی ملکی بالاتر باشد، در نتیجه از مهارت بیشتری برخوردار خواهد بود.