فروش مسکن

خرید و فروش مسکن در شهر تهران در حالت رکود قرار دارد. اخبار منتشر شده از سوی بانک مرکزی که بصورت گزارش‌های ماهیانه اعلام می گردد حاکی از کاهش حجم معاملات نسبت به سال قبل دارد.

به عنوان مثال در خرداد ماه گذشته در شهر تهران در مجموع ۶۱۲۷ فقره خرید و فروش مسکن صورت گرفته است که نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۹۷ کاهش ۵۹ درصدی را نشان می‌دهد.

از طرفی متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در خرداد ماه بر اساس معاملات املاک قطعی صورت گرفته ۱۳.۴ میلیون تومان بوده که نشان از افزایش قیمت حدود ۱۰۶ درصدی نسبت به میانگین قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در سال ۹۷ دارد.

بدین ترتیب آمارها حاکی از رکود شدید در بازار مسکن بويژه در شهر تهران است. اگر چه این وضعیت در شهرهای کوچک وجود ندارد ولیکن حجم معاملات شهرهای کوچک به قدری نیست که بتواند در میانگین کلی بازار مسکن نقش پررنگی داشته باشد. در مجموع خرید و فروش مسکن در حالت رکود تورمی قرار دارد.

آخرین اخبار خرید و فروش مسکن 2

خرید و فروش مسکن در سه ماهه اول سال ۹۸

میزان خرید و فروش مسکن در سه ماهه اول سال ۹۸ طبق گزارش بانک مرکزی به میزان ۲۱۵۰۰ فقره رسید. این حجم معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش حدود ۴۵ درصدی را نشان می‌دهد.

از طرفی در سه ماهه اول سال ۹۸ متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران مبلغ ۱۲.۴ میلیون تومان بود که نسبت به متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در سال ۹۷ رشدی معادل ۱۰۶.۷ درصد را نشان می‌دهد.

افزایش قیمت بیش از دو برابری واحد مسکونی در شهر تهران به معنی کاهش توان خرید متقاضیان واقعی است. بعلاوه میزان وام و تسهیلات مسکن همانند سال گذشته بوده، از اینرو متقاضیان واقعی خرید مسکن قدرت خرید خود را از دست داده‌اند.

اگر چه زمزمه‌هایی از افزایش وام مسکن به گوش می‌رسد ولی هنوز اجرایی نشده است. در خرداد ماه گذشته بیشترین حجم معاملات و فروش مسکن مربوط به منطقه پنج تهران با ۵.۴ درصد و سپس مناطق ۴ و ۲ شهرداری تهران است. مناطق ۹، ۱۹ و ۲۲ کمترین حجم معاملات مسکن در خرداد ماه را به خود اختصاص دادند.

آخرین اخبار خرید و فروش مسکن 3

اخبار خرید و فروش مسکن در تیرماه ۹۸

طبق آخرین اخبار رسیده از بازار مسکن تهران و طبق آمار خرید و فروش مسکن در اولین ماه تابستان ۹۸، متقاضیان واقعی خرید مسکن به دلیل عدم توانایی تامین مالی ناچار به ترک بازار شده و قصد خرید خود را به تعویق انداخته‌اند.

از طرفی افرادی که موعد تحویل وام مسکن آن‌ها فرا رسیده است به دلیل افزایش بسیار زیاد قیمت‌ها عملاً راه به جایی نمی‌برند. به عنوان مثال خریداران برای خرید یک خانه ۶۰ متری در سال گذشته در مناطق متوسط تهران باید بهایی حدود ۴۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌کردند که همان خانه در حال حاضر بیش از یک میلیارد و صد میلیون تومان قیمت دارد.

وام خانه اولی‌ها نیز همان مقدار یکصد و شصت میلیون تومان بوده که عملا هیچ به حساب می‌آید. بدین ترتیب بازار خرید و فروش مسکن خالی از متقاضیان واقعی و مصرف کنندگان است.

این بخش از بازار همواره بخش مهمی از بازار خرید و فروش مسکن را به خود اختصاص داده اند. از اینرو با عقب‌نشینی این بخش از بازار تنها سرمایه‌گذاران بخش مسکن در بازار حضور داشته که با توجه به رکود عمیق بازار مسکن ترجیح می‌دهند در بخش‌های دیگر سرمایه‌گذاری کنند.

با توجه به این وضعیت در تیرماه جاری خرید و فروش مسکن در حالت سکون بوده و فروشندگان ناگزیر به قیمت‌های معامله شده در خرداد ماه اکتفا می‌کنند. در حال حاضر قیمت خرید و فروش مسکن همان قیمت‌های خرداد ماه بوده و بازار از کشش قیمتی مجدد استقبال نکرده است.

آخرین اخبار خرید و فروش مسکن 1

پیش بینی وضعیت خرید و فروش مسکن در سال ۹۸

با توجه به وضعیت رکود مسکن در سال جاری و کاهش حجم خرید و فروش مسکن، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که افزایش قیمت‌های ماهیانه و روند افزایش قیمت به سمت صفر میل کند. این وضعیت در تابستان کمابیش اتفاق افتاده و ممکن است که بازار در شهریور ماه با افزایش قیمتی مجدد مواجه شود.

در نیمه دوم سال جاری وضعیت به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد بطوریکه بازار به حالت ثبات قیمتی و توقف افزایش قیمت خواهد رسید. اغلب صاحب نظران اعتقاد دارند که دوره افزایش قیمت و بی‌ثباتی مسکن در نیمه دوم سال ۹۸ به پایان رسیده و بازار خرید و فروش مسکن آرامش نسبی را تجربه خواهد کرد.

بنابراین نیمه دوم سال ۹۸ فرصت خوبی برای خریداران واقعی خواهد بود که خلا موجود بین توانایی مالی خود و قیمت‌های مسکن را پر کنند. البته در این میان باید به نقش موثر تسهیلات دولتی برای خریداران واقعی اشاره کرد.

چنانچه اگر پیشنهاد افزایش وام مسکن عملی گردد و سقف وام و تسهیلات اعطایی افزایش یابد متقاضیان واقعی و خانه اولی‌ها امکان مجدد برای خرید خانه پیدا خواهند نمود.