دعاوی ملکی

خرید و فروش املاک یکی از معاملات پیچیده و پردردسر محسوب می‌شود. اطلاع از نکات مهم در خرید و فروش املاک می‌تواند کاهش ریسک، دعاوی ملکی و خطرات ناشی از خرید ملک را به دنبال داشته باشد.

با وجود هشدارهای زیادی که به افراد در خصوص خرید و فروش املاک می‌شود متاسفانه باز هم برخی افراد به دلیل سهل‌انگاری و عدم اطلاع از قوانین حقوقی مورد سوء استفاده افراد کلاه بردار و سودجود قرار می‌گیرند.

اگر نگاهی به پرونده‌های موجود در دادسراها، دادگاه و مراکز قضایی داشته باشیم متوجه می‌شویم که درصد بالایی از پرونده‌ها مربوط به دعاوی ملکی است. اطلاع از قوانین حقوقی و مشورت با وکیل متخصص ملکی می‌تواند نقش موثری در کاهش میزان خطرات و ریسک ناشی از خرید و فروش املاک گردد. دعوای ملکی به دعواهای حقوقی مربوط به املاک اطلاق می‌شود.

این دعاوی می‌تواند ناشی از عدم اطلاع خریدار و یا فروشنده از موازین حقوقی باشد و یا اینکه فرد مورد سوءاستفاده افراد کلاهبردار قرار گرفته است. قوانین و مقررات در مورد انواع دعاوی ملکی متفاوت است. در ادامه به بررسی و تشریح انواع دعوای ملکی و موارد مرتبط با آن می‌پردازیم.

با انواع دعاوی ملکی آشنا شویم 2

انواع دعاوی ملکی را بشناسیم

بطور کلی دو نوع دعاوی ملکی داریم. دعاوی ملکی حقوقی و کیفری. دعاوی ملکی حقوقی به آن نوع دعواهای حقوقی اطلاق می‌شود که در اثر سهل‌انگاری، عدم اطلاع، نادیده گرفتن قوانین توسط یکی از طرفین رخ می‌دهد.

در این دعوای ملکی موارد تخلف مشخص بوده و قانون گذار برای هر نوع دعوای حقوقی حد و حدود و مجازات مشخصی تعیین نموده است. در این نوع دعاوی سوء استفاده و کلاه برداری رخ نداده بلکه حقوق طرفین معامله بدلیل عدم آگاهی و یا سهل انگاری تضییع شده است.

نوع دیگر دعاوی ملکی کیفری نام دارد. مهم‌ترین مشخصه در این نوع دعوای ملکی وقوع جرم است. بدین ترتیب فرد خاطی با علم بر کار خلاف قانون خود و به قصد سوءاستفاده از طرف دیگر اقدام به کلاهبرداری می‌نماید.

در این نوع دعاوی ملکی بدلیل اینکه جرم رخ داده، قاضی پرونده با مطالعه پرونده و در نظر گرفتن شرایط و وضعیت آن و با استناد به قوانین حقوقی و مدنی اقدام به صدور رای و تعیین تکلیف دعوا می‌نماید. جرم دعاوی کیفری معمولاً سنگین بوده و بسته به نوع ارتکاب جرم مجازات‌های متفاوتی برای مجرم در نظر گرفته می‌شود.

با انواع دعاوی ملکی آشنا شویم 4

دعاوی ملکی کیفری کدامند

همانطور که اشاره شد دعاوی کیفری ملکی به آندسته دعاوی اطلاق می‌گردد که در آن هنگام معامله و خرید و فروش املاک جرم صورت گرفته است. در موارد مربوط به دعاوی کیفری، مدعی‌العموم و یا شاکی خصوصی اقدام به طرح شکایت می‌نماید.

مجرم با دانش و آگاهی کامل نسبت به موارد حقوقی و علم بر اینکه عمل انجام گرفته جرم محسوب می‌شود اقدام به این کار می‌نماید. از جمله مواردی که شامل دعاوی ملکی کیفری می شوند می‌توان به جعل اسناد املاک و مستغلات، کلاهبرداری در خرید و فروش املاک مانند فروش یک ملک به چندین نفر، فروش مال غیر به دیگران بطور غیر قانونی، تغییر کاربری اراضی و فروش آن‌ها به عنوان املاک مسکونی و یا تجاری از طریق جعل اسناد، انتقال منافع املاک غیر به دیگران بدون مجوز قانونی و اذن مالک، ارتکاب موارد غیر قانونی در فروش اموال دولتی به دیگران، خرد کردن املاک دیگران و فروش آن‌ها از طریق جعل اسناد، تغییر کاربری و موارد مشابه اشاره نمود.

بطور کلی هر عملی در معاملات خرید و فروش مسکن که در آن جرمی مرتکب شود جزو دعاوی ملکی کیفری است. قاضی در این موارد با مطالعه پرونده و در نظر گرفتن شرایط به صدور رای اقدام می‌کند.

با انواع دعاوی ملکی آشنا شویم 1

دعاوی ملکی حقوقی چیست و شامل چه نوع دعاوی می‌شود

دعاوی ملکی حقوقی در اثر عدم اطلاع، سهل انگاری، نادیده گرفتن قوانین و نظیر آن رخ می‌دهد. در اینگونه موارد قانونگذار برای هر نوع دعوا مجازات مشخصی تعیین نموده است.

مواردی مانند اقامه دعوی برای الزام به فک رهن، الزام به تنظیم سند رسمی، الزام به صورت مجلس تفکیکی، الزام با دریافت پایان کار، ابطال و یا فسخ قرارداد در اثر عدم اجرای تعهدات، مطالبه سرقفلی، دستور تخلیه ملک، پرداخت خسارت ناشی از تاخیر در اجرای تعهدات، تخلیه املاک مسکونی، تخلیه اماکن تجاری، بازپرداخت مبلغ ودیعه مستاجر در موعد مقرر جزو دعاوی حقوقی ملکی بشمار می‌روند.

وکیل ملکی با استناد به قوانین و مقررات پیش بینی شده توسط قانونگذار نسبت به طرح اقامه دعوی و احقاق حقوق موکل خود اقدام می‌نماید. برخی دعاوی ملکی ثبتی مانند ابطال سند، ابطال اجرائیه، ابطال سند مالکیت معارض، اجرای ثبت و نظایر آن که مربوط به ثبت اسناد مالکیت ملک می‌گردد نیز جزو دعاوی ملکی حقوقی قرار می‌گیرند. همانطور که مشاهده شد انواع دعوای حقوقی ملکی به دلیل سهل‌انگاری، شتاب‌زدگی، عدم آگاهی و نادیده گرفتن اهمیت قوانین حقوقی رخ می‌دهند.

در صورت مواجهه با هر یک از انواع دعاوی ملکی با وکیل متخصص ملکی مشورت نمائید.