افزایش قیمت مسکن

همانطور که می‌دانید، در طی ماه‌های اخیر، افزایش قیمت مسکن باعث شده است تا معاملات بسیاری در زمینه مسکن ناکام بمانند. وزیر راه و شهرسازی در این باره اینطور می‌گوید که با وجود اینکه قیمت مسکن افزایش داشته است اما همچنان هم معامله ای در بازار مسکن انجام نمی شود و می توان اینطور گفت که هدف دولت در سال جاری باید این باشد که بسیاری از اقشار متوسط جامعه بتوانند صاحبخانه شوند.

محمد اسلامی، در نخستین اجلاس مجمع مشورتی روسای کمیسیون های معماری اینطور می گوید که قرار بر این بوده است که ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن مهر ساخته و به مردم واگذار شود.

از این تعدادی که گفته شد چیزی حدود ۷۸۰ هزار توسط دولت دهم واگذار شده است و چیزی هم در حدود یک میلیون مسکن در دولت یازدهم و دوازدهم تشکیل شده است. در واقع میتوان گفت از آن تعداد واحدهایی که باید واگذار می شده اند همچنان ۵۰۰ هزار واحد مسکونی هنوز هم بلاتکلیف هستند.

میتوان گفت یکی از دلایلی که مسکن هنوز هم دچار بالا و پایین های مختلف است عدم نظارت است که باعث می شود مسکن روز به روز افزایش قیمت را بیش از پیش تجربه کند.

پیش‌بینی قیمت مسکن در نیمه دوم سال ۹۸ 2

تکلیف باقیمانده مسکن مهر با توجه به افزایش قیمت مسکن چه خواهد بود؟

اسلامی اینطور بیانی می کند که از زمانی که او وارد وزارت راه و شهرسازی شده است، دستوراتی مبنی بر ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی داده شده است. همچنین در ادامه اینطور گفت که هر اظهار نظری که در این زمینه انجام گرفته است صرفا اظهار نظر شخصی بوده است و تکمیل پروژه ها هنوز هم در حال انجام است.

اگر در این راه به به این روند شتاب داده شود میتوان گفت که واحد های باقی مانده در ارتباط با مسکن مهر هم تا پایان سال جاری تکمیل می شوند و به مردم واگذار خواهند شد. این واحد ها جدا از واحد هایی مسکونی دیگر هستند که دارای مشکلات قضائی و حقوقی در این زمینه هستند. هنوز هم تکلیف برخی از این واحد ها مشخص نیست.

نظر وزیر راه و شهرسازی در زمینه کنترل افزایش قیمت مسکن

همچنین وزیر راه و شهرسازی هم در این زمینه برای کنترل افزایش قیمت مسکن هم توضیحاتی را ارائه داده است که شامل برنامه های آن ها می شود. این برنامه شامل ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی می شود که تا پایان دوره دولت دوازدهم ساخته و واگذار خواهد شد.

از ۴۰۰ هزار واحدی که تا کنون ساخته شده است، چیزی حدود ۱۷۰ هزار واحد آن ساخته شده است و به صورت روزانه هم پروژه های جدیدی در این زمینه انجام می‌شود.

همچنین چرخه عرضه و تولید مسکن هم متعاقب با الگوهای مصرف برای اقشار ضعیف و همچنین متوسط جامعه ایجاد خواهد شد تا با توجه به تقاضا، عرضه هم در این زمینه انجام شود. این کار، یکی از بزرگترین برنامه هایی بوده است که برای کنترل افزایش قیمت مسکن ایجاد شده است و میتوان اینطور گفت که قرار است زمین به سهولت در اختیار سازندگان قرار گیرد.

وی همچنین در ادامه اینطور گفت که برای تامین منابع مالی هم باید براساس این طرح مصوبه هایی ایجاد شود و همچنین ۸۰ درصد از پول ساخت و ساز هم توسط بانک هایی که به سازندگان وام می دهند در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. میزان وامی که برای این افراد در نظر گرفته شده است چیزی حدود ۱۶۰ میلیون تومان در ایران و ۱۲۰ میلیون تومان در کلانشهر ها بوده است. میزان وام مسکن برای سایر شهر ها ۱۰۰ میلیون تومان است.

پیش‌بینی قیمت مسکن در نیمه دوم سال ۹۸ 1

اسلامی همچنین در ادامه اینطور می گوید که از دیگر برنامه هایی که توسط وزارت راه و شهرسازی در این زمینه برنامه ریزی شده است مربوط به اهداف در این زمینه است. وی همچنین تصریح کرد که در این طی این راهکار ها باید ارگان های دولتی و یا بنگاه هایی که در زمینه مسکن فعالیت می کنند یک پس انداز مرتبط را برای خانه‌دار شدن جوانان کنار بگذارند تا بتوانند به صندوق های پس انداز اعتبار بیشتری ببخشند.

همچنین در این روند، به ارگان هایی که زمین برای ساخت و ساز ندارند، زمین داده خواهد شد. راه حل آخر هم اینطور که گفته می شود صدور کارت های اعتباری برای مصالح است تا توسط آن سازندگان بتوانند مصالح را راحت تر و ارزانتر خریداری کنند و در نتیجه قیمت مسکن کاهش پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در ادامه، درباره افزایش قیمت مسکن اینطور می گوید که این افزایش قیمت مسکن در واقع از جو روانی نشات می گیرد که در این زمینه ایجاد شده است و باید به نکاتی که در این زمینه وجود دارد هم دقت شود.

در واقع افزایش قیمت مسکن به دنبال افزایش قیمت در کالاهای مختلف و همچنین خدمات ایجاد شده است. شهروندانی که در این زمینه نگران هستند باید بدانند که قیمت مسکن  به صورت حبابی افزایش یافته است و در بخش هایی از کشور همواره قیمت ها به نرخ واقعی خود نزدیک هستند.