قیمت مسکن

یکی از بازارهای مهم و حساس در هر کشوری بازار مسکن است. عواقب و تاثیراتی که بازار مسکن، افزایش قیمت مسکن و یا کاهش آن و در نتیجه توانایی مردم در تهیه مسکن بر کیفیت زندگی افراد دارد انکار ناپذیر است.

بازار مسکن ایران در ماههای اخیر دچار تغییرات و نوسانات زیادی شده است. بنابراین افراد زیادی متاثر از این موضوع بوده و دچار مشکل شده اند. افزایش قیمت مسکن در ماههای اخیر موجب کاهش توان مالی خریداران در خرید مسکن شده و متقاضیان ناگزیر از انجام کارهای جایگزین شده اند.

خرید مسکن کوچکتر، خرید مسکن چند ساله، رجوع به مناطق ارزان تر و جنوبی پایتخت و حتی مهاجرت به شهرهای اطراف تهران برخی از این موارد است. مستاجران نیز در پی افزایش قیمت مسکن به گزینه های ارزان تر روی آورده اند. بازگشت رونق دوباره به بخش مسکن نیازمند توجه دولت و بانک مسکن در ارائه تسهیلات بیشتر و ایجاد ثبات در بخش مسکن خواهد بود. در ادامه به بررسی قیمت مسکن در سال ۹۸ می پردازیم.

جدیدترین اخبار قیمت مسکن تهران در تیرماه ۹۸ 2

افزایش قیمت مسکن در سه ماهه اول ۹۸

سه ماهه اول سال ۹۸ همانند سال گذشته با روند افزایش قیمت‌ها آغاز شد. در فروردین ماه متوسط تورم ماهیانه مسکن در شهر تهران نسبت به اسفند ماه ۹۷ به میزان ۲.۱ درصد افزایش داشت. بدین ترتیب در فروردین ماه متوسط قیمت معاملات انجام شده در شهر تهران به ۱۱.۲ میلیون تومان افزایش یافت.

متوسط افزایش قیمت مسکن در فروردین ماه ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل حاکی از افزایش ۱۰۳.۹ درصدی دارد. از طرفی با افزایش قیمت مسکن در فروردین ماه تعداد معاملات خرید و فروش انجام گرفته به ۳۴۲۳ فقره رسید.

این تعداد معاملات انجام شده نشان از کاهش ۳۲.۲ درصدی حجم معاملات نسبت به فروردین ماه ۹۷ است. از طرفی در مقایسه با اسفند ماه ۹۷ تعداد معاملات انجام یافته در شهر تهران ۷۳ درصد کاهش داشت. این وضعیت در اردیبهشت ماه سال ۹۸ با تورم میاهیانه ۱۲.۵ درصد نسبت به فروردین ماه به اوج خود رسید. متوسط قیمت مسکن در شهر تهران بر اساس معاملات انجام شده به ۱۲.۶ میلیون تومان بالغ شد.

اگر چه تعداد معاملات در اردیبهشت ماه با افزایش محسوس نسبت به فروردین ماه به عدد ۱۲۱۲۸ فقره رسید ولیکن در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ کاهش حدود ۳۸ درصدی را نشان می دهد. متوسط قیمت مسکن در اردیبهشت ماه ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد ۱۱۲ درصدی برخوردار شد.

در خرداد ماه سال جاری تورم ماهیانه مسکن به عدد ۴.۵ درصد رسید و متوسط قیمت مسکن در شهر تهران به عدد ۱۳.۳ میلیون تومان افزایش یافت. تعداد معاملات خرداد ماه نسبت به خرداد سال ۹۷ از کاهش ۵۹ درصدی برخوردار شد و بازار مسکن تهران بیش از پیش در حالت رکود فرو رفت. بازار مسکن فصل بهار را در حالی به اتمام رساند که افزایش قیمت های متوالی در بازار دیگر رمقی برای خریداران و مستاجران باقی نگذاشته است.

جدیدترین اخبار قیمت مسکن تهران در تیرماه ۹۸ 1

قیمت مسکن شهر تهران در تیرماه ۹۸

در پی افزایش قیمتهای سه ماهه اول سال ۹۸ بازار مسکن سه ماهه دوم را با رکود آغاز کرد. در ماه جاری قیمت مسکن در مناطق مختلف شهر تهران تا کنونی افزایشی از خود نشان نداده است. اکثر فروشندگان و موجران از قیمتهای خرداد ماه پیروی می کنند و در برخی موارد ناچار به کاهش قیمت شده اند.

بر خلاف سالهای گذشته که با فرا رسیدن تابستان و فصل نقل و انتقالات بازار مسکن در حال تحرک بود امسال وضعیت به گونه دیگری رقم خورد. متقاضیان خرید مسکن واقعی با توجه به عدم توانایی در خرید مسکن فعلا از خرید منصرف شده اند.

از طرفی زمزمه هایی مبنی بر افزایش میزان تسهیلات مسکن برای متقاضیان واقعی و خانه اولی ها موجب دست نگه داشتن خریداران از دریافت وام و انتظار جهت وضعیت بهتر است. فروشندگان نیز در برخی موارد ناچار به کاهش قیمت مسکن شده اند.

قیمت مسکن در سال ۹۸ چگونه خواهد بود 3

کاهش قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران

طبق اخبار رسیده از بازار مسکن تهران و معاملات صورت گرفته در مناطق مختلف، در تیرماه قیمت مسکن در برخی مناطق تهران کاهش داشته است. اگر چه این کاهش در مقایسه با افزایش قیمت بیش از ۱۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته بچشم نمی آید ولیکن حاکی از تغییر روند بازار مسکن است.

طبق گزارشات رسیده از معاملات قطعی صورت گرفته در مناطق مختلف تهران، قیمت مسکن در مناطق یک، پنج، دوازده، بیست و دو و هفت با کاهش روبرو شده است. این کاهش از ۸ درصد تا ۱۸ درصد متغیر بوده و حاکی از عقب نشینی بازار مسکن از افزایش قیمتهای متوالی است.

تصمیم خریداران مبنی بر عقب نشینی از خرید مسکن به امید کاهش قیمت ها موجب تغییر رفتار بازار شده است. اگر این روند توسط خریداران ادامه یابد در ماه های آینده شاهد ادامه روند کاهشی در سایر مناطق تهران و کل شهر خواهیم بود. البته این نکته را در نظر بگیرید که با توجه به افزایش قیمت مسکن، خریداران در صورت تمایل توان خرید را نداشته و خواه ناخواه این روند ادامه پیدا می کند.