فروش مسکن

شاید تا یکی دو سال گذشته و پیش از افزایش نرخ ارز، بازار فروش مسکن چندان از رونق نیفتاده بود. فروش مسکن تا پیش از سال ۹۷ در وضعیت رکود قرار داست اما با تمام مشکلات بازار مسکن، معاملات مسکن تا حدودی صورت می گرفت اما پس از اواسط سال ۹۷ و با شروع افزایش نرخ ارز و پس از آن افزایش قیمت مسکن، بازار فروش مسکن از رونق افتاد و بازار مسکن تا امسال یعنی سال ۹۸، با رکود بسیار بالایی در شهر تهران روبرو شده، به طوری که بیشتر املاک تهران در حال حاضر خالی از سکنه می باشند. این وضعیت نشان دهنده این است که مردم قدرت خرید مسکن را از دست داده اند.

در صورتیکه قیمت مسکن هماهنگ با نرخ ارز حرکت می کرد شاید در حال حاضر با قیمت‌های مناسب تری روبرو می شدیم اما قیمت مسکن در اویل بالا رفتن نرخ ارز به بیش از سه برابر پیشروی کرد و این افزایش به گونه ای سریع اتفاق افتاد که بسیاری از مردم و فعالان بازار مسکن را شوکه کرد.

جدیدترین اخبار قیمت مسکن تهران در تیرماه ۹۸ 2

وضعیت فروش مسکن در تهران

علت بررسی شهر تهران نسبت به دیگر شهرها این است که شروع افزایش قیمت فروش مسکن از تهران شروع شد و رفته رفته دامن دیگر شهرها را نیز می گیرد. البته ناگفته نماند که معاملات فروش مسکن در برخی از مناطق تهران صورت گرفته و وضعیت کاملاً ناامید کننده نیست.

در برخی از مناطق تهران نیز نه تنها معامله روزانه در زمینه فروش مسکن صورت نگرفته، بلکه مدتهاست معامله ای در این مناطق نبوده و این باعث شده آمار معاملات فروش مسکن در چنین مناطقی به زیر صفر یعنی منفی نیز برسد.

پیش‌بینی بازار مسکن در ماه‌های آتی 3

بازار فروش مسکن چه تاثیری بر دیگر بازارهای مسکن داشته است؟

با افزایش قیمت فروش مسکن و کاهش میزان معاملات در سال ۹۸،رکود در بازار مسکن روز به روز در حال افزایش است و این تنها شامل خرید و فروش مسکن نمی شود. بازار فروش مسکن، بازار رهن و اجاره را نیز تحت تاثیر خود قرار داد، به طوری که بسیاری از مستاجرین با افزایش میزان اجاره بها دیگر قادر به پرداخت آن نبوده و مجبور به ترک مسکن و انتخاب مسکن کوچکتر در مناطق دیگر شده اند. بسیاری دیگر نیز موفق به رهن یا اجاره خانه کوچکتر نشدند و زندگی در چادر را برای ادامه زندگی انتخاب کردند.

آیا کاری برای افزایش فروش مسکن انجام شده است؟

با افزایش بی سابقه و بیش از ۱۰۰ درصد قیمت مسکن، بسیاری از فعالان اقتصادی، فعالان بازار مسکن و مسئولین بر آن شدند تا این مشکل را حل کنند. دولت برای رفع این مشکل سعی در کاهش قیمت مسکن داشته اما تا به امروز موفق نشده و قیمت مسکن همچنان در حال افزایش است.

برخی از اقدامات و تصمیمات گرفته شده در این زمینه از سویی برای افزایش توان مردم برای خرید مسکن بوده و از سویی دیگر برای کاهش قیمت مسکن می باشد. در حال حاضر با برخی از اقدامات شاهد کاهش قیمت مسکن نبوده ایم ولی شاید بتوان با اقدامات مالی قدرت خرید مسکن را برای مردم افزایش داد.

پیش‌بینی بازار مسکن در ماه‌های آتی 2

دولت برای افزایش فروش مسکن چه اقداماتی انجام داده است؟

افزایش تولید مسکن:

با افزایش میزان تولید و عرضه مسکن می توان میزان فروش را با ایجاد رقابت در بازار فروش مسکن، افزایش داد. یعنی به محض فروش برخی از املاک با قیمت مناسب، دیگر صاحبین املاک نیز با قیمت مناسب تری ملک خود را به فروش خواهند رساند.

گرفتن مالیات از صاحبین املاک:

دولت در یک سال گذشته سعی در گرفتن مالیات از صاحبین املاک داشته و این مالیات مختص کسانی است که املاک آنها خالی از سکنه بوده و برای فروش یا اجاره آنها اقدامی صورت نگرفته است. دولت در نظر دارد با گرفتن مالیات، صاحبین املاک را به نحوی مجبور به رهن، اجاره و یا فروش ملک کند.

اعطای تسهیلات:

بانک مرکزی تا چندی پیش اعلام کرد که سقف وام مسکن را افزایش داده تا مردم بتوانند با دریافت وام مسکن، مسکن اجاره و یا خریداری کنند. همچنین بانک مرکزی اعلام کرد که تمامی بانکها آمادگی لازم برای اعطای این وام را دارند اما در چند روز گذشته مشخص شد که اعطای این وام دارای شرایط خاصی می باشد که ممکن است هر کسی این شرایط را نداشته باشد.

این اقدامات گوشه ای از اقدام مسئولین و فعالان اقتصادی بوده تا به نحوی نسبت به وضعیت فروش مسکن و کاهش قیمت مسکن کمک کند اما تا به امروز کاهشی صورت نگرفته است اما امید آن میرود که تا پایان تابستان اخبار خوشی از بازار مسکن در راه باشد.