قیمت مسکن

در سال ۹۷ افزایش نرخ ارز باعث افزایش ناگهانی و بسیار سریع قیمت مسکن شد به طوریکه بسیاری از فعالان بازار مسکن را متعجب و شگفت زده کرد. بازار مسکن که در سال‌های گذشته دچار تورم و رکود چشم گیری شده بود، اکنون شاهد کاهش بیش از حد معاملات خرید و فروش مسکن شده بود. زیرا قیمت مسکن به طوری افزایش یافت که می توان میزان آن را به بیش از ۱۰۰ درصد اعلام کرد. این افزایش قیمت مسکن باعث شد بسیاری از مردم که در فکر سرمایه گذاری و خرید مسکن بودند، از فکر خرید مسکن بیرون آمده و فکر داشتن یک ملک شخصی را از یاد ببرند.

افزایش قیمت مسکن به گونه ای پیش رفت که نه تنها بازار خرید و فروش ملک را تحت تاثیر خود قرار داد، بلکه بازار رهن و اجاره ملک را نیز دچار تغییر کرد. این نوسانات تا به امروز ادامه دارد و می توان گفت تا ماه گذشته در سال ۹۸ نیز شاهد ادامه داشتن روند صعودی قیمت مسکن هستیم.

با ادامه پیدا کردن این افزایش قیمت مسکن، قدرت خرید و تهیه مسکن برای مردم روز به روز سخت تر از قبل می شود. مسکن یکی از مهمترین موارد مهم زندگی است که با وجود تعداد بسیار زیادی از خانه های خالی از سکنه، بی خانمان بودن مردم چندان خوشایند نمی باشد. برای رفع چنین مشکلی فعالان اقتصادی و وزرا و بانک ملی سعی  در رفع مشکل و افزایش قدرت خرید مردم دارند.

کاهش قیمت مسکن 1

راهکارهای کاهش قیمت مسکن

در سال ۹۸ و پس از ادامه پیدا کردن افزایش قیمت مسکن، فعالان اقتصادی و وزرا بر آن شدند تا راهی برای رفع این مشکل بیابند. بسیاری از صاحبین املاک، ملک خود را با اجاره بهای کمتر اجاره نمی دهند و در نهایت ملک آنها خالی از سکنه می ماند. دولت برای کاهش قیمت مسکن و اجاره بها، مالیاتی برای چنین املاکی تعیین کرد تا صاحب ملک مجبور به اجاره و یا فروش ملک با هزینه کمتر شوند. ظاهراً چنین راهکاری چندان کمکی به کاهش قیمت مسکن نکرده است.

آمار قیمت مسکن

آمار قیمت مسکن در چند ماه گذشته با وجود پیش بینی هی انجام شده در خصوص بازار مسکن و قیمت مسکن، چندان کمکی به کاهش قیمت مسکن نکرده و باعث شده بسیاری از مردم با دنبال کردن چنین آماری، حتی فکر مسکن را به کلی از ذهن خود بیرون کنند. این آمار نادرست نیست اما بیشتر کلیت قیمت مسکن را نشان می دهد. به طوری که در آمار چند روز پیش شاید در بسیاری از مطالب قیمت ۱۳ میلیون برای هر متر مربع را درج کرده باشند. این قیمت تعیین شده برای برخی از مناطق است و برخی دیگر از مناطق تهران را می توان یافت که قیمت هر مترمربع آنها به ۵ تا ۷ میلیون میرسد.

بنابراین به طور کامل از خرید ملک و یا اجاره آن ناامید نشوید زیرا ملک با قیمت مناسب نیز می توان یافت. شاید املاک با قیمت  مناسب را به توان در مناطقی همچون شرق، غرب و شمال تهران یافت. برای این منظور می توانید بدون هر گونه مراجعه حضوری قیمت مسکن را پیگیری و دنبال کنید. بدون هیچگونه اتلاف وقت و در هر مکان و هر زمانی تنها به سایت ملکانا مراجعه کنید و قیمت مسکن را در هر نقطه از تهران مشاهده و بررسی کنید.

با این وجود برای افزایش میزان خرید و فروش مسکن، این آمار قیمت مسکن را نباید به طور رسمی اعلام کرد زیرا مردم با مشاهده و پیگیری هر یک از این آمار کلی از خرید ملک منصرف شده و این یعنی ناامیدی که یک جامعه ناامید نمی تواند عملکرد خوبی داشته باشد.

کاهش قیمت مسکن 3

کاهش قیمت مسکن

دیگر راهکارها حاکی از افزایش تولید مسکن برای افزایش میزان مسکن می باشد. در صورتیکه میزان مسکن افزایش پیدا کند، رقابت برای خرید و فروش مسکن نیز افزایش پیدا می کند و به دنبال این رقابت در بازار مسکن، قیمت مسکن کم کم کاهش پیدا می کند.

صحبت های بسیاری برای کاهش قیمت مسکن و افزایش توان خرید مسکن تا به امروز چندان عملی نشده اما امید آن می رود که قیمت مسکن حداقل به یک ثبات نسبی با قیمت معقول برسد. از سویی بانک مرکزی مبلغ وام مسکن را برای خرید مسکن افزایش می دهد اما  از سویی دیگر برای دریافت آن شرایطی تعیین می شود که شاید شامل حال هر کسی نشود. با این وجود دریافت چنین وامی برای خرید مسن نیاز به تلاش شما دارد. با این وجود می توان ملکی را با قیمت مناسب در دیگر مناطق تهران تهیه کرد و وضعیت بازار مسکن و قیمت مسکن کاملاً ناامید کننده نمی باشد.

شما می توانید آخرین و  بروزترین اخبار بازار مسکن و نوسانات قیمت مسکن را از سایت ملکانا دنبال کنید و حتی انواع املاک را به صورت آنلاین در نقاط مختلف بررسی و علاوه بر آن مشاوره دریافت کنید. ما در سایت ملکانا آماده ارائه بهترین و کاملترین خدمات ملکی به شما مردم عزیز هستیم.