خرید آپارتمان

خرید آپارتمان، مسکن و هرگونه ملک دارای نکات ریز و درشت زیادی است. در حین خرید ملک توجه به یکسری نکات الزامی است در غیر اینصورت خریدار با انواع مشکلات حقوقی و غیره روبرو خواهد شد. برای خرید و فروش املاک خریدار باید به موارد متعددی توجه نماید.

برخی از این نکات کاربردی بوده و مربوط به ملک خریداری شده است و برخی دیگر نکات حقوقی است. اگر تصمیم به خرید آپارتمان دارید خواندن این مطلب به شما توصیه می شود.

برخی نکات کوچک وجود دارند که ممکن است در هنگام خرید مسکن مورد توجه قرار نگیرند بویژه در صورتیکه افراد برای خرید و فروش مسکن کارهای بسیار زیادی را باید انجام دهند. در ادامه به بررسی نکات کاربردی و حقوقی مهمی که در هنگام خرید آپارتمان باید مورد توجه قرار داد اشاره می شود.

نکات مهمی که در هنگام خرید آپارتمان باید به آن توجه کرد 3

نکات مهم کاربردی در هنگام خرید آپارتمان

برای خرید آپارتمان نکات ریز و درشت زیادی وجود دارند. این نکات در مجتمع ها و ساختمان های شلوغ که از تعداد زیادی واحد مسکونی تشکیل شده اند بیشتر اهمیت دارد. در شهرهای بزرگی مانند تهران که اغلب منازل مسکونی شامل مجتمع ها و آپارتمان ها است توجه به نکات مربوط به آپارتمان نشینی اهمیت زیادی دارد.

 در هنگام خرید آپارتمان به تعداد طبقات مجتمع و تعداد واحدهای موجود در هر طبقه توجه نمائید. مجتمع های شلوغ موجب سلب آسایش و آرامش افراد می گردند.

به ورودی ها هر واحد در هر طبقه توجه کنید. برخی واحدها در هر طبقه دارای درب کنار یکدیگر بوده و برای ورود و خروج مناسب نیستند. برای خرید آپارتمان واحدهایی که دارای درب های ورودی مجزا در دو طرف طبقه هستند بهترین انتخاب هستند.

 به کیفیت مواد و متریال های بکار رفته در داخل آپارتمان توجه کنید. کابینت ها، درب و پنجره، کف، دیوارها، سیستم های سرمایشی و گرمایشی، عایق بندی دیوارها، درب های ورودی ضد سرقت، کمد دیواری و یا سرویس های بهداشتی باید دارای مواد مرغوب و با کیفیت باشند.

در خرید آپارتمان به میزان تهویه، نوردهی و نقشه توجه فرمائید. نحوه قرار گرفتن اتاقها، سالن، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و سایر موارد باید مناسب باشد. برخی واحدها در درون سالن بطور مستقیم به توالت راه دارند و اصلا مناسب نیست. آشپزخانه نیز باید نزدیکترین محل به ورودی واحد باشد. اتاقهای مختلف از جمله اتاق خواب در انتهای واحد و دورترین نقطه به سالن باید قرار گیرند.

به همسایه ها، فرهنگ مجتمع و آپارتمان خریداری شده و محله خود توجه نمائید. محلات و مجتمع هایی که شلوغ بوده و مسکونی نیستند برای سکونت محیط ایده آلی بشمار نمی روند.

برای خرید آپارتمان علاوه بر موارد فوق به دسترسی محله، فروشگاه ها، بیمارستان، مراکز آموزشی، پمپ بنزین و مجتمع های ورزشی در اطراف محل سکونت خود توجه نمائید. نحوه دسترسی به بزرگراه ها و خیابانهای اصلی نیز اهمیت زیادی دارد.

بهترین وکیل ملک متخصص در تهران 2

نکات حقوقی در هنگام خرید آپارتمان

بعد از نکات کاربردی در خرید آپارتمان توجه به نکات حقوقی از دیگر موارد مهم تلقی می شود. در واقع نکات حقوقی اهمیتی بیش از سایر نکات داشته بطوری که در صورت خرید مسکن مناسب از هر لحاظ، در صورت داشتن مشکل حقوقی از خرید آن صرف نظر کنید. توجه به نکات حقوقی به منظور جلوگیری از مشکلات احتمالی در آینده خواهد بود.

در خرید آپارتمان قبل از هر گونه اقدامی جهت امضای مبایعه نامه و یا هر قول و قراری وضعیت مالکیت فروشنده و سند ملک را مورد ارزیابی قرار دهید. بسیاری از مشکلات از همین جا شروع می شود.

در خرید مسکن در صورتی که ملک در دست وراث است بسیار احتیاط کرده و اقدامات لازم را یبا مشورت وکیل ملکی انجام دهید.

در خرید آپارتمان توجه نمائید که موارد حقوقی لازم مانند زمان انتقال سند در دفترخانه، پرداخت خسارت در صورت عدم حضور فروشنده، حق فسخ و ابطال قرارداد، زمان تحویل آپارتمان، زمان تسویه حساب، نحوه پرداخت پول، چگونگی پرداخت پول و تضامین لازم در صورت عدم اجرای تعهدات توسط طرفین قرارداد را در مبایعه نامه منظور کنید.

خرید و فروش آپارتمان را در دفاتر مشاور املاک معتبر و دارای مجوز رسمی انجام دهید. از ثبت قرارداد خرید آپارتمان خود در سامانه املاک اطمینان یافته و کد رهگیری معتبر و قابل پیگیری دریافت کنید.

بهترین خدمات مشاوره حقوقی ملکی را از ملکانا دریافت کنید 1

تنظیم مبایعه نامه در هنگام خرید آپارتمان

یکی از موارد بسیار مهم در خرید آپارتمان تنظیم یک مبایعه نامه کامل و بر اساس موازین حقوقی است. پیشنهاد می شود که از مشورت با یک وکیل ملکی مجرب بهره مند شوید. نکات حقوقی مهمی وجود دارند که در صورت نادیده گرفتن در قرارداد منجر به مشکلات حقوقی بسیاری می شوند.

یک مبایعه نامه قوی و کامل که تمام موارد حقوقی و الزامات و تعهدات طرفین قرارداد در آن قید شده است به تنهایی موجب تضمین امنیت معامله می شود. در صورت وجود مشکل نیز می توان با استناد به این مبایعه نامه برای احقاق حقوق خود اقدام نمود.  بنابراین مشورت با وکیل ملکی متخصص جهت بررسی تمام مفاد و بندهای قرارداد قبل از امضای قرارداد خرید آپارتمان ضروری به نظر می رسد.