وضعیت بازار مسکن

وضعیت بازار مسکن در ماه‌های اخیر مشکلات فراوانی را برای مردم ایجاد کرده است. خریداران املاک با افزایش بیش از دو برابری مسکن در تهران توانایی خرید را از دست داده و به گزینه‌های ارزان تر روی آورده‌اند. از طرفی مستاجران با روشهای مشابه ناگزیر به انجام روشهای جایگزین شدند. انتقال از مناطق بالای شهر به مرکز، از مرکز به جنوب و از جنوب به شهرک های حاشیه ای و شهرهای اطراف نمونه ای از این نوع رفتار است.

خرید آپارتمان های کوچک متراژ و چند ساله جای خود را آپارتمان های متوسط و بزرگ و نوساز داده است. با در نظر گرفتن وضعیت بازار مسکن افراد ترجیح می دهند که آپارتمان های چند ساله خریداری و با انجام برخی تغییرات ملک خریداری شده را به دلخواه خود درآورند.

طبق آمار بانک مرکزی در پایان سه ماهه اول سال ۹۸ متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۱۰۶ درصدی مواجه شده است. به عبارتی توانایی خرید مسکن متقاضیان واقعی با توجه به وضعیت بازار مسکن حداقل به نصف کاهش یافته است. این موضوعی است که در شهر تهران بیشتر احساس می شود و لیکن در سایر شهرهای بزرگ و متوسط نیز رخ داده است.

وضعیت بازار مسکن در سال ۹۸ به کجا می‌رسد 1

وضعیت بازار مسکن در فصل بهار ۹۸

در سال ۹۸ بازار مسکن با ادامه روند افزایش قیمتها شروع شد. تورم ماهیانه در سه ماهه اول سال ۹۸ در قیمتهای مسکن وضعیت بازار مسکن را بیش از پیش دچار رکود نمود. تورم ماهیانه ۲.۱ درصد در فروردین ماه، ۱۲.۵ درصد در اردیبهشت و ۴.۵ درصد در خرداد ۹۸ موجب کاهش شدید تقاضای خرید مسکن بیش از سال گذشته شد. متقاضیان واقعی توانایی خرید مسکن را از دست داده و از بازار عقب نشینی کرده اند.

ادامه رکود تورمی وضعیت بازار مسکن را در حالت نابسامانی قرار داده است. با توجه به عدم کشش قیمتی بازار در ادامه افزایش قیمتهای مسکن پیش بینی می شود این روند متوقف شود. بازار اجاره بها نیز دچار بحران بزرگی شده است. اغلب فایل های موجود در بازار اجاره مقدار زیادی اجاره ماهیانه طلب می کنند. چیزی که برای قشر مستاجر غیر قابل قبول بوده لذا یک تضاد در میان تقاضای مستاجران و موجران وجود دارد.

فصل بهار در سال ۹۸ در حالی به پایان رسید که کاهش ۵۹ درصدی تعداد معاملات املاک در شهر تهران در ماه خرداد نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان از عدم تحرک و ثبات در وضعیت بازار مسکن دارد. بازار مسکن با این وضعیت وارد تابستان و آغاز فصل و نقل و انتقالات مسکن شد. باید دید که با توجه به وضعیت بازار مسکن و عدم توانایی خرید متقاضیان بازار به چه سمتی می رود.

وضعیت بازار مسکن در سال ۹۸ به کجا می‌رسد 3

 بررسی وضعیت بازار مسکن در تیر ماه ۹۸

با شروع تیر ماه و آغاز فصل نقل و انتقالات مسکن بطور سنتی بازار مسکن با افزایش تعداد معاملات خرید و فروش و رهن و اجاره روبرو می شود. اما امسال در تیرماه وضعیت بازار مسکن به گونه دیگری است. این روند در ادامه کاهش تقاضای خرید مسکن در سه ماهه اول سال بوده و حتی در وضعیت رکود شدیدتری قرار دارد. افزایش قیمت های متوالی موجب فاصله زیاد میان متقاضیان خرید و قیمتها شده است.

بدین ترتیب بازار دچار کم تحرکی است. گزارش های رسیده از مناطق مختلف تهران حاکی از این است که در برخی مناطق فروشندگان ناگزیر به کاهش قیمت های خود شده اند. این کاهش قیمتها در راستای رکود وضعیت بازار مسکن بوده و فروشندگان را وادار به کاهش قیمتهای پیشنهادی کرده است. کاهش قیمت ها از ۸ تا ۱۸ درصد در مناطقی مانند یک، پنج، دوازده، بیست و دو و منطقه هفت تهران رخ داده است.

در سایر مناطق نیز فروشندگان به قیمت های معامله شده در خرداد ماه اکتفا می کنند. این به معنی توقف افزایش قیمت مسکن در تهران است. اگر این روند ادامه یابد وضعیت بازار مسکن به حالت ثبات نزدیک می شود و فرصت برای بازسازی خلأهای موجود میان خریداران و بازار فراهم می گردد.

کاهش قدرت خرید مردم در پی افزایش قیمت مسکن 6

آینده وضعیت بازار مسکن در سال ۹۸

آینده وضعیت بازار مسکن در سال جاری به عوامل متعددی بستگی دارد. اگر ثبات و حتی روند کاهش قیمت در بازارهای مالی مانند ارز و طلا ادامه یابد و خریداران به عقب نشینی از بازار و عدم خرید خود ادامه دهند بازار ناچار به سازگاری با این وضعیت خواهد بود. بدین ترتیب وضعیت بازار مسکن در ماههای آتی به سمت ثبات پایدار و توقف روند افزایشی می رود.

اغلب کارشناسان پیش بینی می کنند که در نیمه دوم سال ۹۸ وضعیت بازار مسکن به سمت ثبات قیمتها و توقف روند افزایشی خواهد رفت. با این وجود خریداران فرصت کافی برای تامین وجه لازم برای خرید مسکن را پیدا می کنند. از طرفی با اعلام تصمیمات تازه از سوی دولت مبنی بر افزایش سقف تسهیلات مسکن امیدها برای خانه دار شدن افراد فاقد مسکن زنده شده است. با این وجود و در صورت تحقق این امر می تواند شاهد ثبات در وضعیت بازار مسکن در ماه های آتی بود.