وضعیت مسکن

وضعیت مسکن هم اکنون رو به سمتی دارد که روز به روز بغرنج تر از گذشته است و می‌توان گفت که افزایش قیمت مسکن در سال گذشته و همچنین کاهش قدرت خرید در مردم نیز بر بحرانی بودن این شرایط افزوده است. ممکن است تصور کنید که تمامی دلایلی که در نهایت افزایش قیمت مسکن را به دنبال داشته است مربوط به شرایط ارزی بوده اما اینطور نیست. یکی دیگر از مشکلاتی که در این زمینه به وجود آمده است، عدم نظارت بر خرید و فروش مسکن است.

دولت در زمینه نجات وضعیت مسکن اما طرح های بسیاری را ارائه داده است. چندی پیش بانک مسکن در زمینه خرید مسکن، طرح هایی را ارائه داده است که به شورای پول و اعتبار بر میگردد. این طرح در واقع برای افزایش سقف تسهیلات ایجاد شده است و در آن، بازپرداخت به گونه ای خواهد بود که به توانایی افراد بستگی دارد. این طرح هم اکنون منتظر تایید شورای پول و اعتبار است و در صورتی که به تایید نهایی برسد علنی خواهد شد.

نکات مهمی که در هنگام خرید آپارتمان باید به آن توجه کرد 2

وام خرید مسکن رو به افزایش است!

در شرایط کنونی، تمامی متقاضیانی که جز دهک های سه تا هفت درآمدی هستند اینطور می گویند که گروه هدف بانک مسکن همچنین کسانی هستند. این افراد شاید تا کنون از وام های ۸۰ میلیون تومانی برای خرید مسکن استفاده می کردند اما هم اکنون بانک مسکن پیشنهاداتی در این زمینه داده است که در واقع بر اساس قدرت خرید و همچنین توان بازپرداختی افرادی ایجاد شده است. سقف اینگونه تسهیلات هم ممکن است که به صورت متغیر تغییر کند و در واقع وام خرید مسکن بر اساس توان مالی و همچنین توان بازپرداختی ایجاد خواهد شد که تسهیلات متناسب را نیز به دنبال خواهد داشت.

مدیر عامل بانک مسکن در زمینه افزایش وام خرید مسکن چه می گوید؟

مدیر عامل بانک مسکن همچنین اینطور می گوید که اجرایی شدن این پیشنهاد نیازمند مصوبه های مختلفی از طرف شورای پول و اعتبار است. این در حالی است که پس از گذشت حدود دو ماه از اجرای این طرح ها، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اینطور اعلام کرده است که مبلغ وام خرید مسکن افزایش نخواهد یافت، چرا که وی اعتقادی به انجام ایم کار ندارد و می گوید که افزایش وام خرید مسکن در بهبود این وضعیت تاثیری نخواهد داشت.

شاید بتوان اینطور گفت که این امر تا حدی صحیح است. اغلب افرادی که امروزه به دنبال یک مسکن امن و آرام هستند، به دنبال خرید مسکن نیستند بلکه اغلب افراد به دنبال رهن یا اجاره هستند. اینطور به نظر می رسد که در شرایط کنونی افزایش وام خرید مسکن شاید به نفس اقلیتی باشد که اقدام به خرید مسکن می کنند چرا که همانطور که مشاهده می کنید میزان خرید و فروش مسکن تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است.

اسلامی همچنین با حضور خود در برنامه های تلویزیونی مختلف در زمینه افزایش قیمت مسکن اینطور می گوید که بررسی های نشان داده شده، تحولاتی که در زمینه مسکن صورت گرفته است را نشان می دهد و همچنین التهاباتی که در این زمینه وجود دارد هیچ گونه سنخیتی با تقاضای مسکن ندارد بلکه حتی نوسانات ارزی در این زمینه باعث شده است تا مردم با توجه به قیمت ارز، قیمت تمامی کالاهای خود را مشخص کنند که میتوان گفت عمدتا هدف از این کار حفظ ارزش دارایی هایی بوده است که دارند و آن ها را به ملک تبدیل کرده اند. همین موضوع هم باعث افزایش بی رویه قیمت مسکن شده است.

وضعیت فروش مسکن در تهران در سال 98 1

وام خرید مسکن افزایش خواهد یافت یا خیر؟

با توجه به اینکه همچنان هم عده ای بر این باورند که افزایش وام خرید مسکن می تواند یک راه نجات بخش برای مسکن باشد اما وزیر راه و شهرسازی اینطور بیان می کند که وام مسکن قرار نیست اضافه شود. وی در ادامه اینطور می گوید که مسئولان باید به جای افزایش وام خرید مسکن، زمین را در اختیار سازندگان بگذارند و بانک ها رقمی را برای سرمایه گذاری در اختیار آنها قرار دهد تا بتوانند تسهیلاتی را پرداخت کنند. زمانی که مالک توانست تسهیلات را پرداخت کند می تواند این کار را با انتقال واحد و همچنین وام به خریدار انجام دهد.

به این ترتیب با توجه به اینکه افزایش وام خرید مسکن یکی از راه های نجات بخش در این وضعیت به شمار می آید اما همچنان هم به نظر نمی رسد که برنامه ای برای این کار وجود داشته باشد. بانک مسکن همچنین طرح دیگری را در این زمینه ارائه داده است که برای کاهش قیمت ساخت مسکن به میان آمده است. رحیمی انارکی، مدیر عامل بانک مسکن در سال گذشته با توجه به اجرایی شدن این طرح تا پایان شهریور ماه سال جاری اینگونه اعلام کرده است که هنوز هم اما برای تامین مصالح هیچ طرح خاصی مد نظر نیست. امید است که در روزهای آتی با کاهش قیمت مسکن، امکان خرید برای همگان فراهم شود.