افزایش خرید مسکن

جزئیاتی در زمینه افزایش تسهیلات وام مسکن انجام گرفته است که نشان می‌دهد وام خرید مسکن به شرط افزایش سقف اقساط افزایش یافته است. در بخش مسکن همچنین موضوعات مهمی در دستور کار قرار گرفته است که به دنبال اجرای آن هستیم. شاید بتوان اینطور گفت که بحث شتاب هم بخشی جریان تولید و عرضه مسکن به شمار می آید که به یک جریان پایدار تبدیل شده است.

مطالبه‌ای که مردم داشته‌اند، افزایش سقف وام خرید مسکن بوده است

وی همچنین اضافه کرد که سیاست های ما حاوی تقویت های طرف عرضه پایدار است تا بتوان توسط آن تعادل سازی را انجام داد. برای اینکه این هدف تحقق یابد باید در واقع چندین برنامه درست را اجرا و تصویب کنید. موضوع مهم در این زمینه این است که زمین مورد نظر شما فراهم شود تا بتوان انبوه سازی را انجام داد. موضوع دوم هم این است که منابع و همچنین نقدینگی را نیز در اختیار انبوه سازان قرار دهید تا بتوانند پروسه سرمایه گذاری را انجام دهند. در این راستا هم بانک ها تا حدود ۸۰ درصد از اعتبار مورد نیاز خود را توسط ارائه تسهیلات تامین خواهند کرد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در این زمینه اینطور می گوید که اقداماتی که در این زمینه و به ویژه با تسهیلات برای ساخت تعلق می گیرد باید قابل انتقال باشد که این امر در اسفند ماه سال گذشته هم به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده و تصویب شده است. اسلامی همچنین اینطور گفت که وام خرید مسکن باید افزایش داده شود چرا که مطالبه مردم در واقع اینطور نشان می دهد که افزایش سقف وام خرید مسکن باید انجام شود.

این موضوع هم در مصوبه شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده است و هم سقف تسهیلات نسبت به آنچه که در گذشته بوده است چیزی حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است. یعنی وام خرید مسکن برای شهرهایی مانند تهران از ۱۰۰ میلیون به ۱۶۰ میلیون تومان رسیده است و وام خرید مسکن در شهرهای بزرگ هم که ۸۰ میلیون تومان بوده است به ۱۲۰ میلیون و وام های ۶۰ میلیونی هم به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

کاهش قدرت خرید مردم در پی افزایش قیمت مسکن 3

طرح تکمیلی دولت برای ارائه تسهیلات بیشتر از ۱۶۰ میلیون تومان

اسلامی همچنین در ادامه اینطور گفت که افزایش وام خرید مسکن بر اساس متراژ و همچنین الگوی مناسب احداثی که متناسب با قشر متوسط رو به پایین ایجاد شده است انجام گرفته است. در این شرایط برخی از زوج ها همچنین اینطور می گویند که در شرایطی که می توان اقساط را با رقم ها و همچنین سقف های بالاتری پرداخت، چرا این مقدار به وام مسکن تعلق نگیرد؟ در پاسخ به این سوال هم ساز و کاری تعریف شده است در صورتی که افراد بتوانند قسط وام را بیشتر پرداخت کنند بتوانند وام بیشتری را نیز دریافت کنند.

همچنین وزیر راه و شهرسازی اینطو می گوید که اگر زوجین بتوانند وام مسکن را تا چیزی بیشتر از ۵ میلیون تومان پرداخت کنند میتواند تسهیلاتی بالغ بر ۱۶۰ میلیون تومان دریافت کنند. اسلامی همچنین اینطور گفت که این اقدام برای تسهیل روند خرید ایجاد شده است و دولت در تلاش است تا بتواند اقساطی با ارقام بالاتر ایجاد کند. وی همچنین تاکید کرد که این اقدام در واقع وام خرید مسکن یک امکان برای تسهیلات خرید مسکن است و هیچ اجباری هم در آن نیست اما افرادی که میخواهند واحدی را خریداری کنند می توانند از وام خرید مسکن استفاده کنند.

وام خرید مسکن؛ ۱۶۰ میلیون تومان یا ۲۵۰ میلیون تومان؟

وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به این سوال که وام مسکن برای متقاضیان تا چه حد افزایش خواهد یافت اینطور می گوید که برای خانه هایی که در طرح اقدام ملی عرضه می شوند وام خرید مسکن بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان خواهد بود که این رقم اما شامل حال تهران نخواهد شد. این پروژه ها در واقع در شهرهای اقماری تهران اجرا می شوند. میتوان اینطور گفت که ساخت این واحد ها در واقع بنابر ۳٫۵ میلیون تومان در هر متر مربع است.  حال با توجه به قیمتی که ذکر شده است متقاضیان میتوانند به جای ۱۶۰ میلیون تومان، ۲۵۰ میلیون تومان وام مسکن دریافت کنند.

جدیدترین اخبار قیمت مسکن تهران در تیرماه ۹۸ 1

۱۴۰ هزار واحد مسکونی در پروژه های ملی تولید و عرضه می‌شود

وزیر راه و شهرسازی همچنین در این زمینه اینطور می گوید که در حال حاضر حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تعریف شده اند که در پروژه های ملی تولید و عرضه می شوند. میتوان اینطور گفت که از این بین ۱۴۰ هزار واحد مسکونی به مرحله اجرا رسیده اند و در طرح اقدام ملی هستند. اسلامی همچنین به جز وام خرید مسکن جزئیاتی از وام مستاجران ارائه داده است که آن را از طریق رسانه ها شنیده است. میتوان اینطور گفت که در این زمینه وزارت اقتصاد پیشنهاد خاصی نداشته و مذاکره ای را نیز انجام نداده است.