خرید و فروش مسکن در سال ۱۳۹۸ به شدت کاهش یافته است اما دلیل آن چیست؟

زمانیکه در سال ۸۶، رئیس دولت نهم از مسکن مهر برای خانه‌دار شدن اقشار ضعیف جامعه صحبت کرد افرادی که در این بین با گران شدن زمین دیگر امیدی به صاحبخانه شدن نداشتند هم امیدوار شدند. اما پس از اتمام دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد اینطور گفته شد که از سال ۸۴ تا ۹۱ قیمت خانه چیزی حدود ۴۵۹ درصد افزایش داشته است و همین هم دلیل اصلی رکود بازار خرید و فروش مسکن بوده است. در واقع احمدی نژاد کشور را در شهریور ماه سال ۱۳۹۲ با یک تورم ۴۰ درصدی به دستان روحانی سپرده است.

در این بهبهه خرید و فروش مسکن اما مسکن مهر از همان ابتدا مورد انتقاد قرار گرفت. حتی اینطور بود که طرح ذکر شده را دلیل بسیاری از تورم ها در این زمینه دانستند. براساس داده هایی که توسط بانک مرکزی ارائه شده است، دولت دهم کشور را با همچنین تورمی تحویل گرفته است و اسفند ماه همان سال حتی تورم ۶ درصد هم کاهش داشته است.

خرید مسکن به صورت قسطی

روحانی، خرید و فروش مسکن مهر را دست کردن در جیب مردم می داند!

اما زمانی که انتقادات از مسکن مهر بیشتر و بیشتر شد، نهایتا روحانی در سال ۱۳۹۶ اینطور گفت که مسکن مهر در واقع دست کردن در جیب مردم است. وی اینطور گفته است که مسکن مهر با جیب فقرا درست شده است. خرید و فروش مسکن مهر از ریشه غلط بوده است و همین طرح هم باعث تورم ۴۰ درصدی شده است.

خرید و فروش مسکن مهر، خرید فروش خانه های سست و لرزان!

اما زمانی که خرید و فروش مسکن مهر آغاز شد، همچنان هم ساخت و ساز های و همچنین مصالحی که در ساخت آن ها مورد استفاده قرار میگرفت مورد انتقاد بود. میتوان گفت که در سال ۹۶ که زلزله کرمانشاه آمد، بخشی از همین مسکن مهر تخریب شد. محمد شکرچی زاده که رئیس مرکز تحقیقات است هم گفت که بسیاری از این واحد های مسکن مهر در زلزله تخریب شده اند چرا که باید حداقل مقاومتی بالغ بر ۲۵ مگاپاسکال داشته باشند اما مقاومتی که برای آنها تخمین زده شده است بین ۱۰ تا ۱۵ مگاپاسکال است.

همچنین اظهار نظرات دقیقی هم در این زمینه صورت گرفته است که نقش رئیس جمهور و همچنین وزیر مربوطه هم در این جریان بسیار پررنگ تر می کند. دقت داشته باشید که دولت و بانک مسکن همچنان در حال ثبت اشتباهات یکدیگر هستند و باز هم اینجا گفته روحانی پررنگ تر می شود که مسکن مهر همان دست کردن در جیب مردم است.

آیا وام رهن مسکن جدیدترین شگرد برای عبور از بحران مسکن است

اقدام جدید بانک مسکن در زمینه خرید و فروش مسکن مهر

بانک مسکن اما اقدامات جدیدی را در این زمینه انجام داده است و بنابراین گذاشته شده که تا پایان سال طرح ها به طور کامل در این زمینه اجرا شوند. در واقع این طرح همان فروش قسطی ۴۰ هزار واحد مسکن مهر بوده است. از زمانی که این طرح شروع به ساخت و ساز کرده است تا پایان ماه نخست در سال جاری چیزی حدود سه میلیون و ۱۱۶ واحد مسکونی برای اخذ تسهیلات به بانک مسکن معرفی شده اند که اغلب آن ها هم اکنون در جریان های خرید و فروش مسکن به فروش رسیده اند.

میتوان گفت که تا کنون نزدیک به سه میلیون و ۱۰۲ هزار از تسهیلات آن ها پرداخته شده است. طبق نقل قول هایی که در این زمینه ذکر شده است، کارنامه های تسهیلات پرداخت شده به بانک مسکن همچنان هم درخشان است و باز هم به این رقم اضافه شده است. می توان گفت که تسهیلات پرداخت شده را نزدیک به ۵۰ هزار و ۳۸۵ میلیارد و ۹۹۴ میلیون تومان بوده است. طبق آخرین گفته هایی که از خرید و فروش مسکن مهر به دست رسیده است؛ هم اکنون تعداد این خانه ها در حدود یک میلیون و ۹۸۶ هزار واحد بوده است.

بازار اجاره مسکن رو به سیاهی می‌رود

خرید و فروش مسکن مهر برای خیریه!

طبق گزارش هایی که در این زمینه داده شده است، در دی ماه سال گذشته اما احمد اصغری مهرآبادی در این زمینه اینطور گفته است که خرید و فروش مسکن مهر تنها برای قشر متوسط جامعه نبوده است و طبق هماهنگی هایی که در این زمینه ایجاد شده است تعداد ۵۷ هزار واحدی که بدون متقاضی بوده را به کمیته امداد و همچنین بهزیستی تحویل داده اند.

در تیر ماه سال جاری هم، خبرهای دیگری از سوی اصغری ارائه شده است. وی اینطور گفته است که در این سال خرید و فروش مسکن مهر بسیار کاهش یافته است و چیزی در حدود ۱۱۷ هزار از این واحدهای مسکونی خالی بوده اند که با توجه به اینکه قیمت مسکن به صورت تصاعدی در حال افزایش است این مقدار به ۵۷ هزار واحد در کل کشور رسیده است. امید است که در نیمه دوم سال ۹۸ قیمت مسکن به یک ثبات نسبی برسد.