افزایش قیمت مسکن

نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک با توجه به افزایش قیمت مسکن در روزها و ماه های گذشته اینطور می‌گوید که بیش از ۷۰۰ واحد مسکونی توسط اشخاص حقیقی رهن نشده‌اند و در واقع مالک این واحدها بانک‌ها هستند. همچنین وی در ادامه اینطور گفته است که اگر قیمت ارز به یک ثبات برسد می توان گفت که واحد هایی که بیشتر از ۱۵۰ متر هستند به طور احتمالی با افت قیمت در این زمینه روبرو خواهند شد.

به گزارش تجارت نیوز، حسام الدین عقبایی همچنین در این زمینه اینطور گفته می شود که افزایش قیمت مسکن در سال ۹۷ و ۹۸ همچنین با رشد ۱۰۰ درصدی قیمت مواجه بوده است که این میزان افزایش قیمت در نهایت بازار مسکن را با یک وکود جدی در این زمینه رو به رو کرده است. وی همچنین اینطور گفت که این رکود به حدی بوده است که حجم معاملاتی که در این زمینه انجام گرفته است چیزی در حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است و این در حالی است که در سال ۹۷ هم کاهش میزان معاملات به شدت دیده شده است.

کاهش قدرت خرید مردم در پی افزایش قیمت مسکن 1

کاهش حجم معاملات مسکن در نهایت افزایش قیمت مسکن

نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک همچنین با توجه به افزایش قیمت مسکن اینطور گفته است که حجم معاملاتی که در زمینه مسکن انجام گرفته است در سال گذشته بسیار کاهش یافته است. این روند همچنین در سال جاری هم ادامه داشته اما این رکود زیاد به دلیل افزایش قیمت مسکن بوده است که به طور غیر منطقی افزایش یافته است. دقت داشته باشید که در شش سال گذشته هم با کاهش ۴۵ درصدی عرضه مسکن در این زمینه ایجاد شده است.

عقبایی همچنین درباره ضرورتی که در زمینه افزایش تسهیلات ایجاد شده است اینطور می گوید که یکی از دلایل این رکود سنگین در واقع نامتناسب بوده قدرت خرید نسبت به قیمت هایی است که در زمینه مسکن ایجاد شده است. در این بخش، می توان گفت که افزایش تسهیلات در واقع به افزایش قدرت خرید مردم کمک می کند.

عقبایی همچنین در این زمینه اینطور می گوید که در سال ۱۳۸۳ وام مسکن در واقع ۱۵ میلیون تومان بوده است. این مقدار تا ۵۰ درصد از میزان خرید مسکن را پوشش می داده است اما هم اکنون با توجه به اینکه وام مسکن ۸۰ میلیون تومان شده است اما همچنان هم این مقدار تنها ۲۰ درصد از قیمت خرید مسکن را پوشش خواهد داد که با توجه به قیمت های امروز بسیار کم است. در واقع افزایش قیمت مسکن بی مثال بوده است.

کاهش قدرت خرید مردم در پی افزایش قیمت مسکن 4

اتحادیه مشاورین املاک

نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک همچنین اینطور می گوید که هم اکنون عده بسیاری هستند که در زمینه خرید و فروش مسکن فعالیت می کنند اما در این زمینه می توان گفت که خریداران و همچنین فروشندگان نوع مصرفی نیستند. در واقع کسانی که مصرف کننده واقعی هستند قدرت خرید ندارند و به همین دلیل است که عده بسیاری رو به حاشیه نشینی آورده اند و خانه هایی که در حاشیه تهران وجود دارند با توجه به افزایش قیمت مسکن  خرید و فروش می شوند.

عقبایی همچنین اینطور می گوید که با توجه به آنچه که از شرایط پیداست، قیمت مسکن در تابستان امسال افزایش نخواهد یافت. وی همچنین اینطور می گوید که اگر قیمت ارز به یک ثبات نسبی برسد واحد هایی که بالای ۱۵۰ متر هستند در نهایت تا شهریور ماه به شدت افت قیمت پیدا خواهند کرد. همچنین می توان گفت که در نیمه دوم امسال، اگر قیمت ارز به یک ثبات نسبی برسد احتمال کاهش قیمت برای خانه های زیر ۵۰ متر هم وجود دارد.

جدیدترین اخبار قیمت مسکن تهران در تیرماه ۹۸ 2

افزایش قیمت مسکن و بازار اجاره مسکن

همچنین بازار اجاره مسکن هم در این بهبهه به شدت بالا و پایین شده است. از نیمه دوم خرداد ماه، نقل و انتقالات در زمینه اجاره مسکن شروع شده است و تا پایان شهریور ماه هم ادامه خواهد داشت. در واقع با توجه به اینکه افزایش قیمت مسکن برای تمامی خانه ها بوده است، میتوان گفت که اجاره بها هم برای اغلب شهرها افزایش یافته است.

نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک همچنین در این زمینه می گوید که افزایش اجاره مسکن در برخی از نقاط حتی از از ۵۰ درصد هم بیشتر شده است. میتوان گفت که میانگین اجاره بها بین ۲۰ تا ۲۵ درصد بوده است. وی همچنین اینطور می گوید که در شهرهایی که جمعیت متوسطی دارند افزایش قیمت مسکن و همچنین اجاره بها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بوده است و در شهرهایی که بسیار کوچک هستند، معمولا توازن بین عرضه و تقاضا وجود دارد و به همین دلیل هم اجاره مسکن افزایش نیافته است.

عقبایی همچنین در این زمینه این طور گفته است که بهتر است مستاجرین در این زمینه قرارداد های دوساله را عقد کنند. از آنجایی که این امر همچنان جز قوانین اجباری به شمار نمی آید، مالکین هم توقع افزایش اجاره بها را دارند. از این رو این توصیه مورد استقبال واقع نشده است مگر که افزایش اجاره بها در حدی باشد که تورم را در سال آینده پوشش دهد.