وضعیت مسکن

رکودی که در بازار مسکن وجود داشته است در سال اخیر، در زمینه قیمت و وضعیت مسکن طوفانی به پا کرده است. در واقع با توجه به اینکه بیش از ۹ سال است که اجاره بها در پایتخت گرانتر نشده است میتوان گفت که هنوز هم یک تصویر کامل و دقیق از وضعیت مسکن در سال ۹۸ ارائه نشده است.

به گزارش خبرگزاری های مختلف در این زمینه می توان گفت که بازار اجاره مسکن هم برای سال دوم دگرگون شده است. همچنین مستاجرانی که در زمینه مسکن می خواسته اند واحدی را خریداری کنند همچنان وضعیت مسکن را نا به سامان و ملتهب می دانند. در بازار تابستان میتوان گفت که نقاط روشن و همچنین متفاوتی در زمینه مسکن دیده شده است. سال گذشته اما با افزایش ۲۷ درصدی میزان اجاره بها رکورد بیشترین اجاره بها در طی ۹ سال گذشته شکسته شده است.

در حال حاضر میتوان گفت که سرعت بدتر شدن اوضاع همچنان هم رو به افزایش است اما شیب آن کندتر شده است لذا وضعیت مسکن به اندکی ثبات دست یافته است. در زمینه وضعیت بازار مسکن می توان گفت که بغرنج شده وضعیت در واقع ناشی از اتفاقاتی است که در این زمینه رخ داده اند و علاوه بر افزایش اجاره مسکن باعث کاهش عرضه واحد های مسکونی نیز شده است.

وضعیت بازار مسکن در سال ۹۸ به کجا می‌رسد 2

در این ۹ سال وضعیت مسکن ثابت بوده است!

نمیتوان به طور قطع اینطور گفت که وضعیت مسکن در ۹ سال گذشته ثابت بوده است اما هم اکنون رکورد بیشتری اجاره مسکن در پایتخت شکسته شده است. سال ۹۷ میانگین اجاره بها برای هر متر مربع آپارتمان مسکونی در تهران چیزی حدود ۲۷ درصد افزایش یافته است. میتوان اینطور گفت که از سال ۸۸ تاکنون این افزایش بی سابقه بوده است و میتوان گفت که وضعیت مسکن رو به بدتر شدن دارد نه بهبود.

با توجه به تغییراتی که در زمینه اجاره بها در سال های گذشته انجام شده است میتوان اینطور گفت در سال ها ۹۳ تفریبا اجاره بها در یک حد بسیار کم نوسان داشته است که همین امر باعث شده تا بازار مسکن در آرامش باشد. این در حالی است که سال ۹۸ با توجه به اتفاقاتی که در زمینه مسکن رخ داده است، آبستن حوادثی بوده که وضعیت مسکن را دگرگون کرده است.

معرفی امکانات ملکانا تخصصی‌ترین سایت املاک تهران 4

وضعیت مسکن و اجاره بها طبق آمار

طبق آماری که در این زمینه ارائه شده است، گزارش هایی رسمی از مرکز آمار ایران داده شده است، نبض بازار مسکن رو به کاهش است و میتوان گفت که مانند بازار های دیگر، این بازار هم دچار مشکلاتی شده است که بنظر می رسد در این زمینه غیرقابل حل باشند. اقداماتی که در این زمینه انجام می شوند در واقع باید به گونه ای تنظیم شوند که همگان بتوانند از بازار مسکن به یک اندازه استفاده کنند و اینکه بازار اجاره در سال ۹۸ به چه سمتی خواهد رفت در نهایت وضعیت مسکن را روشن خواهد کرد.

طبق گزارشاتی که در این زمینه ارائه شده است میتوان گفت که میانگین اجاره بها برای یک متر مربع از آپارتمان های مسکونی در پایتخت طی یک سالی که گذشته از به ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. این رقم شاید برای اجاره هر متر مربع آپارتمان قابل تبدیل به رهن کامل هم باشد اما باز هم جالب است که با توجه به سال ۹۶، این میزان رشد ۲۷ درصدی داشته است.

بازار اجاره بها چنان تاثیری بر وضعیت مسکن داشته است که سخت می توان گفت قابل حل باشد. این میزانی که گفته شد شاید بالاترین مقدار رشد یک ساله اجاره بها از سال ۸۸ به بعد باشد که بدین ترتیب میتوان گفت که بازار اجاره مسکن طی ۹ سال گذشته بیشترین مقدار خود را تجربه کرده است.

کاهش قدرت خرید مردم در پی افزایش قیمت مسکن 6

قیمت بازار موثر بر وضعیت مسکن است!

یکی از عواملی که بر قیمت مسکن و همچنین وضعیت مسکن تاثیر می گذارد، قیمت های بازار است. برخلاف تصورات عموم در این زمینه می توان اینطور گفت که قیمت ها در بازار مسکن با یک شیب تند در حال افزایش هستند که صحیح نیست و باید کنترل شود. اگر بازار مسکن همچنان هم با یک شیب کند افزایش قیمت داشته باشد باز هم میتوان گفت که میزانی که طی این یک سال افزایش داشته برای یک دهه کافی است و وضعیت مسکن اگر باز هم دچار دگرگونی های ناشی از قیمت بازار شود ممکن است که به یک رکود و در نهایت شکست مطلق برسد.

نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است، این است که قیمت مسکن در واقع به خاطر وضعیت بغرنج بازار ایجاد نشده است بلکه این عدم نظارت است که باعث می شود تا هر یک از مالکین اقدام به افزایش قیمت کنند. بررسی مقایسه ای وضعیت مسکن به شما این اجازه را می دهد که روند افزایش قیمت را در سال های گذشته مورد بررسی قرار دهید. امید است که در نیمه دوم سال ۹۸ قیمت مسکن به یک ثبات نسبی دست پیدا کند.