خرید و فروش مسکن

خرید و فروش مسکن در زمینه مسکن امروزه به یکی از بحران‌های جدی تبدیل شده است که به نظر می‌رسد قابل حل هم نخواهد بود. اینطور که از بررسی آمار می‌توان فهمید، در بین سال های ۹۳ تا ۹۶، بازار مسکن یک حالت رکوری را تجربه می‌کرده است که در آن آرامش نسبی حاکم بوده اما میزان رشد قیمت مسکن و کاهش خرید و فروش مسکن در سال ۹۸ نشان از مشکلاتی می دهد که در این زمینه غیر قابل حل هستند.

دقت داشته باشید که اینطور نیست که قیمت مسکن در سال های اخیر افزایش نداشته باشد اما رشد آن به حدی چشمگیر نبوده است که نیاز به اعمال قوانین برای حل بحران خرید و فروش مسکن باشد.

روش‌ها و مراحل خرید آپارتمان 1

بررسی خرید و فروش مسکن در دوسال اخیر

بررسی آمارهایی که در زمینه خرید و فروش مسکن در دوسال اخیر ارائه شده است اینطور نشان می دهد که جهش اجاره بها در واقع با شش ماه تا یکسال فاصله از جهش قیمت مسکن انجام می شود. بنابراین با توجه به اینکه قیمت مسکن در سال ۹۷ اوج گرفته است اینطور به نظر می رسد که در سال ۹۶ نرخ ها کم کم رو به افزایش بوده اند.

همچنین طبق گزارشاتی که در زمینه مسکن ارائه شده است، میانگین اجاره بها برای آپارتمان های مسکونی در سال ۹۷ چیزی حدود ۲۷ درصد رشد داشته است. این میزان اما در تابستان سال ۹۷ و به ترتیب در زمستان به اوج رسید. به طور کل میتوان گفت که خرید و فروش مسکن در سال ۹۸ چنان سخت شده است که بازار مسکن رو به یک سکون کامل دارد و ممکن است که تا اواخر دهه ۹۰ به طور کل این بازار راکد شود. التهاباتی که هم اکنون در زمینه خرید و فروش مسکن وجود دارد حاکی از این است که این بازار برای اینکه بتواند به یک سکون نسبی دست پیدا کند در واقع نیازمند اقدامات بسیاری است که از جمله آن میتوان به نظارت صحیح اشاره کرد.

به طور کلی می توان گفت که مستاجرانی که از اول دهه ۹۰ اقدام به خرید و فروش مسکن کرده اند تا کنون تغییرات بسیار و پرتنشی را تجربه کرده اند که یکی از آن ها در سال ۹۲ بوده و دیگری در سال ۹۷ رخ داده است. اما تغییراتی که در سال ۹۷ رخ داده است به مراتب بیشتر و سهمگین تر از سال ۹۲ بوده است.

آمارهایی که به صورت رسمی از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده است نشان می دهد که تنش هایی که در زمینه مسکن رخ داده است در واقع تایید شده هستند و بنابراین آمار ها میانگین افزایش اجاره بها از سوی مرکز آمار ایران در سال گذشته ۳۰ درصد بوده که امسال به ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. البته می توان گفت که در این زمینه همچنان هم اختلافاتی وجود دارد که غیرقابل انکار هستند و میتوان گفت که از دو عامل نشات گرفته اند.

روند فروش خانه تهران

عوامل افزایش قیمت مسکن و نا به سامانی در بازار خرید و فروش مسکن

اولین عاملی که میتوان در افزایش قیمت مسکن همچنین کاهش خرید و فروش مسکن به آن اشاره کرد این است که اغلب قراردادهایی که عقد می شوند در بازار ثبت نخواهند شد و همچنین طرفین هم روی نگارش آن ها و ثبت آن ها پافشاری نمی کنند. بدین ترتیب میزان کد رهگیری کمتر خواهد شد و ارقامی که در محاسبات ذکر می شوند در نرخ اجاره بها مورد استفاده قرار نمی گیرند. عامل دومی که در اختلاف قیمت تاثیرگذار بوده است تعداد زیاد قراردادهایی بوده که تمدید شده اند و در موعد سررسید مورد استفاده قرار می گرفته اند که این اقدام در واقع بدون مراجعه به بنگاه انجام می شده است که در آمار هم ثبت نمی شدند.

میتوان گفت که در این میان، خرید و فروش مسکن اما در وضعیت این بازار بسیار تاثیرگذار بوده است. مگر تا چه حد می شود تمامی قرارداد ها را غیر رسمی انجام داد؟ حتی اگر تمامی قراردادها به صورت غیر رسمی عقد شوند اما باز هم میزان آن ها بدون شک از آنچه که باید باشد کمتر است و این به دلیل نابسامانی وضعیت مسکن است.

وضعیت فروش مسکن در تهران در سال 98 1

نتیجه

در نتیجه میتوان گفت اگر حتی تمامی معاملات هم صبت شوند، باز هم ممکن است که وضعیت بازار به صورت کامل تحت کنترل نباشد و همچنان هم مشکلات عدیده ای در زمینه مسکن وجود دارند که باید مدیریت شوند. با اینکه امید بر این بود که در سال ۹۸ قیمت مسکن تا حد بسیار زیادی کنترل شود اما چنین اتفاقی نیفتاد و آنچه که شاهد آن بودیم افزایش قیمت مسکن با شیب کمتر بوده است.

همچنان هم امید می رود که در نیمه دوم سال، با افزایش نظارت در این زمینه بتوان قیمت مسکن را کنترل کرد و در واقع باید هم اینطور باشد چرا که در غیر اینصورت به طور حتم بازار مسکن رو به سکون و راکد شدن خواهد داشت که به هیچ وجه برای مالکان جذاب نیست. همچنین بهتر است که مالکان نیز در این زمینه اندکی مهربان تر باشند.