خرید و فروش مسکن

بنگاه‌داران نباید در خرید و فروش مسکن دخالت کنند، امروزه بنرهایی که در پشت اغلب بنگاه‌های معاملات املاک میبینیم نوشته‌ای تحت عنوان زیر به همراه دارد:

« از رهن و اجاره دادن ملک‌های با قیمت نامتعارف و خارج از توان مردم معذوریم»

شاید تصور کنید که این تنها یک قدم نمادین است و تاثیری روی قیمت مسکن نخواهد داشت اما اینطور نیست. اگر شما هم به عنوان فردی که قصد اجاره مسکن را دارد با این بنر رو به رو شوید به طور حتم به عنوان مستاجر دلگرم خواهید شد. در دوره ای که خرید و فروش مسکن دیگر امری غیر ممکن به نظر می رسد، عده ای از سر ناچاری رو به سوی حاشیه نشینی و یا کانکس نشینی آورده اند.

به گزارش خبرگزاری های مختلف، این اطلاعیه ها هم اکنون به یک امر کلی تبدیل شده است و شما هرازگاهی هم عکس هایی را در فضاهای مجازی مشاهده می کنید که افرادی به این کمپین پیوسته اند. بنگاه دارانی که در تهران فعالیت می کنند می گویند که این کمپین برای نخستین بار از بندرعباس شروع شده است و هم اکنون به تمامی شهرهای ایران هم رسیده است که از جمله آنها میتوان به شاهین شهر اصفهان هم اشاره کرد.

وام رهن مسکن برای کدام یک از مستاجرین است 2

خرید و فروش مسکن یا جلب توجه؟

عده ای اما در زمینه اینگونه بنر ها اینطور می گویند که این نوع اطلاعیه ها در واقع برای جلب توجه هستند و عده هم آن را برای شهرت روی درب های خود نصب کرده اند. بنگاه دارانی هم هستند که معتقدند که خرید و فروش مسکن در واقع به دلیل افزایش قیمت نبوده است چرا که حتی اجاره های مسکن هم هرگز گزاف نبوده است و نسبت به رشد قیمت مسکن در واقع به جا مانده نیز هستند. آنها همچنین اینطور می گویند که قیمت خانه از سال گذشته تا کنون حدود دو برابر رشد داشته است اما صاحب خانه های تهرانی تاکنون چیزی حدود ۴۰ درصد را به اجاره بهای خانه هایشان اضافه کرده اند که در واقع قیمتی ناعادلانه است.

عقبایی در این زمینه اینطور می گویند که مستاجرانی که میخواهند اجاره بها پرداخت کنند در نهایت می توانند ۲۰ درصد افزایش قیمت را تحمل کنند و زمانی که میزان اجاره بها از این مقدار بیشتر شود این افراد به حاشیه های شهر کشانده می شوند. قلی خسروی اما با توجه به کاهش خرید و فروش مسکن اینطور می گوید که این نوع اطلاعیه هایی که نوشته شده است تنها در مقابل افزایش قیمت نا متعارف و همچنین عدم تمدید رایگان هستند و به همین دلیل هم اقدام آن ها غیرقانونی است و اگر مشاهده شود به شدت با آنها برخورد خواهد شد.

دقت داشته باشید که قلی خسروی در این زمینه اینطور می گوید که بنگاه داران تنها برای خودنمایی و جذب مشتری این کار را انجام داده اند و برای این کار هم نیاز به اجازه اتحادیه دارند و به همین دلیل هم باید تاییدیه اتحادیه را دریافت کنند تا بتوانند این حرکت را به صورت دسته جمعی انجام دهند. وی همچنین در این زمینه اینطور می گوید که خرید و فروش مسکن و همچنین تشخیص قیمت متعارف و نامتعارف در واقع بر عهده مشاورین املاک نیست به علاوه این آن ها حق ندارند تا برای ملک مردم تکلیف تعیین کند. وظیفه مشاورین املاک تنها مشاوره دادن و همچنین انجام معاملات است.

کاهش قدرت خرید مردم در پی افزایش قیمت مسکن 6

افزایش قیمت  و کاهش خرید و فروش مسکن!

یکی از مشکلاتی که در زمینه خرید و فروش مسکن وجود دارد علاوه بر اینکه افزایش بی رویه قیمت هاست این است که این افزایش قیمت قصد کنترل شدن ندارد. طبق گزارشاتی که در این زمینه ارائه شده است قیمت مسکن در اردیبهشت ماه امسال نسبت به سال گذشته ۱۱۲ درصد افزایش داشته است که علاوه بر خرید و فروش مسکن، نرخ اجاره بها را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

این موضوع همچنین اینطور نشان می دهد که افزایش قیمت مسکن در شهرهایی که کوچک تر هستند کمتر است چرا که در واقع تقاضا کاهش پیدا خواهد کرد و بازار مسکن به طور کامل به رکود خواهد رسید. وی همچنین در مورد افزایش کاذب قیمت ها هم اینطور گفته است که یکی از عواملی که در سراسر جهان قیمت مسکن را تعیین می کند تورم و همچنین عدم توازن بین عرضه و تقاضاست. دقت داشته باشید که در کنار رشد قیمت مسکن، اجاره مسکن هم افزایش یافته است.

عقبایی همچنین با بیان اینکه افزایش قیمت مسکن در سال های گذشته هم مشاهده می شده است اینطور می گوید که در سال های اخیر هم همواره قیمت مسکن در حال افزایش بوده است.

تا جایی که میبینیم این رشد قیمت در واقع باعث می شده تا بخش عمده ای از مستاجران ما از نقاط شاملی در شهرهای بزرگ به نقاط میانی بیایند و از نقاط میانی هم به نقاط جنوبی کشور مهاجرت کنند. بعضا دیده شده است که برخی هم مجبور به حاشیه نشینی شده اند. این نکته در شرایطی رخ می دهد که ایرانیان چیزی حدود ۳۳ درصد از درآمد ماهانه خود را برای اجاره مسکن اختصاص می دهند.