بازار مسکن

در کف بازار مسکن چه می‌گذرد؟ اخبار مسکن امروزه به یکی از خبرهای داغ تبدیل شده است. عده بسیاری در تلاش هستند تا بتوانند با افزایش قیمت متناسبی منزل قبلی خود را مجددا رهن و اجاره کنند و عده ای دیگر هم در این تلاش ناکام مانده و مجبور به تخلیه منزل خود شده اند تا به ناچار به مکان هایی در حاشیه کوچ کنند. دقت داشته باشید که در وضعیت فعلی مسکن باید بازار مسکن را کنترل کرد. اما چگونه؟

کاهش قدرت خرید مردم در پی افزایش قیمت مسکن 4

بازار مسکن رو به متلاشی شدن است!

باید بدانید که در واقع قیمت مسکن به حدی افزایش یافته است که اندکی نگران کننده است. با توجه به اتفاقاتی که در زمینه مسکن افتاده است باید بدانید که بازار مسکن در واقع رو به سوی متلاشی شدن دارد اما چرا؟

قیمت مسکن بیش از حد افزایش یافته است و این امر بخاطر اتفاقاتی است که در این زمینه افتاده است. قیمت مسکن به صورت نجومی در حال افزایش است و عده ای با حقوق های کم خود نمی دانند که باید مسکن خود را تامین کنند یا خرج خورد و خوراک خود را؟

عده ای دیگر با تلاش برای تمدید قراردادهای خود میخواهند مسکن خود را برای یک سال دیگر هم حفظ کنند اما این امر ناممکن به نظر می رسد چرا که صاحبخانه هایی هم در این اوضاع نابه سامان قیمت تعیین میکنند به هیچ وجه به دنبال راحت کردن شرایط نیستند و عده ای هم در این بین تنها برای نفع خود کار می کنند و ذره ای نمی خواهند از باری که روی دوش مردم است بکاهند.

شاید بتوان گفت که یکی از عمده ترین دلایلی که بازار مسکن را به اینجا کشانده است عدم نظارت است که در واقع مهم ترین نکته به شمار می آید. دقت داشته باشید که اگر در این زمینه نظارت های مستقیمی روی قیمت ها وجود داشت، صاحبان املاک هیچگاه به خود اجازه نمی دادند که اجاره بها را تا این حد اضافه کنند. همچنین هستند افرادی که در این زمینه بدون هیچگونه سند های رسمی اقدام به عقد قرارداد می کنند که باز هم کار صحیحی نیست.

کاهش قدرت خرید مردم در پی افزایش قیمت مسکن 1

در کف بازار مسکن چه می‌گذرد؟

شاید تصور کنید که اما این شرایط در واقع به قشر مرفه جامعه هم فشار می آورد اما اینطور نیست. تنها کسانی که از شرایط کنونی مسکن متضرر شده اند افرادی هستند که جز قشر متوسط و فقیر جامعه به حساب می آیند. در گذشته اینطور گفته می شد که مسکن جز بخش هایی به شمار می آید که نسبت به سایر بخش ها تاثیرات کمتری را از افزایش قیمت ها می پذیرد اما در سال گذشته دریافتیم که این حرف کاملا غلط است و قیمت مسکن چنان رو به افزایش بوده است که گویا با قیمت بسیاری از کالا ها در رقابت بوده است. اما چرا مسکن بیش از سایر کالاها به چشم می آید؟

شاید شما بدون مایحتاجی مانند نان، گوشت و برنج بتوانید چندین روز زندگی کنید اما دقت داشته باشید که زندگی بدون یک سقف بالای سر تقریبا غیر ممکن است. بسیاری از افرادی که در ماه های گذشته نتوانسته اند قرارداد های خود را تمدید کنند هم اکنون رو به حاشیه نشینی آورده اند که خود میتواند به نوبه خود مشکلات بسیاری را پدید آورد. دقت داشته باشید که حتی تصور مشکلاتی که در زمینه مسکن هم اکنون در کف بازار کلان شهر ها و شهرستان های ایران وجود دارد مشکل است اما باید دید که چه راه حل هایی در این زمینه ارائه شده است.

پیش‌بینی بازار مسکن در ماه‌های آتی 3

مالیات بر عایدی برای ثبات بازار مسکن

یکی از طرح هایی که هم اکنون برای ثبات بازار مسکن ارائه شده است مالیات بر عایدی سرمایه است. شاید تصور کنید این طرح هم مانند طرح های دیگر کار به جایی نخواهد برد اما اغلب مشکلاتی که در این زمینه با آن رو به رو هستیم به دلیل عدم اجراست. طرح مالیات بر عایدی در واقع برای کسانی است که خانه ای را به عنوان سرمایه خریداری می کنند و سپس به دلیل عدم نیاز یا هرچیز دیگری آن خانه را خالی نگه می دارند و از اجاره دادن امتناع می کنند.

دقت داشته باشید که این کار به هیچ وجه صحیح نیست و شما هم به عنوان یک صاحبخانه و مالک در بهبود این وضعیت نقش دارید. برای این افراد در این زمینه مالیات های سنگینی در نظر گرفته شده است. دقت داشته باشید که باز هم امید می رود که شرایط رو به بهبود باشد.

اما مهم ترین کاری که شاید بتوان در زمینه بهبود وضعیت مسکن انجام داد این است که شما به عنوان یک عضو از این جامعه در صدد رفع مشکلات باشید. اگر هرکس به فکر همسایه و مستاجر خود باشد شاید چنین مشکلاتی پیش نیاید. از طرف دیگر این رابطه دو طرفه است و بهتر است که مستاجران نیز جانب عدالت را رعایت کنند. شاید اندکی مهربان تر بتوانیم این مشکلات را دست در دست هم حل کنیم.