وضعیت مسکن

زعفرانلو، یکی از مشاورین املاک با توجه به وضعیت مسکن اینطور می گوید که بسیاری از مستاجرین توانایی جابه جایی را ندارند و این افزایش بی‌رویه قیمت‌هاست که آن‌ها را یکجا نشستن کرده است. بسیاری از مستاجرین با توجه به اینکه قیمت مسکن و همچنین اجاره به شدت رو به افزایش بوده است با صاحبخانه های خود به توافق رسیده اند و در نتیجه قرارداد های قبلی خود را تمدید کرده اند.

او همچنین می گوید که با توجه به شرایطی که پیش آمده است، قیمت مسکن چنان به صورت نجومی در حال افزایش بوده است که اندکی غیر واقعی می نماید. به عنوان مثال می توان گفت که ملکی که با توجه به قوانین و وضعیت مسکن بیش از ۴۰۰ میلیون تومان قیمت ندارد، در منطقه سعادت آباد حدود ۸۰۰ میلیون فروخته شده است. این در حالی است که حتی املاک تجاری هم با قیمت هایی نجومی به فروش رسیده اند و می توان گفت که اجاره آن ها نیز دست کمی از قیمت فروش ندارد. میتوان گفت که مغازه ای تجاری در تهران، در همین منطقه سعادت آباد با سه و نیم میلیارد تومان رهن و ۹۰ میلیون تومان اجاره داده شده است، آیا این رقم در نظر شما نجومی نیست؟

شرایطی که پیش آمده، اینطور نشان میدهد که ارزش بیشتر ملک هایی که بدین صورت به فروش می رسند حتی نزدیک به چیزی که واقعا هست نیست، این ملک ها ارزشی کمتر دارند اما عده بسیاری با علم به این نکته و حتی ترس از افزایش بیشتر قیمت اقدام به رهن و خرید اینگونه ملک ها می کنند.

کاهش قدرت خرید مردم در پی افزایش قیمت مسکن 3

وضعیت مسکن استرس زاست!

یکی از مشاورین املاک در شمال تهران‏ اما نظری بسیار متفاوت در این زمینه دارد. وی اینطور می گوید که با توجه به اینکه قیمت تمامی کالا هم در ایران رو به افزایش است، نمیتوان گفت که افزایش قیمت مسکن نامتعارف و زیاد است چرا که عده بسیاری در این شرایط اقتصادی از این طریق خرج خود و خانواده شان را در می آورند و با توجه به اینکه قیمت تمامی اجناس به صورت روزانه در حال افزایش است پس نمی توان گفت که قیمت مسکن باید ثابت بماند.

اجاره مسکن یا سود بانک؟

عده ای از صاحبخانه ها هم هستند که ارزش ملک خود و همچنین اجاره را با سود بانکی تراز می کنند. این افراد می گویند که معمولا صاحبخانه هایی که در این زمینه فعالیت می کنند ارزش اجاره بها را با سود بانکی می سنجند. وی در ادامه اینطور می گوید که هیچگونه قانونی در این زمینه وجود ندارد که تعرفه مشخصی را برای قیمت مسکن نشان دهد. مالکان هرآنچه که میخواهند را قیمت گذاری می کنند. تا زمانی که نظارت در این زمینه وجود ندارد، وضعیت مسکن هم به صورت روزانه بغرنج تر خواهد شد و دیگر نمی توان کاری را در زمینه ملک انجام داد تا همگان بتوانند از آن استفاده کنند.

یکی از راه هایی که دولت در این زمینه شناسایی کرده است، تشخیص خانه های خالی است. ای امر در واقع هم منجر به کاهش قیمت اجاره بها و هم قیمت خرید و فروش خواهد شد که در نهایت وضعیت مسکن را به یک ثبات خواهد رساند.

بزرگترین مرکز خرید و فروش املاک تهران 3

قیمت‌های نامتعارف دلیل نا به سامانی وضعیت مسکن!

یکی از دلایل نابسامانی مسکن همین قیمت های نامتعارف است. دقت داشته باشید که بازار هم به خودی خود اجاره هایی که نامتعارف هستند را پس خواهد زد و به همین دلیل هم کسانی که قیمت  های نامتعارف را پیشنهاد می دهند ممکن است که در فروش و یا رهن خانه خود ناکام بمانند. این امر به المان های مختلفی بستگی دارد که یکی از آن ها قیمت است.

اجاره بهای فعلی، وضعیت مسکن را آشفته کرده است!

یکی دیگر از مشاورین املاک هم در این زمینه اینطور می گوید که اعداد و ارقامی که در این زمینه ارائه می شوند معمولا نجومی هستند اما با توجه به اینکه شرایط ملکی اینگونه ایجاب می کند نمی توان از آن جلوگیری کرد. او همچنین در ادامه اینطور می گوید که در مناطقی مانند اقدسیه و زعفرانیه که متراژ هایی بیشتر دارند، قیمت مسکن هم بیشتر است. به طور مثال میتوان اینطور توضیح داد که در نهایت افزایش قیمت، اگر متراژ های بالا قیمت های بیشتری داشته باشند کاملا طبیعی است. اما باید دید که آیا در این شرایط می توان قراردادی عقد کرد یا خیر.

این مشاور املاک همچنین با توجه به اینکه در سال جاری نرخ اجاره مسکن بین ۴۰ تا ۵۵ درصد افزایش داشته است اینطور می گوید که این نرخ در واقع تا ۵۵ درصد هم پیش رفته است اما به این مقدار نرسیده است. در برخی از مناطق تهران هم دیده ایم که قیمت مسکن تا ۴۰ درصد هم افزایش نیافته است چرا که در صورت افزایش تا این حد، دیگر مسکن اجاره نخواهد رفت و ممکن است که حتی خالی بماند در نتیجه صاحبخانه تصمیم میگیرد که آن را با قیمت کمتری اجاره دهد.