قیمت مسکن

به گزارش خبرگزاری‌های مختلف اما برای قیمت مسکن هیچ کاهشی به چشم نمی‌آید. نرخ قیمت مسکن اما با توجه به چه چیزی بالا و پایین می‌شود؟ آیا قیمت مسکن با توجه به قیمت ارز بالا و پایین می‌شود؟ اینها همه سوالاتی هستند که به کرات در بازار مسکن پرسیده می شوند و بسیاری از فعالان و همچنین کارشناسان اقتصادی هم در این زمینه اظهار نظرات بسیاری کرده اند که نمیتوان آن ها را از نظر دور دانست.

هم اکنون هم افراد بسیاری در این زمینه وجود دارند که تصور می کنند قیمت مسکن در واقع ناشی از قیمت دلار بالا و پایین می شود اما باز هم دلایل بسیاری وجود دارد که نشان می دهد باز هم قیمت مسکن ممکن است با توجه به عوامل دیگر تغییر کنند.

سرمایه گذارانی که در زمینه مسکن فعالیت می کنند می دانند که این افزایش و کاهش تا آخر تیرماه ادامه دارد و اینطور گفته می شود که پس از آن قیمت مسکن به ثبات خواهد رسید و به بازار خودرو هم سرایت خواهد کرد. همچنین متقاضیانی که در این زمینه میخواهند اقدام به خرید و فروش مسکن کنند چشم به راه هستند تا ببینند آیا تحولی در این زمینه ایجاد خواهد شد یا خیر.

میتوان اینطور گفت که مسکن در واقع در نهایت یک عمر فعالیت خانوار ها به وجود نیامده است بلکه هم اکنون به کالایی تبدیل شده  که حیاتی و غیر قابل حذف است اما در عین حال قیمت هایی که برای آن ارائه می شود نیز به حدی نیست که بتوان آن را به بهترین شکل فراهم کرد.

وام رهن مسکن برای کدام یک از مستاجرین است 4

قیمت مسکن از قیمت دلار تاثیر می‌گیرد!

باید به این نکته هم دقت کنید که هم اکنون قیمت دلار در بازار چیزی حدود ۱۲ هزار تومان است. برخی از فعالانی که میخواهند در این زمینه به خرید و فروش ملک بپردازند باید بدانند که همچنان هم تداوم برای کاهش قیمت وجود دارد. اما آیا بازار مسکن مانند گذشته خواهد شد؟ آیا باز هم زمانی خواهد رسید که رونق آن را در بر بگیرد؟

در شرایطی که امروزه وجود دارد و همه ما هم از آن مطلع هستیم اما رئیس بانک مرکزی اینطور می گوید که رشد قیمت ها در بازار مسکن بار دیگر رخ خواهد داد اما نه به صورتی که تاکنون بوده است. بازار ارز در نهایت به یک وضعیت تعادل خواهد رسید چرا که شوک ارزی باعث شده است که نرخ بیکاری و همچنین تورم نیز رو به کاهش برود. اما تاثیر این اتفاقای که می افتد بر بازار مسکن چیست؟

وام رهن مسکن برای کدام یک از مستاجرین است 2

دلار مسکن را ارزان خواهد کرد!

در این بین، عده ای بر این باورند که دلار اگر کاهش پیدا کند قیمت مسکن هم کاهش پیدا خواهد کرد. اینطور گفته می شود که اگر روند کاهشی قیمت ارز ادامه پیدا کند تا پایان شهریور ماه هم قیمت واحدهایی که بزرگ تر از ۱۵۰ متر هستند به شدت کاهش خواهد یافت. عقبایی همچنین اینطور می گوید که در نیمه دوم هم قیمت مسکن به طور کل بین ۱۰ تا ۲۵ درصد کاهش خواهد داشت چرا که در غیر اینصورت بازار مسکن راکد خواهد شد.

از طرف دیگر هم، مهدی سلطان محمدی که کارشناس بازار است در این زمینه اینطور می گوید که روند کاهش بازار ارز در واقع در کاهش قیمت مسکن هم تاثیرگذار خواهد بود. تاثیراتی روانی ناشی از این بخش در واقع افزایش بی رویه قیمت ها را کنترل و متوقف خواهد کرد و نرم تورم هم در زمینه مسکن تا حد بسیار زیادی کاهش خواهد یافت.

دقت داشته باشید که هم اکنون ما در وضعیت پایان رونق و همچنین رکود مسکن هستیم و هرگونه سیاستی که در این زمینه تعبیر می شود در واقع باید جهت کاهش قیمت مسکن و همچنین رونق مجدد این بازار باشد. اگر روند های کاهشی پیش گرفته نشوند ممکن است که تولیدکنندگان کمتری در این زمینه حاضر به سرمایه گذاری شوند و در نتیجه تثبیت قیمت دلار هم در نرخ های پایین تر تاثیری بر قیمت مسکن نداشته باشد.

معرفی امکانات ملکانا تخصصی‌ترین سایت املاک تهران 4

بازار مسکن راکد می‎شود!

عقبایی همچنین در رابطه به اینکه رونق بازار باید با توجه به افزایش معاملات صورت گیرد اینطور می گوید که قیمت مسکن همچنان هم در تهران متری ۱۲ میلیون تومان است که این امر نشان دهنده این است که بخش بزرگی از جمعیت هم نیاز به متقاضی شدن در این زمینه ندارد. این در حالی است که بازار ارز قصدی برای رکود و کمتر شدن ندارد.

حتی معاملاتی که در این زمینه انجام می شوند نیز در حال کاهش هستند. سلطان محمدی همچنین اعلام کرد که رکود می تواند معانی متفاوتی داشته باشد. برای برخی از افراد رکود به معنای کاهش معاملات است و این در حالی است که عده ای دیگر رکود مسکن را کمتر شدن ساخت و ساز می دانند. امید است که در نیمه دوم سال ۱۳۹۸، وضعیت مسکن به یک ثبات نسبی برسد تا همگان بتوانند از آن بهره مند شوند.