قیمت مسکن

این روزها اخبار بازار مسکن بر سر زبان‌ها است و همه در انتظار تغییری در وضعیت بازار مسکن و قیمت مسکن هستند. قیمت مسکن از اواسط سال ۹۷ روند افزایش خود را بیش از سال‌های قبل در پیش گرفت و تا به امروز روند افزایش خود را ادامه داده است. اما این روند تا کی ادامه پیدا می کند و اگر این روند افزایش قیمت در بازار مسکن متوقف نشود و یا کاهش پیدا نکند، در آینده چه بلایی بر سر مردم خواهد آمد؟ با ما در ملکانا همراه باشید و از وضعیت قیمت مسکن در تهران و دیگر شهرها اطلاع کسب کنید.

آخرین وضعیت قیمت مسکن

آخرین اطلاعات از بازار مسکن، نشان می دهد که قیمت مسکن همچنان روند افزایش خود را با وجود تلاش مسئولین و فعالان اقتصادی داشته و نه تنها کاهشی صورت نگرفته، بلکه توقف هم نداشته است.حداقل توقف قیمت مسکن می تواند در بسیاری از معاملات مسکن مثمر ثمر باشد. این افزایش قیمت مسکن به گونه ای بوده که تا چندی پیش، هر متر مربع در برخی مناطق تهران به قیمت بیش از ۱۳ میلیون قیمت گذاری شده است و این می تواند برای یک مسکن با متراژ بالا فاجعه بار باشد.

آپارتمان در سال 98 1

تاثیرات قیمت مسکن

قیمت مسکن نه تنها  بازار خرید و فروش مسکن را تحت تاثیر خود قرار داده است، بلکه بازار رهن و اجاره را نیز متحول کرده به طوری که بسیاری از مردم دیگر قادر به پرداخت اجاره بها نبوده و به چادر نشینی و حاشیه نشینی رو آورده اند. اگر این روند ادامه پیدا کند نه تنها مشکل حاشیه نشینی را حل نکرده ایم، بلکه آن را حادتر نیز کرده ایم.

با این وجود قیمت مسکن در برخی مناطق تهران کمتر بوده و همچنان جای امیدواری برای انجام معاملات خرید و فروش و رهن و اجاره با قیمت مناسب وجود دارد. بنابراین یکی از راهکارهای مفید در چنین مواقعی این است که مردم امید خود را برای خرید مسکن با قیمت مناسب از دست ندهند و همچنان به تلاش خود ادامه دهند.

علل افزایش قیمت مسکن

افزایش قیمت مسکن بنا به دلایل مختلفی اتفاق افتاد که اولین دلیل آن می تواند نرخ ارز باشد که با شروع افزایش آن، قیمت مسکن نیز رو به افزایش رفت. به طوری که با متوقف شدن نوسانات نرخ ارز، افزایش قیمت در بازار مسکن متوقف نشد و روند خود را جدای از بازارهای موازی اش، طی کرد.

یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت مسکن، کاهش میزان تولید مسکن می باشد. دولت در چند سال اخیر تمرکز خود را بر روی مسکن مهر قرار داده بود و از ساخت و تولید مسکن غافل شد. این می تواند به نوعی در افزایش قیمت مسکن تاثیر گذار باشد.

افزایش قیمت مصالح ساختمانی نیز به به نوعی در کاهش ساخت مسکن تاثیرگذار بوده و باعث شد بسیاری از سازندگان مسکن، ساخت مسکن را رها کرده و به کارهای دیگر بپردازند. به گفته بسیاری از فعالان در زمینه ساخت و ساز مسکن، ساخت مسکن با مصالح گران قیمت دیگر به صرفه نبوده و با این روند دیگر نمی توان نسبت به ساخت مسکن اقدام کرد. در صورتی که برخی شرکت ها این روند را ادامه می دهند اما قیمت مسکن به اتمام رسیده، خیلی بیشتر از آنچه که فکرش را می کنید، می تواند نجومی باشد.

از سویی دیگر کاهش میزان تولید مسکن، باعث شده بسیاری از صاحبان املاک و دلالان قیمت مسکن را به نحوی بالا ببرند که مشتری برای خرید مسکن به هر نحوی با قیمت پیشنهادی صاحب ملک کنار آمده و هزینه پیشنهادی را پرداخت کنند.

وام رهن مسکن برای کدام یک از مستاجرین است 4

فعالیت‌های اخیر برای کاهش قیمت مسکن

دولت برای کاهش قیمت مسکن اقدام به برخی کارها نمود تا قیمت مسکن را کاهش دهد اما این اقدامات موفق نبوده و باعث شده، قیمت ملک بیش از پیش افزایش یابد. این اقدامات شامل دریافت مالیات به ازای ملک خالی، افزایش میزان وام مسکن، جداسازی بازار ارز از بازار مسکن و … می باشد.

شاید اواخر خبرهایی حاکی از دریافت مالیات از خانه های خالی از سکنه را کم و بیش شنیده باشید. دولت برای اینکه صاحبین املاک را مجبور به اجاره و یا فروش ملک خالی خود کنند، اقدام به گرفتن مالیات از آنها نمودند.

همچنین افزایش میزان وام مسکن برای افزایش توان مردم برای اجاره، رهن و یا خرید مسکن می باشد که آن نیز با شرایط یه خصوصی قابل دریافت است و ممکن است هر کسی قادر به دریافت آن نباشد. علاوه بر این در صورتی که بازار ارز از بازار مسکن جدا شود، می توان تا حدودی تاثیرات بازار ارز را را از بازار مسکن جدا نمود. در حال حاضر دولت بر فروش خانه های مسکن مهر تاکید دارد و به بسیاری از مردم برای خرید مسکن مهر، تسهیلات نیز ارائه می دهد.

آخرین پیش‌بینی قیمت مسکن در سال 98 2

تاثیر دخالت‌های دولت برای کاهش  قیمت مسکن

متاسفانه تا به امروز دولت با اعمال برخی دخالتها در بازار مسکن، موفق به کاهش قیمت مسکن نشده است. از سویی دخالتهای دولت منجر به افزایش قیمت مسکن شده است. دخالت های دولت در این امر نتوانست کارساز باشد.