دعاوی ملکی چیست؟

آنچه نیاز دارید درباره اهمیت دعاوی ملکی بدانید، شاید شما روزانه و یا سالانه بسیاری از افراد را ببینید که بر سر ملک و املاک و یا ارث و ملک وقفی بحث‌های بسیاری داشته باشند و گاهاً این مسائل به مشاجره و دعواهای سنگین کشیده می‌شود و چقدر می‌تواند این مسئله سنگین و گران تمام شود، اگر میان خویشاوندان و اقوام درجه یک اتفاق افتد. اما برای پیگیری قانونی این مسائل بدون مشاجره و نزاع باید چه کرد؟  تنها کاری که می توان کرد تنظیم دعاوی ملکی می باشد. اما دعاوی ملکی چیست؟

آن بخش از شکایات و مسائل حقوقی و همچنین پیگیری قانونی در زمینه ملک و املاک را دعاوی ملکی می گویند. حال شما می توانید این دعاوی را خود دنبال کنید و یا یک وکیل دعاوی ملکی را برای این کار به کار بگیرید که روش دوم مناسب تر است زیرا یک وکیل دعاوی ملکی بهتر از یک فرد عادی که اندک اطلاعاتی درباره قانون و ماده تبصره ها می داند، به شما کمک کند.

آنچه نیاز دارید درباره دعاوی ملکی بدانید 1

وکیل دعاوی ملکی کیست؟

یک وکیل دعاوی ملکی کسی است که دعاوی ملکی شما را انجام می دهد و به ثمر می رساند. اما چرا می گوییم برای انجام چنین اموراتی از یک وکیل دعاوی ملکی کمک بگیرید؟ علت این امر این است که یک وکیل دعاوی ملکی بهتر به چنین پرونده هایی وارد است و چون زمینه کاری او اهمیت دعاوی ملکی و پرونده های مشکل دار ملکی می باشد، بنابراین بهتر می تواند به شما در این زمینه کمک کند و میزان برد در پرونده را بالاتر ببرد.

یک وکیل دعاوی ملکی چه تفاوتی با وکیل پایه یک دادگستری دارد؟

یک وکیل پایه یک دادگستری در تمام موارد و زمینه های قانونی پرونده می پذیرد اما یک وکیل دعاوی ملکی تنها پرونده های ملکی را دنبال می کند. بالطبع وکیل دعاوی ملکی تخصص بیشتری در زمینه ملک و املاک و مسائل حقوقی آن دارد زیرا تنها آنها را دنبال می کند و از چند و چون کار به خوبی آگاه است.

دعاوی ملکی شامل چه مواردی می باشند؟

نزد قانون انواع دعاوی وجود دارد که یکی از آنها دعاوی ملکی می‌باشد که ما در اینجا می خواهیم به انواع آنها و موارد مختص آنها بپردازیم.

دعاوی ملکی حقوقی

این دعاوی بیشترین آمار اهمیت دعاوی ملکی را به خود اختصاص می دهند و شامل موارد زیر می باشند:

  الزام  به فک رهن

  الزام به فک سند ضمانتی

  الزام به تنظیم سند رسمی

  الزام به کسب صورت مجلس تفکیکی

  الزام به کسب پایان کار

  فسخ و ابطال قرارداد

  ملک های وقفی

  تعدیل اجاره بها

  تخلیه ملک از جمله اماکن تجاری

  دریافت اجاره های معوقه

هر یک از این موارد در زمینه دعاوی ملکی حقوقی می باشد که در صورتی که حق با شما باشد، وکیل ملکی می تواند به بهترین شکل ممکن پرونده را به سود شما حل نماید. بنابراین حتی با داشتن اطلاعات قانونی بالا و داشتن سررشته ای از این مسائل، ریسک نکنید و کار را به کاردان بسپارید.

آنچه نیاز دارید درباره دعاوی ملکی بدانید 3

دعاوی ملکی ثبتی

این دعاوی تفاوتی با دعاوی حقوقی ندارند و علت جداسازی آنها از دعاوی حقوقی به این دلیل است که از اهمیت بالاتری برخوردار هستند و می توان تقریباً آنها را در اولویت قرار داد. این دعاوی شامل موارد زیر می باشند:

  باطل کردن سند رسمی

  باطل کردن اجرائیه ثبتی

  باطل کردن عملیات کمیسیون های ثبتی

  باطل نمودن نظریه هیئت حل اختلاف اداره ثبت

  باطل نمودن سند مالکیت معارض

  توقف عملیات اجرایی

  باطل نمودن عملیات اجرایی ثبتی

هر یک از این موارد گفته شده می توانند به عنوان دعاوی حقوقی نیز در نظر گرفته شوند اما همانطور که می بینید هر یک از این موارد در اولویت قرار دارند و باید خیلی سریع به آنها رسیدگی شود.

بهترین وکیل ملک متخصص در تهران 1

دعاوی ملکی کیفری

این دسته از دعاوی ملکی نسبت به دو گروه قبلی متفاوت است و تفاوت آنها در این است که این دسته مربوط به املاک و جرایم ملکی می باشد. متاسفانه این پرونده ها قسمت اعظم پرونده های دادگستری را تشکیل می دهند و شامل موارد زیر می باشند:

  کلاهبرداری ملکی

  جعل اسناد ملکی

  استفاده از سند جعلی در معاملات ملکی

  فروش ملک دیگران و مال غیر

  تبانی در معامله های دولتی

  تغییر کاربری زمین های کشاورزی

  ورود غیرمجاز به ملک و تصرف در آن

  تخریب عمدی املاک

این گروه از دعاوی ملکی همانطور که از نامشان پیداست مختص جرایم ملکی می باشند و در صورتی که فرد اقدام به چنین کارهایی کند می تواند به عنوان مجرم شناخته شده و توسط مراجع قانونی برای این امر بازخواست و جریمه شود. این مورد از اهمیت دعاوی ملکی از جمله مهمترین و پیچیده ترین دعاوی ملکی می باشند که حتماً باید توسط وکیل دعاوی ملکی پیگیری شود چون در صورت پیگیری شخصی چنین پرونده هایی، میزان باخت در آن بالا خواهد بود.