وضعیت املاک تهران

پس از افزایش نرخ ارز و در پی آن افزایش قیمت مسکن، املاک تهران اولین املاکی در کشور بودند که از این روند افزایش متاثر شدند. هر چند دیگر شهرهای ایران نیز با این افزایش روبرو شدند اما به اندازه مسکن تهران افزایش نداشته است.

املاک تهران تا به امروز روز به روز بیش از روزهای قبل گران تر می شوند و تا به امروز هیچ راهکاری موفق به کاهش قیمت املاک تهران نشده است. این افزایش قیمت املاک در تهران به اندازه ای بوده که مردم پایتخت به ویژه مستاجرین توان خود را برای معامله مسکن از دست داده و به حاشیه نشینی رو آورده اند.

املاک تهران چه وضعیتی را طی می‌کنند؟ 2

مناطق مختلف املاک تهران

املاک تهران به مناطق مختلفی تقسیم می شوند که حاصل این تقسیم از قیمت مسکن ناشی می شود. قیمت مسکن در برخی از مناطق پایین تر و در برخی دیگر بسیار بالاتر بوده، با توجه به اینکه امکانات هر دو مسکن ممکن است یکسان باشد و هیچ تفاوتی میان آنها نباشد جز در منطقه ای که قرار گرفته اند.

این مناطق از املاک تهران ممکن است دارای امکانات رفاهی، تجاری باشند و یا به دلیل نزدیک بودن به مراکز درمانی و یا مدارس و ادارت مهم از قیمت بالاتری برخوردار باشند. البته ناگفته نماند که قیمت هر یک از املاک در تهران به میزان عمر ساخت مسکن نیز بستگی دارد.

قیمت هر متر مربع در مناطق مختلف املاک تهران

قیمت هر متر مربع املاک در تهران در مناطق مختلف تهران با توجه به موارد گفته شد متغیر بوده و از ۵ میلیون تومان به ازای هر مترمربع تا ۱۹ میلیون و سیصد و شصت هزار تومان در یک ماه گذشته ادامه داشته و این افزایش خرید و معامله مسکن را برای رهن و اجاره مشکل کرده است.

آیا وضعیت بازار مسکن بهبود می‌یابد یا خیر؟ 3

افزایش قیمت املاک تهران چه تاثیری بر اجاره خانه گذاشته است؟

افزایش قیمت مسکن تنها در معاملات خرید و فروش تاثیر خود را نگذاشته و بر روی معاملات رهن و اجاره نیز تاثیر مستقیمی داشته که باعث شده مستاجرین این روزها، روزهای سختی را بگذرانند. به ویژه در این فصل از سال که فصل جابجایی ها می باشد، بسیاری از مستاجرین با افزایش میزان ودیعه و اجاره ماهیانه املاک در تهران روبرو شده اند و این باعث شده آنها فکر رهن، اجاره و حتی خرید مسکن را از میان املاک تهران از فکر خود خارج کنند و به چادر نشینی و حاشیه نشینی رو آورند.

میزان معاملات در مناطق مختلف املاک تهران

با توجه به افزایش قیمت مسکن در برخی از مناطق تهران میزان معاملات املاک نیز متغیر است. به عنوان مثال در برخی مناطق هر متر مربع به میزان ۵ میلیون معامله شده و این تاثیر به سزایی در افزایش میزان معاملات در چنین مناطقی شده است.

شاید در چنین مناطقی بتوان آمار را به میزان ۲۹ درصد رقم زد و دیگر مناطق تهران که هر مترمربع به بیش از ۱۳ و ۱۵ میلیون می رسد، آمار معاملات به میزان منفی یک درصد رسید است. یعنی نه تنها معامله ای به صورت روزانه صورت نگرفته، بلکه مدت هاست که در این مناطق از املاک تهران هیچ گونه معامله ای صورت نگرفته است.

املاک تهران چه وضعیتی را طی می‌کنند؟ 1

مالیات در نظر گرفته شده برای  املاک تهران چه تاثیری بر افزایش قیمت مسکن داشته است؟

همزمان با این افزایش قیمت مسکن در تهران، بسیاری از صاحبین املاک بر آن شدند که ملک خود را با قیمت بالایی در معرض فروش، رهن و یا اجاره قرار دهند که باعث شد بسیاری از مردم دیگر توان اجاره مسکن را نیز نداشته باشند.

صاحبین املاک در این دوره از افزایش قیمت املاک تهران به دو دسته تقسیم می شوند، دسته اول کسانی هستند که ترجیح می دهند ملک خود را با قیمت بالا و خالی نگه دارند و دسته دوم کسانی هستند که قیمت ملک خود را منصفانه و خوب تعیین می کنند و با مستاجر راه می آیند.

دولت برای مقابله با دسته اول از مالکین بر آن شد تا مالیاتی را به عنوان جریمه خالی نگه داشتن ملک خود در نظر گیرند تا آنها را مجبور کنند ملک خود را با قیمتی مناسب تر به مستاجرین اجاره دهند. اما در مورد دسته دوم که خوب عمل می کنند، برای عملکرد خوبشان یک پاداش در نظر میگیرند که عدم پرداخت مالیات می باشد.

افزایش قیمت املاک تهران تا چه مدت زمانی ادامه پیدا خواهد کرد؟

طبق پیش بینی های انجام شده در زمینه مسکن و املاک، برآورد می شود که قیمت مسکن و املاک در تهران تا پایان تابستان روندی افزایشی طی خواهد کرد و پس از آن به یک ثبات قیمت خواهد رسید. شاید با رسیدن به یک ثبات قیمت بالا چندان خوشایند و امیدبخش نباشد اما پس از آن دیگر نگران کم بودن وام و ودیعه دریافتی از دولت نخواهید بود. زیرا قیمت مسکن در یک ثبات به سر خواهد برد و مردم تنها برای یک قیمت ثابت باید سرمایه خود را جمع آوری کنند.