افزایش قیمت مسکن از کجا آغاز شد؟

افزایش قیمت مسکن به ماه های میانی سال ۹۷ باز می گردد. درست زمانی که نرخ ارز بالاتر می‌رود و بازار سکه و طلا همزمان با آن پیشروی می‌کنند، بازار مسکن نیز دچار برخی نوسانات و افزایش قیمت مسکن می‌شود که تا پیش از آن با آن روبرو نشده بودیم.

این روند به طرز شگفت انگیزی جهشی حرکت کرد و بسیاری از فعالان این عرصه را در بهت و تعجب بسیار نگه داشت. افزایش قیمت مسکن به بیش از ۱۰۰ درصد در میانه سال ۹۷ پیشروی کرد و تا به امروز به میزان ۲۰۵ درصد افزایش قیمت مسکن داشته ایم که نسبت به سال های گذشته رقمی بی سابقه بوده است.

دقیقاً این افزایش قیمت مسکن از نقطه افزایش نرخ ارز آغاز شد و دیگر به نقطه ی سابق خود و یا حتی آن حدود بازنگشت. این افزایش ناگهانی به طوری پیشروی کرد که فعالان بازار مسکن، فعالان اقتصادی و بسیاری از مسئولین را وارد عرصه کرد تا فکری برای این افزایش بی سابقه قیمت مسکن کنند و چاره ای بیابند زیرا مردم دیگر توان خرید مسکن را با چنین وضعیتی ندارند.

تاثیر نرخ ارز بر افزایش قیمت مسکن 3

آیا کاهش نرخ ارز بر توقف افزایش قیمت مسکن تاثیری دارد؟

با اینکه بسیاری از فعالان اقتصادی و بسیاری از مردم بر این باور بودند که کاهش نرخ ارز می تواند کمکی به کاهش قیمت مسکن کند اما متاسفانه تغییرات نرخ ارز تاثیری بر قیمت مسکن و افزایش آن نداشت. همچنین که به طور پی در پی گزارش می شود که افزایش قیمت مسکن در بازار مسکن به طور مداوم در حال افزایش است و بازار مسکن، کاملاً مستقل از بازار ارز عمل می کند. با این اوصاف بازار ارز حتی اگر با کاهش روبرو شود تاثیری بر قیمت مسکن و کاهش آن نخواهد داشت.

راهکارهای مسئولین و فعالان اقتصادی برای جلوگیری با افزایش قیمت مسکن

در این میان مسئولین و فعالان اقتصادی و فعالان بازار مسکن به فکر افتادن تا راهکارهایی برای جلوگیری و یا حتی مقابله با افزایش قیمت مسکن ارائه دهند. این راهکارها تا به امروز بسیار بوده اند اما هیچکدام به طور قطع تایید و اجرا نشده اند. در ادامه به راهکارهای ارائه شده توسط مسئولین برای مقابله با افزایش قیمت مسکن اشاره ای خواهیم داشت.

افزایش میزان تولید مسکن

تورم و رکود در بازار مسکن در طی یک سال اخیر به طور بی سابقه ای افزایش پیدا کرد و شاید در سال های گذشته ما شاهد چنین رکودی نیز بوده ایم اما کمتر از این روزها که بسیار مسلموس تر می باشد. چند سال گذشته با کاهش میزان تولید مسکن و سرمایه گذاری دولت بر مسکن مهر، با کمبود مسکن روبرو شده بودیم که این مسئله باعث  افزایش قیمت مسکن شده بود. در حال حاضر میزان مسکن برای خرید، فروش، رهن و یا اجاره کم می باشد و پیش بینی می شود با افزایش میزان تولید و عرضه مسکن، قیمت مسکن کاهش پیدا کند.

افزایش سقف وام مسکن

بانک مرکزی طرحی را ارائه داد مبنی بر افزایش سقف وام مسکن که متناسب با افزایش قیمت مسکن باید میزان وام دریافتی نیز افزایش پیدا کند. برای شهر تهران میزان وام مسکن برای افراد مجزد ۱۰۰ میلیون و برای متاهلین ۱۶۰ میلیون مطرح شده و شهرهای کوچکتر متناسب با جمعیت آنها اگر دارای ۲۰۰ میلیون نفر باشند، ۸۰ میلیون و جمعیت های کمتر نیز وام هایی با سقف کمتر دریافت خواهد کرد. علت بالا بودن سقف وام برای تهران به این دلیل است که افزایش قیمت مسکن از تهران آغاز شده و تهران دارای بیشترین آمار افزایش قیمت مسکن تا به امروز بوده است.

آیا خرید آپارتمان در تهران در حال حاضر امکان‌پذیر است؟ 2

ارائه مصالح ارزان قیمت به سازندگان مسکن

دولت جهت افزایش میزان تولید مسکن طرحی ارائه داد مبنی بر ارائه مصالح ارزان قیمت به سازندگان مسکن برای افزایش میزان تولید و عرضه مسکن به مردم که تا حدودی تا به امروز در حد یک طرح باقی مانده است. سوالی که شاید ذهن بسیاری از ما را مشغول کند این است که آیا مصالح ارزان تر از کیفیت خوبی برخوردار هستند یا خیر؟

تشکیل صندوق حمایت از مستاجرین

افزایش قیمت مسکن  بدون توجه به هیچ چیز دیگر، روند افزایشی خود را پیش رو گرفته و قصد توقف ندارد و در این میان تنها توان مردم است که روز به روز برای خرید مسکن کاهش می یابد و بیش از آن مستاجران چوب این افزایش قیمت را خوردند. بسیاری از مستاجران به ویژه این روزها در پی یافتن یک مسکن با  قیمت مناسب برای اجاره هستند اما غافل از اینکه افزایش قیمت مسکن، بازار رهن و اجاره را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.

بنابراین مسئولین طرحی را برای به دولت ارائه دادند به نام صندوق حمایت از مستاجرین که در آن اگر دولت تنها به میزان یک پیش پرداخت به مردم برای پیش خرید یک مسکن وام بدهد، مردم توان خرید مسکن را خواهند یافت و مستاجرین نیز صاحب خانه خواهند شد. با این حال این طرح هنوز بر روی میز دولت و در دست بررسی می باشد.