وضعیت خرید مسکن

خرید مسکن چند سالی است که دچار تلاطم شده و در سال گذاشته باری به این تلاطم افزوده شد و افزایش نرخ ارز باعث شد افزایش قیمت مسکن و کاهش میزان خرید مسکن شد. این روند تا جایی پیشروی کرد که دیگر بسیاری از مردم اعم از کارمند و افراد دولتی، قدرت خرید مسکن را از دست دادند.

در صورتیکه اکثریت مردم قدرت خرید ملک نداشته باشند، در این صورت رو به مسکن استجاری می آورند اما بازار اجاره مسکن از افزایش قیمت مستثنی نبوده و روندی افزایشی به آن نیز سرایت کرد. این افزایش به طوری پیش رفت که بسیاری از صاحبین املاک حاضر به اجاره ملک خود با اجاره بهای مناسب به مردم نبوده و آن را خالی نگه داشتند.

این روزها بازار مسکن وضعیت خوبی ندارد و خرید ملک دچار رکود شدیدی شده است. این روند به طوری پیش رفت که فعالان این عرصه را دچار نگرانی کرد و باعث شد آنها به دنبال چاره ای برای رفع این مشکل باشند.

راهکارهایی برای افزایش قدرت خرید مسکن

وضعیت خرید مسکن این روزها چگونه است 2

۱- پیش‌بینی بازار مسکن برای خرید مسکن

بسیاری از فعالان عرضه بازار مسکن و فعالان اقتصادی به دنبال راهی برای کنترل این روند دنبال کردند که یکی از آنها پیش بینی بازار مسکن بود. با انجام برخی برآوردها بر بازار مسکن و استخراج یک پیش بینی درست و اصولی می توان فرصت های مناسب برای خرید مسکن را به نمایش گذاشت.

یعنی شما با بررسی این پیش بینی برای چند ماه آینده، می توانید بهترین زمان خرید ملک را در نظر بگیرید و سرمایه خود را برای خرید یک مسکن جمع آوری کنید تا در یک فرصت مناسب نسبت به خرید مسکن اقدام کنید. اما یکی دیگر از مزایای استفاده از این پیش‌بینی، آغاز برخی از اقدامات برای مقابله با افزایش قیمت مسکن می‌باشد.

۲- افزایش ساخت و عرضه مسکن برای خرید مسکن

یکی دیگر از راهکارهای افزایش قدرت خرید ملک برای مردم این است که میزان تولید مسکن بالا رود. گزارش شده که میزان تولید مسکن در چند سال اخیر به طوری کاهش یافته که تاثیر مستقیمی بر قیمت مسکن داشته و باعث افزایش آن شده است. دولت در چند سال گذشته سرمایه گذاری خود را در زمینه مسکن مهر ادامه داده  و سرمایه گذاران مسکن نیز سرمایه خود را روانه بازار ارز و سکه و طلا کرده اند زیرا سود بیشتری از این بازارها عاید آنها خواهد شد.

بنابراین با کاهش میزان عرضه مسکن، قیمت مسکن بالا رفته و خرید ملک دیگر امری آسان نبوده و نخواهد بود. برای رفع این مشکل، راهکار افزایش میزان تولید مسکن به ویژه توسط دولت ارائه شده است. در صورتی که میزان تولید مسکن افزایش پیدا کند، رقابت بر سر خرید مسکن بالا خواهد رفت و کاهش قیمت برای خرید مسکن حاصل خواهد شد.

معاملات خود را با وکیل ملکی آسوده خاطر انجام دهید 2

۳- راه اندازی صندوق حمایت از مستاجرین برای خرید مسکن

یکی دیگر از راهکارهایی که به دولت ارائه شد این است که یک صندوق حمایت از مستاجرین راه اندازی شود که از مستاجرین به طور خاص حمایت کند. طبق گفته های مسئولین برای راه اندازی این صندوق، یک مبلغ با درصد خاصی به عنوان ودیعه مسکن برای مردم در نظر گرفته می شود که مردم به وسیله آن می توانند اقدام به پیش خرید مسکن و یا پرداخت ودیعه مسکن برای رهن و اجاره می کنند.

این مبلغ در حال حاضر به میزان ۷۵ درصد از ودیعه می باشد و می تواند تقریباً میزان آن را چیزی معادل ۱۰۰ میلیون تلقی کرد. بازپرداخت این ودیعه به گونه ای خواهد بود که به مستاجرین و دریافت کنندگان این وام فشار نیاید. یعنی درصد کمی از این وام را در کنار اقساط مسکن و یا اجاره مسکن به عنوان بازپرداخت، پرداخت کنند.

هدف از راه اندازی چنین صندوقی برای مستاجرین این است که مردم کم کم قدرت خرید مسکن را به دست آورند و تا آخر عمر به عنوان یک مستاجر زندگی نکنند. حال برای پرداخت این وام ودیعه به مردم باید قبل از هر چیزی ثابت کرد که آنها یک مستاجر هستند و مردم برای دریافت این وام باید یک کد رهگیری که نشان دهنده مستاجر بودن آنان می باشد دریافت کنند. یکی از شرایط دریافت وام ودیعه این است که مستاجر حداقل یک سال از قرارداد اجاره خود را سپری کرده باشد.

۴- ارائه زمین به مردم برای ساخت مسکن به جای خرید مسکن

وزیر راه و شهرسازی طی روزهای گذشته، راهکاری را ارائه داد که بر اساس آن زمین رایگان به مردم داده می شود و مردم اقدام به ساخت مسکن خود در این زمین ها می کنند. تنها کاری که مردم در مقابل دریافت این زمین رایگان به دولت باید انجام دهند، پرداخت اجاره به صورت ماهیانه ی باشد که به نظر می رسد طرح خوبی باشد. به ویژه که دیگر از لحاظ انتخاب مسکن محدودیتی در متراژ آن ندارند و می توانند مسکن خود را به بهترین شکل ممکن و با متراژ بالا بسازند.