وضعیت فروش آپارتمان تهران در سال ۹۸

با افزایش چند درصدی قیمت مسکن در ایران و به ویژه در تهران، مدت‌هاست میزان معاملات مسکن روند کاهشی طی می‌کنند و میزان رکود و تورم در این بازار روندی افزایشی طی می‌کند. با اینکه در فصل جابجایی ملک انتظار می رفت قیمت مسکن بیش از قبل افزایش پیدا کند اما طبق گزارشات در چند روز اخیر شاهد کاهش قیمت و افزایش فروش آپارتمان تهران بوده ایم که این بسی جای امیدواری دارد.

شاید در چند روز گذشته خبرهایی به دست شما می رسید که حاکی از افزایش قیمت مسکن تا اواخر تابستان ۹۸ باشد و در پی آن خبر از تثبیت قیمت تا پایان تابستان ۹۸ را شنیده باشید اما میزان معاملات در چند روز گذشته خلاف این را ثابت کرد و به طرز شگفت انگیزی قیمت مسکن در برخی از مناطق به میزان ۱۰ الی ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد که باعث افزایش فروش آپارتمان تهران شده است.

وضعیت بازار مسکن در سال ۹۸ به کجا می‌رسد 1

کاهش قیمت برای فروش آپارتمان تهران مختص چه مناطقی است؟

کاهش قیمت مسکن و افزایش فروش آپارتمان تهران طی چند روز اخیر مختص منطقه خاصی از تهران نبوده و حتی در مناطق لوکس تهران نیز شاهد چنین کاهش قیمت و افزایش فروش آپارتمان تهران بوده ایم.

به عنوان مثال قیمت مسکن در منطقه یک تهران به عنوان یکی از مناطق لوکس تهران و آپارتمان های با متراژ بالا، بیش از دیگر مناطق بوده که در روزهای پایانی تیر ماه ۹۸ به میزان ده الی پانزده درصد کاهش قیمت داشته و انتظار می رود این کاهش قیمت مسکن در منطقه یک تهران به سایر مناطق تهران نیز انعکاس پیدا کند.

حال منطقه پنج تهران را در نظر بگیرید که با وجود افزایش قیمت مسکن، میزان معاملات آن همچنان ادامه داشته و به عنوان یکی از مناطق پر رونق در زمینه معاملات مسکن شناخته شده است. در حالی که افزایش فروش آپارتمان تهران در منطقه یک افزایش پیدا کرده، انتظار می رود که فروش آپارتمان تهران در منطقه پنج تهران نیز از افزایش فوق العاده ای برخوردار شود.

علت کاهش قیمت و افزایش فروش آپارتمان تهران چیست؟

علت کاهش قیمت مسکن در تهران این بوده که میزان معاملات انجام شده در بازار مسکن باعث افزایش رکود و تورم در این بازار شده بود که برای شکست این رکود و مقابله با تورم باید قیمت مسکن به نحوی هر چند کم کاهش پیدا می کرد که در چند روز گذشته این نتیجه حاصل شد.

آیا کاهش قیمت فروش آپارتمان تهران ادامه پیدا خواهد کرد؟

با قدمی که صاحبین املاک برای کاهش قیمت برداشتند، انتظار می رود که رقابت برای فروش آپارتمان تهران افزایش پیدا کند و کاهش قیمت بیشتری را شاهد باشیم اما به طور قطع نمی توان این را تایید کرد که این روند کاهشی ادامه پیدا کرد، زیرا تا حدودی این افزایش و کاهش همچنان تحت تاثیر بازار ارز می باشد و در صورت هر گونه تغییری در دیگر بازارهای موازی، بازار مسکن نیز متاثر خواهد شد.

کاهش قدرت خرید مردم در پی افزایش قیمت مسکن 3

میزان قیمت فروش آپارتمان تهران چگونه ارزیابی می‌شود؟

 میزان قیمت فروش آپارتمان تهران در حال حاضر و به ویژه در منطقه یک تهران یه ۵۰ میلیون تومان به ازای هر مترمربع تعیین شده که نسبت به اواخر خرداد روند کاهشی داشته است. این میزان کاهش قیمت می تواند به سایر مناطق تهران سرایت کند و این روند کاهشی ادامه پیدا کند. گویی وارد یک عرصه رقابت در بازار مسکن خواهیم شد و شاید این کاهش قیمت خیلی بیشتر از این ارقام نیز ادامه پیدا کند.

این کاهش قیمت در تهران و در معاملات فروش آپارتمان تهران از چه چیزی نشات می‌گیرد؟

کاهش قیمت دلار و کاهش نرخ ارز و سکه و طلا از ابتدای سال ۹۸ تا به امروز باعث شد بازار مسکن نیز پس از چند ماه تحت تاثیر قرار گیرد و شروع به کاهش قیمت را برای فروش آپارتمان تهران از نقطه ای آغاز کند. کاهش نرخ دلار تنها یکی از دلایل کاهش قیمت مسکن در پایتخت می باشد.

دیگر دلایل تاثیر گذار در زمینه کاهش قیمت مسکن نیز وجود دارد که می توان از میان آنها به کاهش تورم اشاره کرد. به هر حال این کاهش تورم باید یک استارت می خورد و یکی از مناطق تهران باید این کاهش را آغاز می کرد که از میان آنها منطقه یک پایتخت دست پیش را در کاهش تورم و افزایش فروش آپارتمان در تهران را گرفت.

یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت مسکن در این چند روز اخیر، غلبه بر عدم خرید آپارتمان می باشد که بسیاری از مردم به دلیل افزایش قیمت مسکن به آن دچار شده اند  و این نشات گرفته از کاهش میزان توان مردم برای خرید آپارتمان در تهران است که با مشاهده کاهش قیمت برخی از آنها فرصت را از دست ندادند و اقدام به خرید آپارتمان نمودند.

و در نهایت می توان به مالیات اعمال شده توسط دولت اشاره کرد که بالاخره این اقدام توانست به طوری موثری بر بازار مسکن تاثیر بگذارد و علاوه بر کاهش قیمت مسکن، آمار سفته بازان در بازار مسکن را کاهش دهد.