فروش مسکن در سال ۹۸ چگونه است؟

مسکن پس از گذر از نوسانات مختلف اکنون در یک نقطه مثبت قرار گرفته است. در اواسط سال ۹۷ شاهد افزایش ناگهانی قیمت مسکن بودیم که افزایش نرخ ارز باعث آن شد. نرخ ارز شاید افزایش چندانی نداشت اما در عوض قیمت مسکن افزایش چشمگیری داشت و باعث شد مردم توان و قدرت خرید مسکن را از دست دهند. در این میان فروش مسکن وارد یک روند کاهشی شد.

در سال ۹۸ به دلیل افزایش قیمت مسکن و کاهش فروش مسکن، بازار مسکن وارد مرحله جدیدی از رکود و تورم شد به طوری که نسبت به سالهای گذشته کاملاً بی سابقه بوده است.

قیمت مسکن تا به امروز به میزان ۲۰۵ درصد افزایش داشته که این افزایش باعث شده مردم نه تنها فکر خرید مسکن را از فکر خود بیرون کنند، بلکه به حاشیه نشینی رو آورند. در این میان بسیاری از صاحبین مسکن دست از فروش مسکن کشیده اند و علت آن نیز نوسانات بازار مسکن می باشد و صاحبین املاک در پی فرصتی مناسب برای فروش مسکن خود هستند.

فروش مسکن در سال 98

آیا فروش مسکن در سال ۹۸ امکان‌پذیر است؟

فروش مسکن کار چندان سختی نیست اما یافتن کسی که بتواند از فروش مسکن با قیمت های فعلی استقبال کند کار راحتی نیست. به طوری که در چند روز اخیر شاهد افزایش فروش مسکن بودیم و علت آن نیز این است که فروش مسکن به دلیل بالا بودن قیمت مسکن کاهش پیدا کرده بود و این راهکار می توانست کمک شایانی به فروش مسکن  و افزایش میزان آن کند.

علت کاهش قیمت مسکن و افزایش فروش مسکن چیست؟

علت کاهش قیمت مسکن این است که دولت مالیاتی را برای صاحبین املاک در نظر گرفت تا آنها مجبور به اقداماتی برا مسکن خالی خود شوند. چندی پیش که قیمت مسکن افزایش پیدا کرد، بسیاری از صاحبین املاک ترجیح دادن به جای اجاره و فروش مسکن خود آن را خالی نگه دارند و در پی این اقدام بسیاری از مردم مشکل یافتن مسکنی برای زندگی پیدا کردند.

دولت برای رفع این مشکل مالیاتی را برای املاک خالی در نظر گرفت. در عین حال پاداشی را نیز برای صاحبین املاک منصف که املاک خود را با اجاره بهای مناسبی اجاره می دهند، در نظر گرفت. پاداش آنها پرداخت نکردن مالیات بود. در ابتدای راه بسیاری از صاحبین املاک با این روند مقابله کردند و این راهکار نتیجه ای نداشت اما پس از چند ماه اکنون این راهکار نتیجه مساعدی داشته و باعث شد صاحبین املاک قیمت پیشنهادی مشکن خود را کاهش داده و به روند فروش مسکن کمک کنند.

فروش آپارتمان تهران وارد مرحله بهبود می‌شود 1

فروش مسکن در تهران چگونه می‌باشد؟

در حال حاضر افزایش فروش مسکن در مناطق مهمی از تهران افزایش پیدا کرده که همانطور که گفته شد علت آن میزان خریدار و معاملات ملکی می باشد. برای این منظور صاحبین املاک برای مقابله با رکود و تورم در بازار معاملات مسکن، قیمت های پیشنهادی خود را کاهش دادند تا مردم را برای خرید مسکن ترغیب کنند.

این کاهش قیمت در مهمترین قسمت تهران یعنی منطقه یک اتفاق افتاده و کاهش قیمت به میزان ۱۰ را شاهد بودیم. اکنون انتظار می رود که رقابت در بازار مسکن میان صاحبین املاک افزایش پیدا کرده و شاهد کاهش قیمت مسکن بیشتری باشیم. منطقه یک تهران یکی از مناطق شیک و لوکس می باشد که املاک آن از متراژ بالایی برخوردار می باشند. همچنین قابل ذکر است که در حال حاضر رقابت میان منطقه یک و منطقه پنج بالا خواهد گرفت زیرا منطقه ۵ یکی از مناطق پر رونق در میزان معاملات می باشد.

آیا فروش مسکن افزایش پیدا خواهد کرد؟

با توجه به افزایش فروش مسکن در برخی مناطق تهران، انتظار می رود این افزایش به دیگر مناطق تهران سرایت پیدا کرده و شاهد فروش بالایی از مسکن باشیم. به طوری که نمودار همانطور که به صورت جهشی به سمت بالا حرکت کرد، یک حرکت جهشی به سمت پایین نیز داشته باشد.

در حال حاضر این روند ادامه پیدا خواهد کرد، چون رقابت در میان بسیاری از بازاریان و فعالان و صاحبین املاک افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین نتیجه می تواند مثبت و به سود مردم باشد.

کاهش قیمت دلار و کاهش قیمت مسکن

آیا افزایش فروش مسکن تنها در تهران خواهد بود؟

افزایش قیمت مسکن از تهران آغاز شد و به دیگر شهرهای ایران سرایت پیدا کرد، بنابراین اکنون انتظار می رود کاهش قیمت مسکن نیز به دیگر شهرها ادامه پیدا کرده و بسیاری از مردم توان خرید مسکن را پیدا کنند. قیمت مسکن تا انتهای فصل تابستان ادامه پیدا خواهد کرد و انتظار می رود تا پایان فصل تابستان به یک ثبات قیمت در بازار مسکن برسیم.

این کاهش قیمت مسکن و رسیدن به یک ثبات نسبی شاید چندان چشمگیر نباشد و یا به اندازه قیمت مسکن سال گذشته باز نگردد اما حداقل این حسن را خواهد داشت که با یک قیمت ثابت روبرو می شویم که با فراهم نمودن یک وام مسکن و وام جعاله بتوان حداقل مبلغ پیش فروش یک آپارتمان را فراهم نمود.