بازار قیمت مسکن

خبرگزاری‌های مختلفی از اصلاح قیمت مسکن در بازار خبر داده‌اند که علائمی از آن‌ها در کلانشهرهایی مانند تهران دیده شده است. تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته است نشان می‌دهد که قیمت‌های پیشنهادی برای فروش آپارتمان در منطقه یک تهران در حال کاهش است. شاید در این بین بتوان گفت که کاهش قیمت در این مناطق خیلی هم تاثیر چندانی بر زندگی مردم ندارد اما همین که در منطقه های لوکس نشینی که صدر هرم تورم بوده اند کاهش قیمت رخ داده است، نشان از اتفاقات بزرگی دارد.

فروشنده هایی که در این منطقه دارای منزل های مسکونی بوده اند در واقع خانه های خود را با ۱۰ الی ۱۵ درصد کاهش قیمت به فروش رسانده اند. شاید بتوان گفت که یکی از مهم ترین دلایل کاهش قیمت، تاثیر رکود بر این بازار بوده است که در نهایت کاهش قیمت را به همراه داشته است. با این حال اما عده ی دیگری از فعالان مسکن همچنان هم معتقدند که کاهش قیمت مسکن در بازار علل مختلفی دارد.

کاهش قیمت دلار و کاهش قیمت مسکن

مهم‌ترین عامل کاهش قیمت مسکن

یکی از مهم ترین عواملی که کاهش قیمت مسکن در پایتخت را به دنبال داشته است در واقع کارنامه ثبت فروش واحدهای مسکونی بوده است که در مقایسه با سال ۹۷ بسیار سبک تر بوده است. یکی دیگر از دلایلی که در نهایت آن اغلب مجبور به کاهش قیمت شده اند این است که اثرات روانی که در این مسیر ایجاد شده اند تا حدی زیاد بوده اند که اغلب مردم از هضم کردن آن ناتوانند.

امروزه قیمت مسکن در لوکس ترین نقاط تهران هم تحت تاثیر رکودی قرار گرفته است که بازار مسکن را احاطه کرده و می توان گفت که حتی تحقیقات میدانی که از تازه ترین شرایط به دست آمده است نیز اینطور نشان می دهد که قیمت مسکن در سال ۹۸ با توجه به اینکه قرار بوده کاهش پیدا کند اما همچنان هم رو به افزایش بوده است و این یکی از دلایلی است که نمیتوان آن را نادیده گرفت. در نهایت تمامی اتفاقاتی که افتاد، بازار مسکن به یک سکون کامل رسید که این سکون در نهایت خیلی از افراد را مجبور کرد تا دست به کاهش قیمت بزنند.

وام رهن مسکن برای کدام یک از مستاجرین است 1

نشست قیمت مسکن برای پیشنهادها!

در این بین، یک نشست هم برای قیمت های پیشنهادی ایجاد شد که در واقع در بخش عمده ای از آن به بازار مسکن تهران به عنوان یکی از لوکس ترین و گران قیمت ترین بازار های مسکن اشاره شد. این در حالی است که از اوایل تیرماه، سطح قیمت های پیشنهادی در مقایسه با خرداد ماه بین ۱۰ الی ۱۵ درصد کاهش داشته است.

شواهدی که در زمینه قیمت مسکن وجود دارد این طور نشان می دهد که اگر قرار باشد رونقی در بازار مسکن و به ویژه کاهش قیمت مسکن انجام شود این جهش از منطقه ۵ تهران آغاز شده است. از ابتدای دوره ای که مسکن در رونق به سر می برده است تا کنون که رکود و تورم بی سابقه ای در آن ایجاد شده است، بیشترین تورم ها همچنان هم متعلق به منطقه یک تهران بوده است. این بدین معناست که اگر چه میتوان گفت که منطقه ۵ تهران جز مناطق پیشتاز در تغییرات قیمت مسکن است اما حدود یک و سال نیم گذشته و امروزه سرعت رشد مسکن در منطقه یک بسیار بیشتر از منطقه پنج است.

همچنین آمارهایی که به صورت رسمی در این زمینه ارائه شده اند نیز اینطور نشان می دهند که از ابتدا تا انتهای سال ۹۶، قیمت مسکن در حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است و این در حالی است که در این بازه زمانی، میانگین قیمت فروش آپارتمان در منطقه یک، رشدی بی سابقه مطابق با ۴۷ درصد داشته است. اگرچه این میزان رشد در بازار معاملات مسکن منطقه ۵ همچنان هم طبق آمار ۴۳ است اما مناطق جنوبی نیز ۲۰ درصد را به خود اختصاص داده اند. همچنین می توان گفت که از ابتدای سال ۹۷ تا انتهای آن قیمت مسکن فقط در کلان شهر تهران چیزی حدود ۹۷ درصد افزایش داشته است.

آمارهای رسمی که از بازار مسکن ارائه می شود اینطور نشان می دهد که تورم ملکی و همچنین رونق معاملاتی از منطقه ۵ تهران آغاز شده است؛ اما این آغاز به گونه ای بوده است که سایر مناطق نیز تحت تاثیر قرار گرفته اند. بیشترین مقدار رشد مسکن در دوسال اخیر همانطور که بارها گفته شد مربوط به منطقه ۱ تهران است.

خرید و فروش ملک از طریق سایت املاک چه مزیت‌هایی دارد 3

نظر فعالان بازار در مورد قیمت مسکن

فعالان اما در مورد قیمت مسکن اینطور می گویند که نشست هایی که در این زمینه ایجاد شده است تنها به دلیل رکود در بخش مسکن نیست و میتوان گفت که به گفته بسیاری مشاورین املاک هم در این افزایش قیمت مسکن نقش داشته اند. همچنین یکی دیگر از مهم ترین عوامل رشد بی سابقه ارز است که نمیتوان آن را کنترل کرد. همچنین یکی دیگر از مشکلات هم، مشکلات مربوط به عدم نظارت است.