خرید و فروش مسکن

شاید تصور کنید که با توجه به مشکلاتی که امروزه در زمینه مسکن به وجود آمده است، دیگر نمی‌توان آینده ی روشنی را برای مسکن تصور کرد چرا که در واقع این مشکلات مانند یک سایه سیاه بر بازار خرید و فروش مسکن افتاده اند و روز به روز هم شاهد افزایش قیمت ها به صورت تصاعدی هستیم. اما نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است این است که در انتها تمامی این افزایش قیمت ها به کجا خواهد رسید؟

اگر شما هم مانند اغلب کسانی که نگران آینده بازار مسکن هستند نمی دانید که در نهایت چه اتفاقی برای این بازار خواهد افتاد، باید بدانید که با افزایش بیش از حد قیمت ها در نهایت دیگر بازار مسکن به یک رکود خواهد رسید و دیگر اغلب افراد توانایی خرید از این مسکن را نخواهند داشت.

تاثیر نرخ ارز بر افزایش قیمت مسکن 3

آگهی خرید و فروش مسکن

در اغلب آگهی های خرید و فروش مسکن با توجه به اینکه هم اکنون قیمت ها همچنان هم باید رو به افزایش باشد، اما در آگهی های خرید و فروش مسکن که مرتبط به منطقه یک بوده اند شرایط قیمتی تا نهایت ۳۰ درصد زیر قیمت اعلام شده است. این موضوع نشان دهنده این است که افزایش قیمت ها در این زمینه پایدار نخواهد بود و عقب نشینی هایی که در زمینه مسکن به چشم می خورد واقعی است. این عقب نشینی هم اکنون در حال سرایت به سایر بخش هاست و سایر مناطق تهران هم در حال کم کردن قیمت های اعلامی خود هستند.

اینکه کاهش قیمت مسکن در حال سرایت به سایر بخش هاست در واقع نشان دهنده است که بازار دیگر ظرفیت افزایش قیمت را ندارد. میتوان گفت که در شکل های ارزان تر یک واحد آپارتمان نسبت به یک ماه گذشته خود قیمتی کمتر داشته است. شاید تصور کنید که این کاهش قیمت ها شاید همیشگی نیست و در واقع به دلیل این است که بازار مجددا رونق خود را پیدا کند. اما دقت داشته باشید که بازار در چه حالی رونق پیدا می کند؟

املاک تهران چه وضعیتی را طی می‌کنند؟ 1

اگر شما هم میخواهید به عنوان یک خرید یا فروشنده اقدام به خرید و فروش مسکن کنید باید بدانید که در واقع معیارهای بسیاری در زمینه کاهش و افزایش قیمت مسکن وجود دارد که نمی توان آن ها را نادیده گرفت. با توجه به اینکه بازار هم، هم اکنون در حال دگرگونی است، میتوان گفت که اما آینده روشنی در انتظار مسکن است. تمامی افزایش قیمت هایی که در این زمینه ایجاد شده اند نیز هم اکنون ایجاد شده اند و نمی توان آن ها را نادیده گرفت.

همچنین واسطه ها و همچنین فعالانی که در زمینه مسکن فعالیت می کنند اینطور می گویند که در یک ماه گذشته، تغییرات قطعی ای در زمینه مسکن مشاهده شده است. ضمن اینکه میتوان گفت هم اکنون نشست های مختلفی هم در زمینه مسکن وجود دارد. خرید و فروش مسکن چه برای آپارتمان و چه برای خانه های لوکس و یا غیر لوکس امروزه با کاهش مواجه شده است و این میزان نسبت به سال گذشته بسیار کمتربوده است. البته می توان گفت که مقدار معامله هایی که در این زمینه صحبت شده اند هم کاهش یافته است و هم اکنون هم هستند کسانی که به صورت غیر قانونی در این بازار فعالیت می کنند و اقدام به خرید و فروش هایی می کنند که ثبت نمی شود.

آیا وضعیت بازار مسکن بهبود می‌یابد یا خیر؟ 2

عقب گردهای خرید و فروش مسکن

همچنین می توان گفت که عقب نشینی هایی که در زمینه مسکن انجام شده است هم حاکی از این است که ۱۶ درصد کاهش قیمت در بخش های مختلف دیده شده است. این مقدار کاهش همگی در یک بازه زمانی مشخص انجام شده است. به عنوان مثال می توان اینطور گفت که اگر در اردیبهشت ماه، قیمت خرید و فروش مسکن برای یک آپارتمان لوکس متری ۵۰ میلیون تومان بوده است هم اکنون قیمت های پیشنهادی به ۴۲ میلیون کاهش یافته است.

این موضوع همچنین در موارد بسیار دیگری هم قابل مشاهده است. بررسی هایی که در این زمینه انجام گرفته است اینطور نشان می دهد که نسبت به اسفندماه سال ۹۷، حدود ۲۸ درصد کاهش یافته است. در نهایت تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته است نشان می دهد که عوامل کاهنده قیمت مسکن بسیار زیاد بوده اند که از مهم ترین آن ها میتوان به قیمت ارز اشاره کرد.

همچنین یکی دیگر از مواردی که در این زمینه بسیار مشاهده شده است،  افزایش قیمت مسکن با توجه به عدم نظارت است. در این بخش میتوان گفت که در واقع هریک از مشاورین املاک اقدام به خرید و فروش مسکن با توجه به نرخ فروشنده و یا نرخ مورد نظر خود کرده اند. در نهایت می توان گفت که افزایش قیمت مسکن در واقع ناشی از عوامل بسیاری بوده است که هر کدام از آن ها هم اکنون در حال حذف هستند و حتی اینطور گفته می شود که با کاهش قیمت مسکن، این عوامل به طور کل بی اثر خواهند شد.