افزایش قیمت مسکن

نتایجی که با توجه به تحقیقات اخیر در زمینه مسکن به وجود آمده است اینطور نشان می دهد که افزایش قیمت مسکن در واقع تحت تاثیر عوامل بسیاری ایجاد شده‌اند. اگرچه اینطور گفته می شود که قیمت مسکن همچنان هم رو به افزایش خواهد بود اما در نهایت با افزایش بی رویه، به طور قطع ۶ عامل افزایش قیمت مسکن حذف خواهند شد و در نهایت بازار مسکن به یک ثبات خواهد رسید.

در پی بررسی هایی که انجام شده است، اولین عامل کاهش قیمت مسکن، ارز و طلا بوده است که در روزهای اخیر قیمت آن رو به کاهش است. با توجه به اینکه نوسانات در قیمت ارز و همچنین طلا از ابتدای سال قابل مشاهده بوده است اما هم اکنون این کاهش قیمت شدت یافته است و ریزش قیمت آن ها در هفته گذشته باعث شده است که نرخ های اعلامی برای فروش واحد های مسکونی هم تغییر کنند.

شاید بتوان گفت که این در حالی است که قیمت هر سکه بهار آزادی هم در هفته گذشته از ۴ میلیون به ۳۳ میلیون تومان سقوط کرده است و این همین ریزش قیمت طلا و سکه است که افزایش قیمت مسکن را در هم شکسته و آن را مجبور به کاهش کرده است. اگر همچنان هم قیمت طلا و ارز کمتر شود احتمالا باز هم افزایش قیمت مسکن کمتر خواهد شد تا جایی که قطع می شود و بازار مسکن به یک ثبات نسبی خواهد رسید.

فروش آپارتمان تهران وارد مرحله بهبود می‌شود 3

عامل دوم، شکست افزایش قیمت مسکن در کلانشهر تهران است!

عامل دومی که افزایش قیمت مسکن را کنترل می کند در واقع شروع کاهش قیمت از کلانشهر تهران است. در این بخش، در گرانترین منطقه هایی که تصور می شد هیچگاه قیمت مسکن کاهش پیدا نکند، نشانه هایی از کمتر شدن قیمت مسکن دیده می شود که در واقع یک نشانه جدی برای بازار مسکن به شمار می آید. این در حالی است که تهران به عنوان پرتورم ترین منطقه در ایران شناخته شده است که قیمت مسکن در آن سر به فلک کشیده است. طبیعتا زمانی که کاهش قیمت از این منطقه شروع شود به سایر نقاط نیز نفوذ خواهد کرد.

سفته بازی عامل افزایش قیمت مسکن است

یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن سفته بازی است که در واقع باعث می شود تا تقاضا در این بخش و به ویژه در مناطق لوکس تهران تمرکز داشته باشد. این در حالی است که بخش اعظمی از تقاضای مصرفی برای خرید مسکن هم با توجه به جهش ها و افزایش قیمت مسکن را در واقع نمی توان دیگر پاسخ داد.

خانوارهایی که در ماه‌های اخیر اقدام به خرید و فروش مسکن کرده اند دیگر نتوانسته اند تا نیاز خود را از این بازار برطرف کنند و به ناچار از این بازار حذف شده اند و بازار تنها در دسترس عده خاصی است که آن ها هم به ناچار با توجه به افزایش قیمت از این بازار حذف خواهند شد و در نهایت بازار مسکن به یک سکون خواهد رسید. هم اکنون هم تقاضای سفته بازی در این بازار دیده می شود که در این زمینه اما پرسش های بسیاری وجود دارد. از جمله این پرسش ها میتوان به اینکه چرا مسکن بخرم، چه زمانی باید آن را به فروش برسانم و یا چه قیمتی برای فروش مناسب تر است اشاره کرد؟

از هفته های اخیر اما این سوالات برای سفته بازانی که در زمینه مسکن فعالیت می کنند به سوال های اساسی تبدیل شده اند چرا که آن ها در واقع به دنبال خروج تقاضای مصرفی از بازار نیستند و حتی ممکن است که متقاضیانی هم در زمینه خرید و فروش مسکن وجود نداشته باشد. به طور کل اینطور گفته می شود که با توجه به مشکلاتی که هم اکنون در زمینه مسکن دیده می شودف به نظر می رسد که تا اواخر امسال، این عمال هم حذف شود و بازار مسکن به یک ثبات برسد.

آنچه نیاز دارید درباره دعاوی ملکی بدانید 3

نخریم یا بخریم؟

عامل چهارم در این زمینه این است که مردم باید حس نخریدن را به خریدن ارجح بدانند. در شرایط کنونی می توان گفت که در مناطق لوکس تهران هم قدرت خرید برای اغلب مردم کاهش یافته است. این عامل همچنین تحت تاثیر عامل سوم نیز هست و در حالی که در ماه های گذشته سفته بازار علاقه بسیاری برای خرید و انجام معاملات ملکی داشته اند اما افزایش قیمت مسکن باعث شده است که آن ها نخریدن را به خریدن ترجیح دهند.

عامل پنجم هم رسیدن میزان قیمت مسکن به سقف است. شاید تصور کنید که این نکته خیلی مهم نیست اما در واقع این بخش بین فعالان و همچنین متقضیان بازار جا افتاده است که در شرایط فعلی نباید انتظاری از بابت افزایش قیمت مسکن وجود داشته باشد.

ششمین عامل افزایش قیمت مسکن هم به اثرات روانی تهدید هایی باز می گردد که در زمینه خرید و فروش واحدهای مسکونی لوکس به وجود آمده است. هرچند اینطور گفته می شود که برنامه های مالیاتی که در این زمینه وجود دارند نیز برای کاهش قیمت مسکن ایجاد شده اند و تاکنون هم موفق عمل کرده اند.