بازار مسکن

اینطور به نظر می‌رسد که در نهایت تمامی جنگ‌های اقتصادی که علیه ایران در حال انجام بوده است، هم اکنون وضعیت کشور رو به یک ثبات نسبی دارد. برداشتن گام‌هایی که در این زمینه به کاهش قیمت‌ها کمک می‌کند یکی از مهم ترین اتفاقات مثبتی است که امروزه به آن رسیده ایم.

روزنامه جمهوری اسلامی در این زمینه اینطور می گوید که با وجود تحریم هایی که وجود دارد اما همچنان هم ارزش ریال در حال بالا رفتن است. روزنامه جوان هم در این زمینه اینطور می گوید که سوداگران در حال خروج از بازار ارز هستند تا در نهایت کشور به یک ثبات امنیتی برسد. در این بین، ارزانی هایی که ایجاد می شود به بازار مسکن هم رسیده است و این خبر بیشتر از سایرین خوشحال کننده بوده است.

کاهش قدرت خرید مردم در پی افزایش قیمت مسکن 3

بازار مسکن با ایجاد برجام رو به ثبات است

روزنامه ایران همچنین در این زمینه اینطور می گوید که آتش بس هایی که در این جنگ اقتصادی انجام گرفته است باعث می شود تا در نهایت منافع مشروع ایران به بهترین نحو ممکن برقرار شود. روزنامه ایران همچنین در این زمینه اینطور نوشته است که برای بار دوم در ماه گذشته، روسای ایران و فرانسه به صورت تلفنی با هم در تبادل بوده اند و گفت و گو هایی که در این زمینه انجام شده است، اینطور نشان می دهد که برجام حفظ خواهد شد و در نتیجه بازار مسکن هم در سایه بازار ارز و طلا به ثبات خواهد رسید.

خروج سوداگران از بازار طلا و ارز منجر به ثبات بازار مسکن می‌شود

شاید تصور کنید که بازار ارز و طلا، ربط آنچنانی به بازار مسکن و افزایش قیمت در آن ندارد اما اینطور نیست. بسیاری از مصالحی که برای ساخت خانه از آن استفاده می شود از بازار های خارجی و با دلار تهیه می شود در نتیجه بالا و پایین شدن قیمت ارز، تاثیر بسیار زیادی در قیمت و به ویژه آشفتگی بازار مسکن دارد.

در رابطه با وضعیتی که هم اکنون برای بازار طلا و سکه پیشبینی میشود میتوان گفت که شرایط خاصی برای ارزش گذاری طلا در بازار ایجاد شده است که میتوان گفت تا هفته گذشته یک سیر نزولی داشته است و همچنین عواملی هم برای رشد قیمت سکه و طلای خام هم وجود نداشته است و همین باعث شده تا سوداگران از این بازار خارج شوند و با توجه به وضعیتی که در طی هفته گذشته به وجود آمده است طلا و همچنین ارز هم کاهش قیمت را تجربه کرده اند.

یکی دیگر از عواملی که منجر به کاهش قیمت مسکن شده است، در واقع افزایش نظارت ها در این زمینه است که با ایجاد مالیات بر عایدی سرمایه به وجود آمده است و توانسته تا نقش پررنگی در کاهش قیمت مسکن داشته باشد.

اینکه بازار مسکن در نهایت رو به سوی یک  ثبات نسبی دارد، نشان دهنده این است که دیگر ظرفیت برای افزایش قیمت پر شده است و اگر بیش از این ادامه پیدا کند در نهایت اثرات منفی در رکود کامل بازار خواهد داشت.

شاید تصور کنید که در نهایت برجام، قیمت مسکن به مقدار قبلی خود باز خواهد گشت اما اینطور نیست. تا زمانی که بازار ارز و طلا به صورت کامل شبیه به گذشته نشوند هم این امر محقق نخواهد شد. البته برخی هم در این زمینه معتقدند که حتی اگر دلار باز هم به مرز ۴ هزار تومان برسد، کاهش قیمت ها امری  ناممکن خواهد بود چرا که عده بسیاری با این قیمت دلار اقدام به خرید و فروش مصالح کرده اند و دیگر ممکن نیست که این قیمت ها کاهش پیدا کند.

وضعیت فروش مسکن در تهران در سال 98 2

ثبات بازار مسکن آرامش را به همراه خواهد داشت!

یکی از نکاتی که بسیار حائز اهمیت است، این است که در نهایت ثبات بازار مسکن برای تمامی مردم آرامش را به همراه خواهد داشت. بعضا دیده شده است که عده بسیاری برای اینکه نتوانسته اند دیگر قرارداد خود را تمدید کنند مجبور به تخلیه مسکن خود شده اند. دقت داشته باشید که این امر البته به دلیل منصف نبودن عده بسیاری از مالکان نیز بوده است که اجاره بها را چندین برابر کرده اند.

البته بوده اند کسانی هم که در این بازار نابسامان به فکر هموطنان خود بوده اند و با همان قرارداد های قبلی خانه خود را رهن داده اند که جای تشکر و تقدیر هم دارند. اینکه بازار مسکن امروزه به یک ثبات برسد از مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه کرد چرا که مسکن بدون شک جز نیازهای اصلی به شمار می آید که نمی توان آن را نادیده گرفت و باید در راس هرم نیازهای انسانی قرار بگیرد.

شاید بتوان از خوراک و پوشاک کمتر کرد اما داشتن سقفی روی سر یکی از مهم ترین خواسته های بشریت بوده و خواهد بود. امید است که در سال های آینده مشکلاتی که در زمینه مسکن به وجود آمده است حل شود و ثبات به بازار مسکن بازگردد.