افزایش قیمت مسکن

امروزه دیده می‌شود که افزایش قیمت مسکن باعث ایجاد مشکلات بسیاری در این زمینه شده است. تجارت نیوز اما اینطور می‌گوید که علاوه بر مسکن، ساخت و عرضه مسکن‌های استیجاری هم همچنین در این زمینه مشکل ساز شده است.

افزایش قیمت مسکن، سیاست‌های تورم‌زا دارد

میتوان گفت که اغلب مواردی که در وضعیت کنونی ایران حائز اهمیت هستند، با توجه به فضای سیاسی و اقتصادی کشور غیر قابل استفاده هستند و در نتیجه اغلب آن ها رعایت نمی شوند و یا اگر هم رعایت شوند به حدی مشکل ساز هستند که در اواسط راه دیگر دلیل برای ادامه آن ها وجود ندارد.

با توجه به اینکه در این زمینه یارانه ها نیز هدقمند شده اند از جمله قوانینی که در این زمینه وجود دارد می توان به مسکن مهر در دولت نهم اشاره کرد و همچنین می توان اینطور گفت که اجرای این دو سیاست در واقع بار تورمی را به کشور القا کرده است که هنوز هم از قبال آن سیاست هایی در این زمینه اجرا می شود.

همچنین به عقیده بسیاری از کارشناسانی که در این زمینه فعالیت می کنند، عوامل مختلفی باعث میشوند تا افزایش قیمت مسکن به صورت افسار گسیخته در حال انجام باشد و اینطور گفته می شود که تا فروردین ماه سال ۹۷ قرار نبوده است که افزایش قیمت مسکن تا این حد باشد و در واقع میتوان گفت که آغاز سال ۹۷، آفازی بوده است.

برای افزایش قیمت ها به ویژه در حوزه مسکن اما اینطور تصور می شود که سال ۹۸ به گونه ای باعث آرامش و آسایش در این بازار شود و دیگر شاهد افزایش قیمت مسکن نباشیم اما اینطور نشد و باز هم قیمت ها به صورت سرسام آوری افزایش پیدا کرد.

فروش آپارتمان تهران وارد مرحله بهبود می‌شود 3

افزایش قیمت مسکن با توجه با افزایش قیمت ارز

در واقع زمانی که قیمت مسکن ثابت بوده است، حداکثر میزان قیمت ارز ۴ هزار تومان بوده است که امروزه این مقدار حدودا ۳ برابر شده است. میتوان گفت که زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومان بوده است، وارد کنندگانی که در زمینه کالاهای اساسی فعالیت داشته اند به هیچ عنوان اهداف دولت را زیر پا نگذاشته اند و توانسته اند تا با ساخت مسکن هایی با قیمت مناسب در این زمینه به اقشار متوسط و همچنین ضعیف جامعه کمک هم بکنند.

در نهایت افزایش قیمت ارز و همچنین ایجاد نابسامانی هایی که در بازار ارز به وجود آمد، باعث شد تا عده بسیاری دیگر نتوانند مایحتاج روزانه زندگی خود را تهیه کنند و و همچنین به تبعات آن میتوان گفت که افزایش قیمت مسکن یکی از منفی ترین اتفاقاتی است که در این زمینه افتاده است. شاید مردم بتوانند از سایر نیازهای خود کم کنند اما نیاز به مسکن در واقع نیاز به امنیت است و نمی توان آن را حذف کرد.

نرخ تورم به صورت روزانه در حال افزایش است و از قبل آن، افزایش قیمت مسکن هم بدون توقف ایجاد می شود. میتوان اینطور گفت که در سطح بازار، دیگر نمی توان یک مسکن مناسب را با قیمت مناسب برای خرید و فروش یافت و حتی عده ای اینطور می گویند که رهن و اجاره با شرایط سابق نیز به نظر غیرممکن می رسد.

در این راستا، دولت اقدام به دادن وام های ودیعه مسکن کرده است تا مردم بتوانند راحت تر صاحب خانه شوند و حتی بتوانند خانه ای را رهن کنند که در نهایت به آن ها کمک می کند تا بتوانند پول رهن خود را برای خود نگه دارند و دیگر آن را خرج کرایه نکنند.

فروش مسکن در سال 98

بازار اجاره‌داری حرفه‌ای شهرداری باعث افزایش قیمت مسکن شده است!

یکی از مهم ترین دلایل افزایش قیمت مسکن، بی برنامگی دولت در این زمینه بوده است که باعث شده تا کاهش قیمت دیگر رخ ندهد. در این حال اما دولت دوازدهم، تحت تاثیر فشار بسیار زیادی است تا بتواند طرح ساخت مسکن را برای اقشار ضعیف جامعه اجرایی کنند اما موفق نبوده اند.

جزئیاتی که برای این طرح ایجاد شده است هم اکنون هم به صورت دقیق در دست نیست و میتوان گفت که ممکن است طی تمامی این تلاش ها باز هم در آینده ای نه چندان دور، افزایش قیمت مسکن را شاهد باشیم.

در دنیای اقتصاد اینطور گفته شده است که رئیس جمهور به همراه جمعی از مدیران ارشد، بر اهمیت مسکن های استیجاری تاکیده کرده و اینطور می گوید که کلان شهر ها باید الگویی برای مبارزه با گرانی باشند تا در نهایت ارزانی به تمام نقاط کشور برسد.

البته اینطور گفته شده است که طرحی که دوسال پیش از سوی سازمان های مسکن برای ساخت مسکن های استیجاری داده شده است، تا به امروز اجرایی نشده و رئیس جمهور هم اینطور اعلام کرده است که بنابر دلایل بسیاری، اولویت برای کاهش فشار باید برای مستاجران باشد چرا که این افراد در واقع تمامی سختی بار را به دوش می کشند وگرنه افرادی که مسکن خود را خریداری کرده اند حداقل از داشتن یک سرپناه مطمئن هستند.