قیمت مسکن

امروزه دیده می‌شود که قیمت مسکن به صورت روزانه در حال تغییر است. اما چرا؟ بعضاً دیده شده است که حتی اگر قیمت ارز و طلا هم ثابت بماند اما قیمت مسکن افزایش یافته است اما دلیل آن چیست؟ در این بخش می خواهیم شما را با دلایل افزایش قیمت مسکن آشنا کنیم.

آیا وضعیت بازار مسکن بهبود می‌یابد یا خیر؟ 1

افزایش قیمت مسکن به دلیل افزایش قیمت مصالح

یکی از عمده ترین دلایل افزایش قیمت مسکن، افزایش قیمت مصالح است. همانطور که میدانید قیمت مسکن  اگر قرار بود با توجه به ارز و طلا بالا و پایین شود، عده بسیاری از ساخت و سازهایی که هم اکنون انجام می شوند باید قیمت های کمتری داشته باشند و در نتیجه باید قیمت مسکن هم کاهش پیدا کند اما اینطور نیست و میتوان گفت که در واقع افزایش قیمت مسکن ناشی از افزایش قیمت مصالح است که تا حدی غیر قابل جلوگیری است.

اگر فردی در این زمینه با مصالحی که با قیمت دلار بسیار بیشتر خریداری کرده است راضی نمی شود تا خانه ای که ساخته است را با قیمت کمتر به فروش برساند و ضرر کند در نتیجه میتوان گفت که یکی از مهم ترین دلایل افزایش قیمت مسکن، افزایش قیمت مصالح است.

افزایش قیمت مسکن به دلیل افزایش تقاضا

میتوان گفت که در سال ۹۸ و بعضا در سال ۹۷، بسیاری از خانه هایی که ساخته شده اند در قالب یک سرمایه نگهداری شده اند و در واقع اینطور است که دیگر نمی توان مانند سابق صاحبخانه پیدا کرد بلکه اغلب خانه را به عنوان یک کالا نگه می دارند تا زمانی که قیمت آن افزایش پیدا کرد، آن را به فروش برسانند و به همین دلیل هم معمولا دیده می شود که عده بسیاری در جست و جوی مسکن هستند در حالی که تعداد خانه های خالی بسیار زیاد است.

همچنین تقاضا هم در زمینه مسکن بسیار بیشتر شده است، که با توجه به کاهش عرضه مشکل بزرگی به نظر می رسد. امید می رود که در سال ۱۳۹۸، قیمت مسکن تا حد بسیار زیادی به یک ثبات نسبی دست پیدا کند که مردم هم بتوانند از این بازار نهایت استفاده را داشته باشند.

کاهش قیمت دلار و کاهش قیمت مسکن

افزایش قیمت مسکن و کاهش خرید و فروش

در این زمینه می توان گفت که افزایش قیمت مسکن باعث شده است تا شما نتوانید خرید و فروش را انجام دهید. شاید این قیمت های نجومی در نظر برخی مناسب باشد اما عمده مردم با این افزایش قیمت ها دیگر توان خرید را در این بازار ندارند و به همین دلیل است که بازار مسکن رو به سکون دارد و ممکن است که در دوره های عادی به طور کل راکد شود.

همینطور باید بدانید که کاهش خرید و فروش مسکن هم به نوبه خود این بازار را راکد تر از گذشته کرده است. اگر شرایط همینطور پیش برود و قیمت مسکن رو به افزایش باشد دیگر افرادی بسیار زیادی خواهند بود که نمی توانند از این بازار استفاده کنند.

همانطور که هم اکنون دیده می شود که عده بسیاری با توجه به اینکه قیمت ها رو به افزایش بوده اند دیگر نتوانستند خانه های قدیمی را با رهن های سابق اجاره کنند و به همین دلیل است که خیلی از افراد رو به حاشیه نشینی آورده اند، چیزی که امروز به وفور آن را میبینیم.

کاهش قدرت خرید مردم در پی افزایش قیمت مسکن 5

افزایش قیمت مسکن و مشکلات آن

افزایش قیمت مسکن اما مشکلات بسیاری را در این زمینه به وجود آورده است که از جمله آنها میتوان به افزایش تعداد بی خانمان ها اشاره کرد. دقت داشته باشید که بسیاری از افراد نمی توانند با قراردادهای جدید زندگی کنند چرا که علاوه بر قیمت خرید و فروش مسکن، قیمت رهن و اجاره هم رو به افزایش بوده است که این مقدار در واقع با اینکه ممکن است کمتر باشد.

اما به هر ترتیب روی نحوه و کیفیت زندگی تاثیر دارد و هستند افرادی که دیگر نمی توانند بخش اعظمی از حقوق خود را به مسکن اختصاص دهند و بعضا مشکلات بسیاری برای آن ها پدید می آید که یکی از آن ها همان حاشیه نشینی است.

دقت داشته باشید که از جمله مشکلات دیگری که ممکن است در این زمینه ایجاد شود میتوان به افزایش کلاهبرداری ها اشاره کرد. دیده ایم که برخی از افراد در زمینه مسکن توانسته اند تا با سند های قلابی در این زمینه یک خانه را به چندین نفر بفروشد و توانسته اند با این کار کلاهبرداری های میلیاردی انجام دهند.

دقت کنید که همچنین وجود افرادی که در این زمینه به صورت غیر قانونی فعالیت می کنند هم باعث می شود تا عده بسیاری نتوانند آن چه را که باید خریداری کنند. در بخش مسکن، یکی از دلایل عمده افزایش قیمت این افرادی هستند که قیمت را به صورت نامشخص و با توجه به اخبار غیر معتبر زیادتر نشان می دهند و باعث می شوند تا قیمت مسکن بیش از آنچه که هست بنماید. در سال جدید با این نوع افراد، برخورد قانونی می شود.