بازار مسکن

دولت، در طی بیانیه‌های مختلفی از اعداد و ارقام نجومی که در زمینه مسکن و همچنین اجاره بها ایجاد شده‌اند سخن می گوید و اینطور بیان می کند که براساس آماری که توسط وزارت راه و شهرسازی ایجاد شده است، قیمت اجاره مسکن به طور متوسط در تهران حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است که باز هم نسبت به ارقامی که در بازار مسکن جا به جا می شوند رقم امیدوارکننده ای است!

وزیر راه و شهرسازی اما با بیان این نکته که اگر قیمت مسکن به همین سو برود در نهایت بالاجبار افت خواهد کرد، از مردم می خواهد تا خانه نخرند تا قیمت مسکن افت کند و این حبابی که در زمینه مسکن ایجاد شده است بترکد.

همچنین دولت اینطور می خواهد که طرح تامین مسکن هم توسط وزارت راه و شهرسازی ایجاد شود. در واقع در این طرح قرار است که دولت زمین های خود را با قیمتی کمتر در اختیار سازندگان قرار دهد و در نهایت این افراد با ساخت و ساز خانه در این منطقه بتوانند سهمی را به اقشار متوسط و ضعیف جامعه اختصاص دهند.

ارزانی به بازار مسکن هم رسید

هشدار نسبت به توزیع رانت در بازار مسکن

آخوندی، وزیر سابق مسکن اما در مصاحبه با تجارت نیوز اینطور می گوید که حتی اگر طرحی که برای تامین مسکن کارمندان دولت ایجاد دشه است هم واقعی باشد این طرح توزیع رانت به شمار می آید. اگر ۱۲۰۰ قطعه زمین به صورت مجانی به افراد داده شود، آن ها هم شروع به ساخت کنند آیا در نهایت این افراد این آپارتمان ها را به رایگان می فروشند؟

بار ها هم در کمیسیون های عمرانی از وزیر راه و شهرسازی خواسته شده است که با حضورش در این کمیسیون ها برنامه های خود را در زمینه ساماندهی مسکن به طور کلی شفاف سازی کند اما در نهایت باز هم افزایش غیرمنطقی قیمت باعث شده است تا هرگونه اقدامی در این زمینه بی نتیجه به نظر برسد.

به طور قطع باید جلسه های مختلفی در زمینه وضعیت فعلی بازار مسکن برپا شود و این مهم است که در این جلسه ها نه تنها به بررسی وضعیت بازار مسکن رسیدگی شود، بلکه طرح هایی که برای بهبود این وضعیت هم ارائه می شوند نیز باید مورد بررسی قرار گیرند. امید است که با توجه به عدم حضور وزیر در جلسه ۳۰ تیر ماه سال ۹۸، در جلسات بعدی بتوان سوالات و ابهاماتی که در زمینه بازار مسکن وجود دارد را برطرف کرد.

چرا قیمت مسکن روز به روز در حال تغییر است

بازار مسکن و ۵ هزار هکتار زمین ذخیره در اختیار شهرداری!

هم اکنون حدود ۵ هزار هکتار زمین در اختیار شهرداری قرار دارد و حتی اگر قرار باشد این زمین ها به فروش برسد در نهایت با نرخ بازپرداخت تسهیلات هم نمی توان آن ها را پرداخت کرد چرا که از نرخ اجاره بهایی حتی ۳۰ درصد ارزان تر از آنچه که باید باشد هم قابل مقایسه نیست.

در نهایت ساخت مسکن و آپارتمان در این زمین ها نه تنها بازار مسکن رو به بهبود نخواهد بود بلکه عده خاصی در این زمینه با دریافت رانت توانسته اند تا صاحب زمین هایی با نرخ دولتی شوند، اما آپارتمان هایی با نرخ میلیاردی در آن بسازند.

با توجه به اینکه طرح هایی که دولت در زمینه مسکن ارائه می کنند تا کنون در این زمینه موفق نبوده اند میتوان گفت که تصمیم بر این است که طرحی که دو سال پیش توسط سازمان های مدیریت شهرداری داده شده است، اجرایی شود تا بلکه سودی هم نصیب خانواده ها بدون مسکن شود.

بر اساس این طرح در واقع باید شهرداری تهران و سپس بقیه کلان شهر ها، ابتدا از طریق مشاورین املاک مستغلات و همچنین اراضی خود را به حوزه ساخت و ساز در این زمینه عرضه کنند و در نهایت آن را ۳۰ درصد ارزان تر ار عرف جامعه وارد بازار اجاره کنند. دقت داشته باشید که نوبت اجاره این واحد ها چهارساله است و به نوبت در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

این طرح با توجه به مزایایی که دارد بسیار مورد استقبال قرار گرفته است البته دقت داشته باشید که در عین این که توانسته است مزایای بسیاری داشته باشد باز هم ممکن است که معایبی را در بر داشته باشد که بعد از دوسال همچنان هم مورد تایید قرار نگرفته است.

در واقع این تسهیلات با استفاده از اجاره بهای دریافتی از مستاجران بازپرداخت خواهند شد اما در نهایت پس از گذشت ۲۵ سال به مزایده خواهند رسید و در نهایت به فروش می رسند. پس هم میتوانند نقش خود را در بهبود وضعیت بازار مسکن ایفا کنند و هم اینکه پس از مدت زمان اندکی به فروش خواهند رسید و عده ای را صاحبخانه خواهند کرد.

شرایطی که هم اکنون برای بازار مسکن ایجاد شده است، بغرنج تر از آن است که بتوان به آسانی حل شود چرا که علاوه بر خرید و فروش، بازار مسکن در زمینه اجاره هم به هم ریخته است. امید است که با طرح هایی که در این زمینه ارائه می شوند، در نهایت بازار مسکن به یک ثبات نسبی برسد.