ساخت و ساز مسکن

ساخت و ساز مسکن امروزه نسبت به گذشته امری غیر ممکن به نظر می‌رسد. اگر نگاهی به بازار مسکن و وضعیت آن بندازیم خواهیم دید که عدم به کارگیری ابزارهای مالیاتی، همواره باعث شده است تا سرمایه هایی در این زمینه سرگردان شوند و همچنین کسانی که به قصد بورس بازی وارد این عرصه می شوند، با خلی نگه داشتن مسکن های مختلف در نهایت باعث ایجاد تقاضای سوداگرانه در این زمینه شوند و بازار مسکن را به یک آینده نامعلوم بکشانند.

مطابق یک آمار رسمی که در زمینه مسکن ارائه شده است و همچنین مطابق با داده های بانک مرکزی، در یک بازه ده ساله بین سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵، بیش از ۷ میلیون واحد مسکونی ساخته شده است که این میزان در واقع بدون احتساب خانه های خالی از سکنه است.

با این حال اما تنها ۲٫۴ میلیون خانوار جدید در بازار مسکن صاحب خانه شده اند و این نشان می دهد که ساخت و ساز مسکن در واقع بیشتر به سرمایه گذاری انجامیده است تا خانه دار شدن افراد!

به عبارت دیگر میتوان اینطور گفت که در ده سال اخیر، با اینکه در بازار مسکن تقاضا ۶۶ درصد از تقاضاها جز تقاضاهای سرمایه ای به شمار می آمده است میتوان گفت که هدف از ساخت و ساز مسکن در واقع برطرف کردن نیاز افراد بی خانمان نیست و تنها ۲۴ درصد از کل معاملاتی که در زمینه مسکن صورت گرفته است مربوط به تقاضای مصرفی بوده است.

تاسیس مترو و کاهش قیمت مسکن تهران 1

ساخت و ساز مسکن به چه دلیل؟

شاید در این میان، نکته ای که اهمیت می یابد این است که افزایش ساخت مسکن در واقع به چه دلیل است؟ اگر منظور تقاضا باشد که میتوان گفت ۶۶ درصد از کل ساخت و ساز مسکن در واقع نقش سرمایه ای داشته است.

این در حالی است که در سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵، بیش از ۸۰ درصد از مسکن هایی که ساخته شده اند در واقع برای مصرف بوده اند با اینکه هیچ گونه اظهار مالیات بر عایدی سرمایه هم وجود نداشته است.

  همچنین می توان گفت که با انواع و اقسام مشکلاتی که در این زمینه به وجود آمده است، بازار دچار تلاطم شده است. همین تلاطم اما در سال اخیر بیشتر شده است و میتوان گفت که قیمت مسکن در سال اخیر ۱۰۴ درصد افزایش یافته است.

این سفته بازی هایی که هم اکنون در بازار مسکن ایجاد شده است باعث می شود در کوتاه مدت توانسته است تا زمینه را برای دلالی در بازار مسکن ایجاد کند تا بتوانند با ایجاد موج های قیمت های حبابی، بازار مسکن را مجددا طوفانی کنند.

سوالاتی که در زمینه ساخت و ساز مسکن ایجاد می‌شود

در این میان اما سوالات بسیاری در زمینه مسکن به وجود آمده است که بسیاری از آن ها در واقع مربوط به وضعیت فعلی مسکن می شوند. همواره افرادی هستند که در این بازار، به صورت قدرتمند نقش سرمایه گذار را بازی می کنند و توانسته اند با دلالی از بازار ساخت و ساز مسکن سود ببرند.

اما سوالاتی که در زمینه وضعیت ساخت و ساز مسکن ایجاد می شوند زمانی اهمیت بیشتری می یابند که دیگر کنترلی برای این وضعیت وجود نخواهد داشت و روز به روز هم بغرنج تر می شود. سوداگری در این بخش پایانی ندارد و همواره هستند افرادی که توانسته اند با رانت خواری و همچنین پارتی بازی از این مهلکه فرار کنند.

چقدر از پیش فروش آپارتمان می‌دانید 5

ثبات قیمت ارز، ثبات ساخت و ساز مسکن را به دنبال دارد

همانطور که میدانید، بسیاری از مصالحی که در ساخت و ساز مسکن مورد استفاده قرار می گیرند در واقع وارداتی هستند و با توجه به ارزهایی که امروزه تبادل می شوند و افزایش قیمت مسکن را نیز شامل می شدند می توان گفت که دیگر ساخت و ساز مسکن با توجه به قیمت های قبل ممکن نیست.

در این زمینه اما بررسی های جامعی انجام گرفته است که نشان از نتایج قابل تامل دارد. این بررسی ها نشان می دهد که هیچ یک از بانک ها نتایجی را که باید را نشان نمی دهند و همچنین سرمایه گذاری هایی که در این زمینه وجود دارد به صورت متمرکز نیست. در نهایت اما بانکهایی هستند مانند بانک مسکن و بانک شهر که عملکرد آن ها در سیاستگذاری های بخش مسکن موثر بوده است. در نهایت می توان گفت که فقدان و همچنین تعارض منافه باعث می شود که بانک ها انبوه ساز در زمینه ساخت و ساز مسکن باشند.

وضعیت ساخت و ساز مسکن رو به سیاهی می‌رود!

دقت داشته باشید که باز هم در زمینه مسکن، انبوه سازی وجود دارد که نمیتوان آن را نادیده گرفت. ساخت و ساز مسکن امروزه بسیار مورد اهمیت است چرا که در نهایت قیمت را مصالح و همچنین روند این ساخت و ساز تعیین خواهد کرد. با اینکه امید می رفت در سال ۹۸، قیمت مسکن کاهش پیدا کند اما باز هم این فرضیه عملی نشد و باز هم قیمت مسکن افزایش یافته است.