بازار مسکن

بازار مسکن امروزه با مشکلاتی روبرو شده است که بنظر غیرقابل حل می‌رسد. دولت اما برنامه های جدیدی برای بهبود وضعیت مسکن دارد که اینطور به نظر می‌رسد که این برنامه‌ها هم کار به جایی نخواهند برد.

اما باز هم اینکه تلاش ها در این زمینه کم شوند باعث می شود تا قیمت مسکن در نهایت به حدی زیاد شود که دیگر نبض بازار مسکن به طور کل قطع شود. اینطور گفته می شود که سال ۹۸، از نظر اقتصادی رونق بیشتری خواهد داشت و این امر به نوبه خود باعث می شود تا بازار مسکن مجدداً احیا شود.

چرا قیمت مسکن روز به روز در حال تغییر است

برنامه‌های دولت برای احیای بازار مسکن

مسکن اما جز بخش هایی به شمار می آید که تاثیرات کمتری می پذیرد و بدون شک اگر شما هم تصور می کنید که مسکن باید طی یک روز زیر و رو شود سخت در اشتباهید. همانطور که بازار مسکن در طی ماه ها تا این حد افزایش قیمت مسکن را تجربه کرده است هم اکنون برای کاهش قیمت هم باید صبور بود تا مجددا قیمت ها کاهش پیدا کنند و بازار مسکن به یک ثبات برسد.

در این بین، نائب رئیس کمیسیون عمرانی که عوض مجلس شورای اسلامی هم هست اینطور می گوید که طی جلسه هایی که با وزیر کشور داشته اند، قول داده شده است که از طریق برنامه های جدیدی که در استان ها ایجاد شده است، ساماندهی بازار مسکن جز اولویت ها قرار گرفته است.

در این زمینه ابوالفضل موسوی بیوکی که نایب رئیس عضو کمیسیون است طی گفت و گوهایی که با خبرنگارهای پارلمانی داشته است در مورد شرایط نابسامان مسکن سخن گفته است و در نهایت اعلام کرده که در شرایط کنونی وزارت راه و شهرسازی به دنبال راه حل های بسیاری برای متعادل کردن وضعیت مسکن است تا بتواند از طریق متناسب سازی عرضه و تقاضا، این بازار را به یک ثبات نسبی برساند.

وی همچنین افزود که در طی جلسه های اخیری که با وزیر کشور داشته اند در تلاش بوده اند تا طی برنامه ریزی های جدیدی که در این زمینه ایجاد شده اند، میتوانند در شورای برنامه ریزی استان ها، ساماندهی بازار را جز  اقدامات اصلی به شمار آورند چرا که این امر در واقع می تواند ظرفیت تولیدی مسکن را بهبود ببخشد که این امر به نوبه خود میتواند بهبود بازار مسکن را به همراه داشته باشد.

تاثیر نرخ ارز بر افزایش قیمت مسکن 3

وزیر درباره افزایش وام در بازار مسکن می‌گوید!

نایب رئیس کمیسیون عمران هم در مجلس با توجه به برنامه هایی که در زمینه تسهیلات مسکن ارائه شده است اینطور می گوید. که در شرایط فعلی بانک مرکزی در تلاش است تا افزایش بی رویه قیمت ها در زمینه مسکن مواجه کند.

دقت داشته باشید که در این زمینه حتی تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی هم ایجاد شده است که در نهایت برای خرید مسکن طراحی شده است ولی می توان گفت که این میزان تسهیلات در شرایط کنونی کفاف خرید مسکن را نخواهد داد و حتی اندکی هم کافی نخواهد بود.

موسوی بیوکی همچنین اینطور می گوید که در شرایط کنونی، حقوق دریافتی کارمندان هم حدود یک و نیم میلیون تا ۲ میلیون تومان در ماه است. در این شرایط هم افرادی که اقدام به دریافت تسهیلات مسکن کرده اند نمی توانند اقساط پنج میلیونی خانه را پرداخت کنند و بدون شک به مشکل بر خواهد خورد.

دریافت مشاوره حقوقی ملکی چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد؟ 1

برنامه‌های دولت برای بهبود بازار مسکن

وی در ادامه اینطور می گوید که دولت باید از طریق راه کارهای مختلفی مدت زمانی که برای خرید مسکن باید در انتظار داشته باشند را کاهش دهند. این مسائل در واقع نیازمند تقویت قدرت مالی در خریداران است البته باید در این زمینه تسهیلات با سود کم را به افراد ارائه دهند. همچنین باید در مدت زمان طولانی این نوع تسهیلات بازپرداخت شوند.

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس هم در این زمینه اینطور می گوید که در شرایط کنونی مسکن باید اراضی رایگان هم به مردم داده شود تا بتوانند خانه های خود را بسازند. همچنین یکی دیگر از کارهایی که میتوانند در این زمینه انجام دهند این است که هزینه های تولید مسکن را کاهش دهند. دقت داشته باشید که در شرایط فعلی هم مدت زمانی که برای خرید مسکن مورد نیاز است به ۵۰ سال هم رسیده است که بسیار زیاد است و تصور می شود که هیچوقت نمی توان این مشکلات را حل کرد.

در نهایت، با توجه به مشکلاتی که در این زمینه ایجاد شده است، باید گفت که در واقع حل مشکلات در بازار مسکن نیازمند اقداماتی است که باید به صورت دقیق و کاملا برنامه ریزی شده در این زمینه عمل کنند.

همانطور که گفته شد یکی از اقدامات مالیات بر عایدی سرمایه است که باید توسط آن مسکن هایی که خالی هستند شناسایی شوند و در نهایت بتوان آنها را اجاره داد. همچنین از دیگر کارهایی که برای بهبود بازار مسکن میتوان انجام داد نخریدن است، تحریم این بازار تا زمانی که قیمت ها کاهش پیدا کند از مهم ترین کارهاست.