یک کارشناس مسکن درباره راهکارهای مقابله با آثار کاهش تقاضاهای مصرفی در بازار مسکن گفت: استفاده از ظرفیت پیش فروش ساختمان، بکارگیری منابع حاصل از بازگشت اقساط مسکن مهر و رونق نوسازی مسکن روستایی ضروری است.راهکارهای متنوع خروج از رکود در بخش مسکن

 ارتباطات گسترده تولید مسکن با سایر بخش های دیگر اقتصاد و همچنین عدم وابستگی آن به واردات، باعث شده برخی از کارشناسان رونق این بخش از اقتصاد را سبب رونق سایر بخش های اقتصاد بدانند. از طرفی وضعیت بازار مسکن و قدرت خرید مسکن و همچنین تاثیرات ناشی از وضعیت کلان اقتصاد و همچنین بازارهای موازی، این نگرانی را ایجاد کرده است که آیا تقاضاهای موجود در بازار مسکن می تواند منجر به رونق آن شود و اگر این گونه نیست چه تمهیداتی را باید اندیشید؟

*بازار مسکن سال هاست در اختیار تقاضاهای سرمایه ای قرار دارد

در همین راستا، ابوالفضل نوروزی کارشناس مسکن  گفت: یکی از نگرانی های محتمل در مورد آینده بازار مسکن در سال جاری، افزایش شکاف بین توان خرید و قیمت مسکن در بازار است. البته این امر در تقاضاهای مصرفی و بخصوص خانه اولی ها بسیار جدی تر است این امر باعث شده فرصتی برای حضور در بازار خرید مسکن را پیدا نکنند. اتفاقی که چندسالی است رخ داده و در کنار عدم اجرای مالیات های تنظیمی، بازار را کاملا به تقاضاهای سرمایه ای سپرده است.

وی افزود: از طرفی با توجه به رشد قابل توجه قیمت مسکن در سال های ۹۷ و ۹۸، این انتظار وجود دارد که بازدهی این بازار در مقایسه با سایر بازارها چندان قابل توجه نباشد و در نتیجه بخشی از تقاضاهای سرمایه ای بخصوص تقاضاهای سفته بازانه از این بازار خارج شوند.

* افزایش فشار بر تقاضاهای مصرفی با تداوم رکود تولید و عرضه مسکن

نوروزی با بیان اینکه این وضعیت می تواند بر تولید مسکن اثر بگذارد، گفت: اگر تمهیداتی اندیشیده نشود، این کاهش تقاضا، رکود تولید مسکن را در پی خواهد داشت. در همین سال ها نیز تولید مسکن با رکود سنگینی مواجه بوده است. تداوم رکود تولید و عرضه مسکن، بر مشکلات بخش مسکن و افزایش قیمت ها در آینده خواهد افزود و این متقاضیان مصرفی هستند که مجددا از این موضوع متضرر شده و برای تامین هزینه مسکن خود فشار بیشتری را متحمل می شوند.

وی اضافه کرد: مسئله وقتی جدی تر می شود که با توجه به پیشران بودن تولید مسکن و البته وابستگی پایین این بخش اقتصاد به واردات و تحریم، لازم است توجه لازم به این بخش صورت گیرد.

*غفلت از ظرفیت پیش فروش ساختمان

این کارشناس مسکن یکی از راهکارهای اساسی برای این منظور را تسهیل سرمایه گذاری و تامین مالی تولید مسکن بیان کرد و گفت: برای مثال، متاسفانه بدلیل ناکارآمدی قوانین موجود، استفاده از ظرفیت روش پیش فروش مسکن مغفول مانده است. شیوه ای که هم برای تولید کنندگان و هم متقاضیان مطلوبیت دارد و اگر بستر مطمئنی برای استفاده از این روش ایجاد شود می تواند موجب افزایش میزان تولید مسکن شود.

*استفاده صحیح و کارآمد از اقساط بازگشتی مسکن مهر برای رونق تولید مسکن

نوروزی به نقش بانک ها در این بخش اشاره کرد و گفت: اگر مطلب عنوان شده در مورد تخصیص ۲۰ درصد از تسهیلات بانک ها به بخش مسکن و البته تولید مسکن و بازسازی بافت فرسوده شهری تحقق یابد، این اتفاق هم می تواند بسیار موثر باشد.

وی نقش بانک مسکن در این زمینه را پر رنگ تر دانست و گفت: بانک مسکن با استفاده از منابعی که در اختیار دارد می تواند، نقش اساسی ایفا کند. در حال حاضر بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومان از خط اعتباری مسکن مهر به بانک مسکن بازگشته است و تا پایان سال این عدد به بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. در حالی که فقط حدود ۶ هزار میلیارد تومان آن در پروژه های مسکن مهر استفاده شده است.

این کارشناس مسکن افزود: استفاده صحیح و کارآمد از این منبع جهت تولید مسکن و همچنین توجه به محرومین از مسکن، می تواند رونقی را در تولید مسکن به همراه داشته باشد.

*ضرورت انجام تکلیف قانونی نوسازی ۲۰۰ هزار مسکن روستایی در سال

نوروزی یکی دیگر از ساده ترین اقداماتی را که می توان برای رونق تولید مسکن انجام داد، احداث و نوسازی واحدهای روستایی دانست و گفت: اجرای تکلیف قانونی دولت، مبنی بر اعطای ۲۰۰ هزار وام قرض الحسنه نوسازی و بازسازی مسکن روستایی هم می تواند در بخش مسکن روستایی تولید مسکن و اشتغال ناشی از آن را تقویت کند.

وی در پایان اضافه کرد: مسکن روستایی نیاز به تامین زمین، خدمات روبنایی و زیربنایی ندارد و عملیات ساخت و نوسازی نیز توسط خود مردم و با نظارت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام می شود و علاوه بر ایجاد چرخه اقتصادی و افزایش اشتغال، جان روستاییان را از آسیب های ناشی از حوادث طبیعی نیز حفظ می کند.