بازار مسکن در شرایطی اولین ماه از سال ۱۳۹۹ را پشت سر گذاشت که تحت تاثیر افت ۸۷ درصدی معاملات، قیمت ها به ثبات رسید و حتی در ۱۲ منطقه منفی شد.

فروردین ۱۳۹۹ بازار مسکن تحول چندانی را تجربه نکرد؛ چراکه اساساً در سیطره ویروس کرونا مجالی برای تغییر نداشت. با این حال در یک مدیوم کوچک با سطح مقاومت قیمتی مواجه بود که نشان داد رکود می تواند منجر به ثبات یا حتی کاهش قیمت شود.

وضعیت قیمت منطقه ای نشان می دهد رشد قیمت نسبت به اسفند ماه ۱۳۹۸ در ۱۲ منطقه بین ۱ تا ۹.۷ درصد منفی، در هفت منطقه بین ۱.۱ تا ۷.۴ درصد مثبت و در سه منطقه صفر بود. در حالت کلی نیز نرخ ماهیانه ۲.۱ درصد کاهش نشان داد. کمترین نرخ رشد سالیانه هم به منطقه یک معادل ۲۹ درصد تعلق داشت. رشد سالیانه در کل شهر تهران هم ۳۵ درصد بود.
بیشترین افت ماهیانه قیمت در منطقه ۱۶ معادل ۹.۷- درصد و بالاترین افزایش در منطقه ۴ با ۷.۴ درصد به ثبت رسید. البته تعداد معاملات به قدری پایین بود (۱۲۴۳ فقره) که قراردادهای خرید و فروش در پنج منطقه جمعاً نتوانست سه رقمی شود. تعداد معاملات در مناطق ۱۳، ۱۶، ۱۷، ۱۹ و ۲۲ به ترتیب ۱۷، ۱۷، ۱۹، ۱۵ و ۱۳ فقره بود. فقط در سه منطقه ۲، ۴ و ۵ معاملات از ۱۰۰ فقره فراتر رفت.

علت ثبات قیمت مسکن در فروردین چه بود؟

یک کارشناس بازار مسکن، تعطیلات نوروزی و شیوع ویروس کرونا را علت افت شدید معاملات و ثبات قیمت دانست و مدعی شد: تحولات بازار مسکن در یک ماه گذشته نمی تواند بیان کننده وضعیت واقعی آن باشد و در اردیبهشت ماه متغیرهای اثر گذار بر بخش مسکن خود را نشان می دهد.
فرشید پورحاجت اظهار کرد: افت شدید بازار های مالی از جمله مسکن در فروردین ماه قابل پیش بینی بود و به دلیل شیوع بیماری کرونا بجز بازار بورس، تمامی بازارها با رکود شدید مواجه بودند.