نایب رییس اتحادیه املاک تهران با پیش‌بینی رشد معقول اجاره بها (زیرخط تورم) در سال ٩٩، گفت:‌ سال گذشته که مسکن تجربه رشد صددرصدی را داشت، اجاره بها تا سقف ٣٠ درصد رشد کرد. البته امسال پیش‌بینی می‌کنیم که رشد اجاره بها به مرز تورم نخواهد رسید و زیرخط تورم خواهد بود.

«حسام عقبایی» گفت: بازار مسکن چه در حوزه اجاره و چه خرید و فروش با تورم و افزایش قیمت‌ها مواجه است اما افزایش قیمت ها مانند سال گذشته جهشی و سونامی‌گونه نیست.

وی گفت: ٣٧ درصد از جمعیت شهرنشینان کشور مستاجر هستند که از دهک های ضعیف و متوسط جامعه بوده واغلب حقوق بگیر و کارمند هستند و افزایش حقوق آنها تا سقف ٢٢ درصد بوده است؛ بنابراین اگر قرار باشد اجاره بها به میزان رشد قیمت مسکن باشد از عهده قیمت ها بر نمی‌آیند.

وی گفت: البته سال گذشته که مسکن تجربه رشد صددرصدی را داشت و با سونامی قیمت مسکن مواجه شدیم، اجاره بها تا سقف ٣٠ درصد رشد داشت، امسال نیز پیش‌بینی می‌کنیم که رشد اجاره بها به مرز تورم نخواهد رسید و زیرخط تورم خواهد بود.

نایب رییس اتحادیه املاک استان تهران ادامه داد: با این حال افزایش اجاره بها حتی زیر خط تورم برای مستاجران سنگین است چرا که رشد حقوق به میزان رشد تورم نبوده است و لازم است دولت تمهیداتی برای تقویت بنیه مالی مستاجران با ارائه سوبسید و تسهیلات مالی کم بهره در نظر بگیرد.

 

عقبایی با اشاره به اینکه قرار بود سال گذشته تسهیلات مالی به مستاجران داده شود گفت: اکنون زمان اعطای تسهیلات مالی است چرا که فصل جابجایی شروع شده و زمان عملیاتی شدن پیشنهاد سال گذشته دولت اکنون است.

وی تاکید کرد که وام‌هایی اعطایی به مستاجران باید کم بهره و تنها با کارمزد ٤ درصد باشد و اعطای این تسهیلات نباید دوباره باعث بدهکار کردن آنها شود  بلکه هدف کاهش حاشیه نشینی مستاجران است.

نایب رییس اتحادیه املاک تهران عدم توزان در عرضه و تقاضا را عامل اصلی روند صعودی قیمت مسکن دانست و گفت: از طرفی تسهیلات کافی در اختیار خریداران مسکن قرار نمی‌گیرد و همین موضوع باعث مستاجر ماندن جمعیت بیشتری می‌شود، در مناطقی که عدم توازن بین عرضه و تقاضا وجود دارد رشد اجاره بها نیز بیشتر خواهد بود.

وی گفت: رشد قیمت مسکن در شش ماهه نخست امسال تدریجی و قابل قبول و نزدیک نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار کشور است و با جهش قیمت ها حداقل در شش ماه نخست سال مواجه نیستیم اما لازم است که دولت فورا برای اجاره نشین ها بسته های حمایتی در نظر بگیرد.