یک کارشناس مسکن گفت: افرادی که در بورس حضور دارند نقدینگی های گردش حسابی دارند و با توجه به رکود بازار و شرایط کرونایی، افراد رغبتی برای خارج کردن سرمایه خود ار بورس و سرمایه گذاری در بخش مسکن ندارند.

حمید یاری کارشناس مسکن در خصوص پیش بینی آینده بازار مسکن گفت: بازار مسکن طی دو سال گذشته به قدر کافی رشد داشته و در سال ۹۹ رشد چشمگیری از مسکن را شاهد نخواهیم بود مگر به مقدار جزئی و موازی با نرخ تورم.

وی در ادامه گفت: با توجه به شرایط کرونایی موجود در جامعه، مردم میلی برای خرید مسکن ندارند و به علت تعطیلی بنگاه های مسکن طی فروردین ماه سال جاری، میزان معاملات مسکن به صفر رسید.

یاری با اشاره به صعود شاخص بورس طی روزهای اخیر و تأثیر آن بر بازار مسکن گفت: افرادی که در بورس حضور دارند نقدینگی های گردش حسابی دارند و با توجه به رکود بازار و شرایط کرونایی، افراد رغبتی برای خارج کردن سرمایه خود ار بورس و سرمایه گذاری در بخش مسکن ندارند.بنابراین صعود شاخص تأثیر خاصی بر بازار مسکن نخواهد داشت.

این کارشناس در پاسخ به اینکه بعد از فروکش کردن کرونا آیا شاهد رشد مسکن و رونق معاملات خواهیم بود گفت: با توجه به این شرایط و رشد کافی قیمت مسکن طی دوسال اخیر، با فروکش کردن کرونا نیز افزایش قابل ملاحظه ای در بازار مسکن و رونق معاملات نخواهیم داشت.درواقع کسی که به صورت حرفه ای در بورس و بازارهای مالی دیگر فعال است و سود کلانی می برد، هرگز به فکر سرمایه گذاری در بازار ملک و بلاک کردن سرمایه خود نمی افتد.

یاری در خصوص وضعیت اجاره بها در سال جاری افزود: برخلاف رکود بازار ملک، در سال جاری با رشد خیلی زیاد اجاره ها مواجه خواهیم شد و وضعیت مستأجران امسال، وضعیت خوبی نیست، پیش بینی بنده از میزان رشد اجاره بها در سال جاری، بالای ۳۰ درصد خواهد بود.

اخیرأ طبق دستور دولت به بانک مرکزی، سود سپرده های بانکی کاهش یافت، یاری در این خصوص و تأثیر آن بر بازار مسکن گفت: کاهش سود سپرده بانکی یکی از اشتباهات بزرگ دولت بود. به این دلیل که ما شرایط تورمی شدیدی داشتیم و این اقدام مانند ریختن بنزین بر روی آتش بحران اقتصادی و شعله ور تر شدن آن بود!

وی افزود: با کاهش سود سپرده های بانکی، مردم پول های کلانی را از سیستم بانکی خارج کرده و به سمت سرمایه گذاری در بورس و بازارهای دیگر رفته اند. البته سرمایه گذاری در بخش مسکن به مراتب کمتر از سرمایه گذاری در بازارهای دیگر است چون به نوعی با توجه به رکود مسکن سرمایه شان بلاک و بدون استفاده می شود.