یک کارشناس مسائل مسکن ،اظهار کرد: با تقاضای انباشته شده در بخش مسکن روبه‌رو هستیم و این خود باعث بروز جهش‌های قیمتی و رفتارهای هیجانی در بازار مسکن می شود .

مهدی روانشادنیا،در مصاحبه با برنامه «رویداد» رادیو گفت و گو، با بیان اینکه پیش بینی می شود هر سال در کشور نیازمند ۸۰۰ هزار الی یک میلیون واحد مسکونی جدید باشیم ، گفت : متاسفانه در سال های گذشته نتوانسته ایم این رقم را محقق کنیم و در نتیجه با انباشت تقاضا در بخش مسکن روبه‌رو هستیم که این خود باعث جهش قیمت و رفتارهای هیجانی در بازار مسکن شده است به نحوی که در سال ۹۷ و همچنین ۹۸ آنقدر قیمت مسکن افزایش یافت که تهیه آن از استطاعت بخش قابل توجهی از جامعه خارج شده است.

وی با بیان اینکه دولت و دستگاه های متولی در زمینه مسکن از جمله وزارت مسکن و شهرسازی و بانک های تخصصی مثل بانک مسکن باید سیاست هایشان را به سمتی هدایت کنند که عرضه در بخش مسکن افزایش پیدا کند، گفت : در شرایط فعلی حدود ۱۰ درصد از ساختمان هایی که در کشور ساخته می شود از تسهیلات ساخت مسکن بهره می گیرند و این رقم خیلی کمی است.

این کارشناس مسائل مسکن با بیان اینکه مکانیسم مالی متنوع در کشور برای حمایت از تولید مسکن وجود ندارد و این روند باید اصلاح شود در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت : در حال حاضر توجه مردم به بازار سرمایه و بورس است و اگر به دلایلی این توجه از این بازار برداشته شود، از جمله بازارهایی که مردم دوباره به سمت آن حرکت می‌کنند بازار مسکن است و این احتمال وجود دارد که ما در نیمه دوم سال جاری شاهد برخی از رفتارهای هیجانی در بازار مسکن باشیم بنابراین از همین الان باید دولت و مسئولان امر فکری برای این موضوع کنند تا بتوانند وقتی تقاضا های انباشته شده در حوزه مسکن سرباز می زند توان پاسخگویی به آن را داشته باشند .

وی با بیان اینکه باید مردم تشویق شوند که سرمایه‌های خود را در امر ساخت مسکن سرمایه گذاری کنند و تحقق این موضوع نیازمند هماهنگی بین دستگاهی است، افزود: در حال حاضر در بازار معاملات مسکن نیز مانند بسیاری از امور تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته و معاملات کمی در این بازار صورت می گیرد.

روانشادنیا در بخش پایانی صحبتهای خود تاکید کرد: ما از همین اکنون باید به فکر تقاضا های انباشته شده در حوزه بازار مسکن برای چند ماه و چند سال آینده باشیم.