مشخصات برخی از فایل‌هایی که به تازگی به بازار معاملات مسکن شهر تهران عرضه شده است نشان‌دهنده احتمال اعمال انعطاف قیمتی در نرخ‌های پیشنهادی مالکان برای فروش آپارتمان است.

 بررسی‌های انجام شده درباره آخرین وضعیت بازار معاملات خرید و فروش مسکن در مناطق مختلف شهر تهران نشان می‌دهد در حالی‌که سطح معاملات واحدهای مسکونی کماکان پایین‌تر از حد انتظار است و یکی از عوامل اصلی این موضوع کمبود عرضه فایل مناسب برای خرید از سوی فروشندگان عنوان می‌شود اما برخی از فایل‌هایی که طی دو تا سه روز گذشته به بازار مسکن برای فروش عرضه شدند علائمی از انعطاف قیمتی مالکان را نشان می‌دهند.

طی دست کم یک ماه گذشته تحت تاثیر بروز التهابات و نوسانات افزایشی در بازارهای موازی همچون بازار سهام، طلا و ارز، بازار معاملات مسکن نیز با کاهش حجم عرضه از سوی فروشنده‌ها مواجه شد. فروشنده‌های مسکن در انتظار به روز شدن سطح قیمت‌ها در بازار ملک تحت تاثیر نوسانات افزایشی سایر بازارها عمدتا از عرضه فایل‌های فروش به بازار خودداری کرده و در حاشیه بازار منتظر تثبیت شرایط برای تعیین قیمت متناسب با وضعیت روز ماندند.

با این حال هم اکنون برخی از افرادی که سعی دارند واحدهای مسکونی خود را تبدیل به احسن کنند به دلیل نگرانی از افزایش سطح قیمت‌ها در آینده نزدیک در تلاش برای یافتن آپارتمان موردنظرشان هستند. از آنجا که این افراد برای خرید واحد جدید باید آپارتمان فعلی خود را به فروش برسانند بنا بر اعلام واسطه‌های معاملات مسکن واحدهای مسکونی که هم‌اکنون با نرخ‌های مناسب‌تر و با انعطاف قیمتی نسبی به بازار عرضه شده‌اند آپارتمان‌های این گروه از فروشندگان مسکن یعنی متقاضیان تبدیل به احسن هستند که موفق شده‌اند در شرایط فعلی و به رغم کمبود عرضه، واحد مسکونی مورد نظر خود را پیدا کنند.

هم‌اکنون این دسته از متقاضیان بازار مسکن حاضرند برای از دست ندادن فایل مناسب برای خرید،واحدهای فعلی خود را با سطح نسبی انعطاف قیمتی به بازار عرضه کرده و به فروش برسانند.