یک کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه دهک‌های ۷ و ۸ هم قدرت خرید مسکن را از دست داده اند گفت: حتی در صورتی که سرمایه ها از بازارهای رقیب همچون بورس وارد مسکن شود بعید است که در این بخش رونق بگیرد چون تقاضای واقعی به حاشیه رفته است.

 سلمان خادم المله اظهار کرد: اگر بازار بورس جذابیتش را از دست بدهد احتمال اینکه بخش قابل توجهی از منابع آن به سمت بازار مسکن هدایت شود وجود دارد. در آن صورت قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند و میزان رشد آن به حجم نقدینگی وارد شده به بازار مسکن بستگی دارد.

وی افزود: البته افزایش قیمت مسکن تاثیری در تقاضای واقعی ندارد. تقاضای مصرفی بیش از دو سال است که به دلیل ناتوانی از خرید به حاشیه رانده شده و حتی دهک های ۷ و ۸ هم قدرت خرید خود را از دست داده اند.

خادم المله با بیان اینکه بازار مسکن همواره تابع اتفاق‌های بازارهای رقیب بوده است گفت: حتی در صورتیکه نقدینگی از بازارهای بورس، طلا یا ارز وارد مسکن شود این بخش رونق نمی گیرد؛ چراکه در حالت کلی به دلیل توان پایین تقاضای مصرفی، بازار مسکن دچار رکود است.

در چهار پنج ماه گذشته قیمت مسکن در شهرستانها به شدت بالا رفته است

این کارشناس بازار مسکن بیان کرد: قیمت مسکن در شهرستانها طی چهار پنج ماه گذشته رشد قابل توجهی داشته است. با وجود اینکه عمده خرید و فروش‌ها در تهران از نوع سرمایه گذاری است، در شهرستانها سهم معاملات مصرفی بیش از سهم معاملات مصرفی در تهران است. با این حال توان تقاضای واقعی در شهرستان‌ها هم به شدت افت کرده است.

وی همچنین درباره پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره گفت: بازار اجاره متناسب با تغییر قیمت مسکن می‌خواهد خود را به روز کند. بنابراین انتظار افزایش نرخ اجاره دور از ذهن نیست که منجر به کوچ مستاجران به مناطق ارزان قیمت تر می شود.