یک نماینده مجلس با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره نقش ۷۰ درصدی دلالان در معاملات مسکن و تأثیر آن ها در گرانی مسکن، گفت: به نظر من طرح موضوعاتی مانند تأثیر فعالیت دلالان در افزایش قیمت ها در  بازار مسکن اشتباه است، زیرا به نظر من مهم ترین عامل گرانی مسکن این است که دولت این بازار را رها کرده است.

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مگر می شود که دلال با نظارت جدی دولت و دستگاه های نظارتی اقدام به بی ثبات کردن بازار مسکن کند، این مسئله نشان می دهد که دولت عزمی برای مدیریت این بخش و مقابله با متخلفان ندارد.

وی گفت: دولت اگر در بازار مسکن نسبت به قیمت گذاری، تولید مسکن و کنترل بازار اقدام کند، دلال هیچ وقت نمی تواند در بازار خللی ایجاد کند، در غیر این صورت باید فعالیت دولت شاهد جولان دلالان در بازار باشیم.

علی‌پور خنکداری ادامه داد: انبوه سازی، تعاونی سازی و مشارکت سازندگان و بخش خصوصی در روند تولید مسکن راه کارهایی است که به تولید گسترده مسکن در کشور می انجامد، دولت می تواند با استناد قانون و رویکرد اجرایی قوی دلالان را در بازارهای اقتصادی از جمله بازار مسکن کنترل کند.

مالیات از عایدی سرمایه مسکن می تواند کمک شایانی به دولت برای مدیریت بازار مسکن کند

وی ادامه داد: ابزارهای قانونی از جمله اخذ مالیات از عایدی سرمایه مسکن می تواند کمک شایانی به دولت برای مدیریت بازار مسکن کند، قطعا با اجرای این سیاست، حجم فعالیت دلالان کاهش چشمگیری خواهد داشت./