موضوع فروش متری زمین چند وقتی است که در راستای کنترل بازار مسکن از سوی برخی از مسئولان وزارت راه و شهرسازی مطرح شده که موافقان و منتقدان بسیاری دارد.

بحث فروش متری زمین مدتی است که از سوی مسئولان وزارت و راه وشهرسازی به منظور کنترل بازار مسکن و تقاضا مطرح شده است.

هنوز جزئیات این طرح به طور کامل و جامع ارائه نشده است و افراد در رابطه با ساز و کار این طرح اطلاعات کافی ندارند.

چندی پیش محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد در زمینه ارتباط بین بازار مسکن و بورس اختصاص تابلوی اختصاصی حوزه مسکن و ساختمان در بورس کالا بزودی عملیاتی می‌شود.

براساس گفته‌های محمودزاده وزارت راه و شهرسازی دستور کاری مبنی بر عرضه مسکن در بورس ندارد چراکه این وزارتخانه بحث تولید مسکن را دنبال می‌کند.

این طور که معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفته است بر اساس موقعیت و کاربری پروژه و ارزش محل پروژه‌های ساختمانی قیمت گذاری و ارزش سهام جداگانه تعیین می‌شود و این طور نیست که گفته شود تمامی پروژه‌های مسکن یک قیمت دارند.

همچنین شرکت‌های ساختمانی برای ورود به این عرصه به هیچ وجه موانع قانونی برای آنان وجود ندارد.

از طرفی دولت نقشی در پروژه‌ها ندارد و برای فرهنگ سازی اراضی خود را عرضه می‌کند و فقط سهام دریافت خواهد کرد و سهام خود را نیز دوباره در بورس ارائه می‌کند.

پروژه‌های تعریف شده در قالب این صندوق‌ها برای مدت محدود دو تا سه ساله است تا پروژه‌ها تکمیل و فروخته شوند.

جزئیات طرح فروش متری زمین در حالی مطرح می‌شود که حسام عقبایی نائب رییس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک می‌گوید اعتقادی به مسکن در بورس ندارد، چون دولت، وزارت راه و شهرسازی، سازمان بورس و وزارت اقتصاد و دارایی تعریفی از بورس مسکن ندارند.

به گفته عقبایی آنچه که از برنامه‌های بورس مسکن اعلام می‌شود انتقال بنگاهداری از بانک‌ها به بورس است یعنی بورس به نوعی وارد یک بنگاهداری می‌شود که در این بنگاهداری می‌خواهد ملک خرید و فروش کند و کارگزار فروش شود.

نایب رییس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک معتقد است هیچ کجای دنیا بورس مسکن یا بورس املاک وجود ندارد؛ اول باید تعریف کرد بورس مسکن برچه مبنای شکل بگیرد.

فروش متری زمین در بورس کار دشواری است

البته این طرح موافقان و مخالفان بسیاری دارد که دراین باره احمدرضا سرحدی کارشناس بازار مسکن درباره طرح فروش متری زمین گفت: قیمت ملک تابع داده‌های اقتصادی در جامعه است و بر اساس متغیرهایی تعیین می‌شود که قابل برنامه ریزی نیست از این روز فروش متری زمین در بورس کار دشواری است.

وی گفت وی مسئولانی که حرف از فروش متری زمین در بورس می‌زنند در ابتدا باید سازوکار آن را اعلام کنند و باید این سوال مطرح شود که یک متر زمین یا آپارتمان در بورس با چه قیمتی عرضه می‌شود.

سرحدی معتقد است در ابتدا باید پروژه تعریف شود و زمان تحویل پروژه با قیمت قطعی مشخص شود و باید این موضوع روشن شود که قیمت‌ها هنگام تحویل پروژه نیز با همان رقم‌های اعلامی واگذار می‌شود یا مانند بازار مسکن با نوسان روبرو است.

براساس گفته‌های این کارشناس بازار مسکن قطعا باید قراردادی وجود داشته باشد و قیمت زمان تحویل ملک مشخص شود و اگر به همین روش پیش رود قطعا قیمت‌ها با بازار مسکن فرقی نخواهد کرد و در صورت عرضه ملک به قیمت بازار این طرح عملا هیچ خروجی نخواهد داشت.

کمک به تعادل مسکن در میان مدت با فروش متری زمین 

احمد اشتیاقی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده یکی از موافقان طرح فروش متری زمین گفت: با آغاز طرح پیش فروش متری مسکن، به نظر می‌رسد که قیمت مسکن در نقاط مختلف کشور شفافیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

یه گفته وی با توجه به شرایط عرضه و تقاضا در بازار مسکن، به طور طبیعی ممکن است در اثر افزایش معاملات در برخی نقاط، قیمت اوراق مسکن در بورس از میانگین قیمت در آن منطقه بالاتر برود، اما موضوع مهم آن است مادامی که ما با محدودیت عرضه و افزایش بی دلیل تقاضا مواجه نباشیم، عرضه مسکن به شکل ابزار مالی در بورس می‌تواند در میان و بلند مدت، به تعادل در بخش مسکن بینجامد.

اشتیاقی تاکید کرد: لازم است ساز و کار دقیق عرضه مسکن در بورس مشخص شود و بر اساس یک مدل کارآمد پیش برود.